Gå til innhold

Tesla-utfordreren tar i bruk «neste generasjon batteri»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilen minner meg om en cylon fra stargate glactica.

 

Den nye batteristandarden de sikter til er en av de utallige "18650+" størrelsene. 22700, 21700 eller 20700. Riktig utvikling mtp formfaktor, men dette er på ingen måte neste generasjon ytelsesmessig sett.

 

Færre celler betyr mer aktivt materiale per gram, men mindre overflateareal til å kvitte seg med varme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilen minner meg om en cylon fra stargate glactica.

 

Den nye batteristandarden de sikter til er en av de utallige "18650+" størrelsene. 22700, 21700 eller 20700. Riktig utvikling mtp formfaktor, men dette er på ingen måte neste generasjon ytelsesmessig sett.

 

Færre celler betyr mer aktivt materiale per gram, men mindre overflateareal til å kvitte seg med varme.

 

Det står ingenting om oppbyggingen av og materialet i disse batteriene, så jeg lurer på hvordan du kan være sikker på at de ikke er "neste generasjon"-batterier?

 

Ellers går vel utviklingen av batterier jevnt fremover, slik at det er vanskelig å snakke om en "ny generasjon".

 

Blir spennende å se om det finnes er marked for alle de nye elbilene, jeg har mine store tvil.

Lenke til kommentar

Det står ingenting om oppbyggingen av og materialet i disse batteriene, så jeg lurer på hvordan du kan være sikker på at de ikke er "neste generasjon"-batterier?

 

Ellers går vel utviklingen av batterier jevnt fremover, slik at det er vanskelig å snakke om en "ny generasjon".

Enig at det blir litt feil å bruke "ny generasjon" i forhold til dette. Men det er nok en ny generasjon *Samsung-celle*, og så får vi se hvilken ytelse disse cellene har i forhold til konkurrerende celler. Det de nevner i pressemeldingen er først og fremst ladetid og levetid. Dette er aspekter der de konkurrerende cellene er stort sett gode nok, så det virker lite trolig at de har fått til noe veldig betydelig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bilen minner meg om en cylon fra stargate glactica.

 

Den nye batteristandarden de sikter til er en av de utallige "18650+" størrelsene. 22700, 21700 eller 20700. Riktig utvikling mtp formfaktor, men dette er på ingen måte neste generasjon ytelsesmessig sett.

 

Færre celler betyr mer aktivt materiale per gram, men mindre overflateareal til å kvitte seg med varme.

 

Det står ingenting om oppbyggingen av og materialet i disse batteriene, så jeg lurer på hvordan du kan være sikker på at de ikke er "neste generasjon"-batterier?

Det står i artikkelen:

"De har ifølge en pressemelding samarbeidet om utvikling av neste generasjon sylindriske celler, som sies å overgå dagens teknologi."

 

Og når det ikke leveres tall og fakta sammen med påstander, da har de ikke noe underlag. Mao luftige påstander.

 

Artikkelens tittel skulle vært: "Tunge investeringer i elbiler, Samsung SDI og Faraday Future inngår samarbeid."

 

Istedenfor er det "Tesla-utfordreren tar i bruk «neste generasjon batteri»" og det er helt enkelt clickbait som fortjener litt utdypende info - som jeg ga.

 

Samme hype har blitt rettet mot elsykler nylig. http://www.greencarcongress.com/2015/08/20150826-samsung.html

 

Det fremheves at 21700 standarden leverer "35% more energy volume". Men det er ikke så imponerende når cellen er økt 46% i størrelse.

 

De beste Wh per liter cellene finnes fortsatt i 18650 størrelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...