Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win 8.1 til Win 10 til Win 8.1 problemer :/


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bruker en ASUS UX32LN:

i7-4510U CPU

8gb RAM

64.bit win 8.1

 

 

TL;DR:

Hadde win 8.1, jeg var dum og installerte win 10, ASUS støtta ikke win 10 på denne laptopen, re-installerte win 8.1 --> problemer følger.

Drivere fra enhetsbehandling kunne søkes opp og installeres helt fint før - går ikke lenger.

Windows Update fungerte fint før - ikke nå lenger --> forsøkt Microsoft sin egen diagnoseprogram uten hell.

CPU-load og vifter jobber hardt og konstant (oppførte seg normalt før) - vet ikke grunnen, skjedde "over natta" med endringene mine.

USB-kontaktene bruker evighet på å legge til nye drivere, installerer ikke program automatisk lenger (som Xperia Companion).

 

 

For en liten stund siden fungerte PC'n 100% perfekt, jeg kunne oppdatere samtlige drivere via enhetsbehandling ved å velge automatisk søk, jeg kunne oppdatere windows via windows update og USB-portene installerte drivere automatisk og raskt dersom jeg satte inn en USB-pinne eller lignende.

 

Så begynte microsoft å mase om win 10, og dum som jeg var (uten å sjekke på hjemmesida til ASUS), installerte jeg win 10 - ASUS har derimot ikke support på denne laptopen med win 10, og deretter har det gått nedover.

 

Etter jeg installerte win 10 ville ikke maskinen skru seg av ordentlig, den brukte strøm og tappet batteriet selvom jeg hadde "slått den av" via "skru av knappen" - powerknappen lyste fortsatt og harddisken arbeidet videre samt vifter gjorde det samme. Det kunne jeg løse manuelt ved at jeg trykket og holdt inne av-knappen i 5 sek. Forsøkte også å skru av fast-boot, uten at dette løste noenting, ei heller skru av alt som het hvilemodus.

Dessuten arbeidet CPU på høygir og viftene spant på høygir på lett weblesing - jeg kunne aldri finne grunnen til dette -> har ikke teknisk know-how til det heller.

 

Videre kunne jeg ikke lenger oppdatere drivere via enhetsbehandling, den sto bare å søkte uten noensinne å stoppe, og til slutt hang den seg opp.

Windows update fungerte derimot bedre enn noensinne.

 

Uansett, jeg har brukt ASUS sitt gjenopprettingsprogram via F9 under oppstart, og FORNY PC med full rensk av alle partisjoner og re-installering av win 8.1.

Dette har løst problemet med at den ikke skrudde seg skikkelig av. Den har derimot ikke løst problemet med høy CPU-load og viftekjøring (jeg får ikke lagt ved en minnedumpfil fordi den er for stor). 

 

I tillegg fungerer ikke Windows Update lenger, den søker og søker og søker i det uendelige, og CPU-load og viftene jobber hardt.

- her har jeg forsøkt å bruke microsoft sin Windows Update Diagnostic program - der sto det at den hadde løst 5 problemer, men jeg opplever ingen forbedring i mitt problem.

 

Driveroppdatering via enhetsbehandling fungerer heller ikke, den søker og søker uten noensinne å avslutte søket.

 

Jeg har forsøkt å gå inn på hjemmesiden til ASUS, for å laste ned drivere (driverne hos ASUS er forresten ett-to år gamle, men noen er nyere enn de som er på maskina) fra siden deres og installere disse --> det går ikke, hver gang jeg velger driver derfra får jeg feilmelding:

 

Dette nettstedet er ikke tilgjengelig.

dlcdnet.asus.com-tjenerens DNS-adresse ble ikke funnet.

DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN

 

Jeg har forsøkt både med Chrome og Internet Explorer.

 

 

Jeg har sendt inn melding til ASUS om dette, men håper og ønsker hjelp herfra i tillegg :)

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått svar fra ASUS, og løsningen deres var at jeg skulle gjenopprette pc og re-installere win 8.1.

 

Det hadde jeg gjort 3 ganger allerede før de svarte uten hell, og en 4. gang etter de svarte, fortsatt uten hell. 

 

Legger ved skjermdump av svchost prosessen som gjør at CPU og viftene jobber hardt hele tiden --> dette er svchost.exe. 

Legger også ved selve fildumpen i zip.fil (den er ca 100mb) for de som skjønner seg på sånt (jeg gjør ikke det).

 

Håper noen har mulighet til litt hjelp og tips :)

 

 

 

post-309117-0-02042600-1479804169_thumb.png

svchost.zip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...