Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

analysering av dikt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hei er det noen som vet hvordan man skal analysere et dikt og hva man skal se etter?

Dette skal norsklæreren din ha presentert godt i timen ettersom du har fått en oppgave om dette.

 

Råder deg til å følge med bedre i timen.

 

jeg var syk og hun er ikke i klasserommet når det er time

Lenke til kommentar

Du trenger egentlig ikke å kunne noe for å analysere dikt, bare fake det. Hvis det står noe om en fugl så si at det handler om frihet og hvordan kapitalisme er en fotlenke for mennesket, eller noe helt annet far out du finner på. Jo mindre mening det gir, jo bedre analyse er det.

Seriøst nå, det står nok en oppskrift i norskboken, ellers er google din venn. Hvis du absolutt ikke finner noe kan jeg kanskje grave fram noen gamle notater. Men i hovedsak må du se på form, rytme, rim og andre språklige virkemidler for å finne budskapet bak diktet, hvorfor dikteren skrev det, hva h*n vil ha frem.

Lenke til kommentar

 

 

Hei er det noen som vet hvordan man skal analysere et dikt og hva man skal se etter?

Dette skal norsklæreren din ha presentert godt i timen ettersom du har fått en oppgave om dette.

 

Råder deg til å følge med bedre i timen.

 

jeg var syk og hun er ikke i klasserommet når det er time

 

Da går du til rektor og sier at norsklæreren skulker sine timer, ettersom hun ikke er i klasserommet ifølge deg.

Lenke til kommentar

Du trenger egentlig ikke å kunne noe for å analysere dikt, bare fake det. Hvis det står noe om en fugl så si at det handler om frihet og hvordan kapitalisme er en fotlenke for mennesket, eller noe helt annet far out du finner på. Jo mindre mening det gir, jo bedre analyse er det.

Seriøst nå, det står nok en oppskrift i norskboken, ellers er google din venn. Hvis du absolutt ikke finner noe kan jeg kanskje grave fram noen gamle notater. Men i hovedsak må du se på form, rytme, rim og andre språklige virkemidler for å finne budskapet bak diktet, hvorfor dikteren skrev det, hva h*n vil ha frem.

takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...