Gå til innhold

Kjøp av pc til flight simulator x


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selger min maskin på finn. Kan inkludere skjerm og tastatur og mus med tilegg i prisen. Den skal ikke ha problem 1080gtx i5 6600k 32gb ddr4 ram. Er en monster maskin. Selges for 13500

*edit

 

Skal ikke ha problem for å spille de simulatorene overhodet ^^

Endret av eindude
Lenke til kommentar

Ok, hva står egentlig 1070 for? Burde jeg gå for i7 4Ghz også kanskje?

I konfigurasjonen du har sendt er det valgt et GTX 1060. Du burde konfigurere den pcen så du heller får et GTX 1070, noe dyrere men tror du burde ha det :)  CPU trengs ikke å byttes ut!  :dremel:

 

 

Selger min maskin på finn. Kan inkludere skjerm og tastatur og mus med tilegg i prisen. Den skal ikke ha problem 1080gtx i5 6600k 32gb ddr4 ram. Er en monster maskin. Selges for 13500

Nei, styr unna brukte maskiner.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva disse programmene krever, men høres ut som du burde gå for noe med et 1070 (minst) istedenfor 1060.

 

Gir mening å anbefale noe basert på ingenting må jeg si...

 

1060 og 1070 er grafikkort, 1070 er bedre enn 1060 og 1080 er enda bedre enn det.

 

FSX krever visst veldig lite av maskinen, men prepar3d krever en del.

http://www.prepar3d.com/system-requirements/

 

Som du ser så er det anbefalt 4GB med RAM på grafikkortet og på PC'en du har linket til så er det 3GB RAM på grafikkortet. Jeg anbefaler deg å bygge selv da du får mye mer for pengene.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke hva disse programmene krever, men høres ut som du burde gå for noe med et 1070 (minst) istedenfor 1060.

 

Gir mening å anbefale noe basert på ingenting må jeg si...

 

1060 og 1070 er grafikkort, 1070 er bedre enn 1060 og 1080 er enda bedre enn det.

 

FSX krever visst veldig lite av maskinen, men prepar3d krever en del.

http://www.prepar3d.com/system-requirements/

Systemkrav på papiret og i virkeligheten er av og til ganske forskjellig, noe FSX og P3D er skoleeksempler på. Det aller viktigste for ytelse i disse spillene er CPU, og du burde gå for den råeste i7'en du har råd til. GTX 1070 er nok også ganske lurt.

Lenke til kommentar

Se vekk ifra min maskin ^^ den er for dyr iforhold til de 2 simulatorene du tenker å spille synes jeg. Husker at DCS kjørte fint på 680 kortene mine og da slipper du nok å kjøpe en maskin til 10k+ men sørg for å ha minst 16gb ram og muligens i7 cpu om multithreading støttes :)

Endret av eindude
Lenke til kommentar

Både P3Dv3 og FSX er veldig bundet mot CPU og skalerer nærmest 1:1 fart i forhold til fps, dvs dersom en cpu på 3Ghz gir deg 30fps så vil den på 4Ghz gi deg 40fps veldig forenklet forklart. I motsetning til de fleste "normale" spill så spiller gfx-kortet en mye mindre rolle i forhold til flyt og fps og et 1060 vil holde i lange baner til både FSX og P3D. I FSX vil du neppe merke forskjell på et tilårskomment 660 kort og et flett nytt Titan X, P3D benytter GPU litt bedre, men også det er veldig avhengig av en rask prosessor.

 

Kort fortalt, kjøp deg en I5 6600K eller i7 6700K og klokk den opp til 4,5Ghz så har du en veldig potent simklient(multithreading har ingen innvirkning på frames så det er underordnet i denne sammenheng). P3D liker også raskt minne og du kan få deg noen ekstra frames ved å velge minumum 3000Mhz+, ikke mange kronene det er snakk om men ved bruk av mange addons så kan 2-3 ekstra frames være verdt de ekstra kostnadene. For P3D's del så er 8Gb plenty, men ville uansett valgt 16Gb mtp addons og annet bruk(både FSX og P3D er 32 bit og har en VAS grense på 4GB, men det finnes en del addons som har nytte av ekstra RAM).

Ang skjermkort så vil som sagt et 1060 være tilstrekkelig. Er X-plane av interesse så bør du også ta hensyn til VRAM størrelsen på GPU, så da er 1070 8GB et naturlig valg.

 

Dette + en brukbar stick som X56 Rhino så har du et fint oppsett for FSX, P3D og evt X-plane om det er interessant:-)

Lenke til kommentar

Både P3Dv3 og FSX er veldig bundet mot CPU og skalerer nærmest 1:1 fart i forhold til fps, dvs dersom en cpu på 3Ghz gir deg 30fps så vil den på 4Ghz gi deg 40fps veldig forenklet forklart. I motsetning til de fleste "normale" spill så spiller gfx-kortet en mye mindre rolle i forhold til flyt og fps og et 1060 vil holde i lange baner til både FSX og P3D. I FSX vil du neppe merke forskjell på et tilårskomment 660 kort og et flett nytt Titan X, P3D benytter GPU litt bedre, men også det er veldig avhengig av en rask prosessor.

 

Kort fortalt, kjøp deg en I5 6600K eller i7 6700K og klokk den opp til 4,5Ghz så har du en veldig potent simklient(multithreading har ingen innvirkning på frames så det er underordnet i denne sammenheng). P3D liker også raskt minne og du kan få deg noen ekstra frames ved å velge minumum 3000Mhz+, ikke mange kronene det er snakk om men ved bruk av mange addons så kan 2-3 ekstra frames være verdt de ekstra kostnadene. For P3D's del så er 8Gb plenty, men ville uansett valgt 16Gb mtp addons og annet bruk(både FSX og P3D er 32 bit og har en VAS grense på 4GB, men det finnes en del addons som har nytte av ekstra RAM).

Ang skjermkort så vil som sagt et 1060 være tilstrekkelig. Er X-plane av interesse så bør du også ta hensyn til VRAM størrelsen på GPU, så da er 1070 8GB et naturlig valg.

 

Dette + en brukbar stick som X56 Rhino så har du et fint oppsett for FSX, P3D og evt X-plane om det er interessant:-)

Takk for bra svar! Har sjekket på komplett og konfigurert som du sa og da ender det på rundt 15000 kr. Burde jeg ta med ekstra kjøling også?

De har forskjellige pakker man kan konfigurere men vet ikke hvem jeg bør velge å konfigurere ut ifra.

 

Hva slags skjerm bør jeg velge? Har lyst på en med god størrelse men da må jeg vel saftig opp i pris for å få samme kvalitet. Bør jeg ha minimum 144hz eller har ikke det noe å si på fly simulator? Er G-sync noe jeg bør ha?

Lenke til kommentar

15 000,- hørtes litt mye ut, men regner med det inludere OS, kabinett o.l?

 

Uansett; mtp på klokking så bør du ha en god kjøler ja, enten en AIO vannkjøler som Corsair H115i eller luft Noctua NH15/15S. Du finner rimeligere varianter som kjøler bra og tåler en moderat klokk, så undersøk gjerne litt for å spare jnoen kroner. Jeg benytter meg fortsatt av en 6 år gammel Noctua NH14 og den fungerer gull enda:-)

 

Skjerm har jeg ikke så mye erfaring med, så der er jeg forholdsvis blank. G-sync og 144Mhz er helt sikkert bra, men hvor mye du får igjen for det innen FS tør jeg ikke uttale meg om. Personlig er jeg på jakt etter Ultrawide 35" 144Mhz+, men akkurat nå sitter jeg på en vanlig 27" og det funker helt ok det:-)

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

 

Har lest masse nå og begynner å skjønne litt mer. Lurer på å bygge en pc selv. Tenker at når jeg først skal bygge så legger jeg heller på litt ekstra enn å angre og måtte oppgradere å bruke enda mer penger i nærmeste fremtid. Syntes jo igrunn det blir grisedyrt for jeg er ingen gamer, bare veldig lyst til å spille fly simulator. Legger med en link fra komplett over deler jeg har valgt. Er det noe her jeg bør forandre? F. Eks. hvis jeg får bedre komponenter til en rimeligere penge.. Har jo som sagt null erfaring med dette.

https://www.komplett.no/wishlists/8ad7883b-68ec-42d8-b65d-71eee8fcc073

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei igjen, da har jeg bygd min egen pc og mangler igrunn bare joystick.
sånn her blei det :
Intel Core i7-6700K Skylake Prosessor
Cooler Master Hyper TX3 Evo CPU Kjøler
Seagate Barracuda 1TB 3.5" HDD
Crucial® MX300 275GB 2.5" SSD
Corsair CX750M, 750W PSU
AOC 32" LED Q3277PQU
Corsair Vengeance LED DDR4 3200MHz 16GB
Microsoft Windows 10 Home
ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming
Fractal Design Define R5 Sort

Har enda ikke lastet ned flysim. Har ikke bestemt meg 100 % for hvem enda, men tror det blir P3D. Spørsmålet er hvem versjon jeg skal laste ned der?
Det er vel Prepar3D v3 jeg bør gå for og Academic License til 59 dollar? Har 0 erfaring rundt dette.

ang joystick, er denne brukbar for en nybegynner?
https://www.komplett.no/product/649016/spill/playstation-3/tilbehoer-til-ps3/thrustmaster-flight-hotas-x-flightstick#

eller bør jeg gå for denne?
https://www.komplett.no/product/904026/spill/pc-mac/tilbehoer-til-pc/logitech-g-x52-flight-control-system#

Lenke til kommentar

Ja, den er blitt en del dyrere enn når X55 ble sluppet, tror jeg betalte nærmere en plass mellom 1200 og 1500 for et par år siden. Du klarer deg nok med den rimeligste av de to du linker til, så får du evt oppgradere om et år eller to dersom behovet melder seg.

 

...men det er først nå det begynner å bli dyrt:-) P3D/FSX vanilla er, om ikke ubrukelig, så hvertfall bare en brøkdel av hva det kan være med de riktige addons'ene installert:-)  Mange koster mer enn sim'en, noen er billige og en god del gratis, du får gi en lyd om du vil ha addon-tips til en god FS start:-)

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

(...)

Har enda ikke lastet ned flysim. Har ikke bestemt meg 100 % for hvem enda, men tror det blir P3D. Spørsmålet er hvem versjon jeg skal laste ned der?

Det er vel Prepar3D v3 jeg bør gå for og Academic License til 59 dollar? Har 0 erfaring rundt dette.

(...)

 

Gå for P3D og kjøp Academic license. Så lenge du ikke benytter lisensen profesjonelt, så vil du alltid være en pilotstudent sett i LM's øyne.

 

Vurder gjerne XP10/11 også, mye godt å hente i begge simmene.

Endret av BioNor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...