Gå til innhold

Bli med én kilometer under bakken - og inn i tunnelboremaskinen som driver Follobanen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi må tenke stort her hjemme også.

Når E39 skal krysse alle fjordene kan det være mye penger å spare på flytebroer, med massdeproduksjon av flyteelementer.

Skrevet

Flott at TBM er kommet igang i Norge også.

"alle elementene er produsert på egen byggeplass én kilometer over tunnelen"

- går ut ifra at tunnelen ikke er 1 km dyp ?

Gjest Bruker-245639
Skrevet

Det finnes flere veiprosjekter også det tunneldrivingen ligger langt foran skjema. Hadde vært fint å få lese noe om dem og bakgrunnen for deres suksess.

  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-376f9
Skrevet

Denne, og flere andre artikler i TU, gjør meg grunnleggende skeptisk til alle tall som presenteres.

Skrevet

Dette er gode nyheter, og kanskje litt uvanlig, å høre om et stort, offentlig samferdselsprosjekt som ligger foran plan, og under budsjett. Det gode resultatet begrunnes med svært godt forarbeid før kontraktene ble inngått. Da er det litt merkelig å lese at prosjektet nettopp har kommet til enighet med Oslo kommune om å deponere mer av massene på Åsland. Et viktig logistikk- og kostnadselement i et slikt prosjekt er jo nettopp deponering av tunellmassene. Når det spørsmålet likevel ikke syntes helt avklart ved prosjektstart, er der rom for enda bedre forarbeid. Skulle likt i vite diameter, fremdrift og oppstartskostnadens andel av totalen, og begrunnelsen for at tunellen må klees med betongelementer når den er glattboret i norsk grunnfjell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...