Gå til innhold

Ny router, aksesspunkt eller repeater?


op77

Anbefalte innlegg

Har installert fiber i boligen. Den trådløse routeren/modemet har ikke spesielt gode signaler. Det nytter ikke å flytte på modemet, da det uansett blir dårlige signaler andre steder i huset. Må ha en router som har mye bedre signaler. Hva er å anbefale?

 

Modemet er levert av fiberleverandør, så dette kan jeg vel neppe bytte ut. Nytt aksesspunkt med gode signaler er det jeg tenker mest på. Hvis jeg monterer et nytt aksesspunkt må jeg vel deaktivere trådløst nett på modemet? Hvordan er repeater mtp hastighet?

 

Jeg har patchepanel ved modemet, og nettverksuttak i alle rom. Da er det vel mulig å kople aksesspunktet direkte til nettverksuttaket i vegg da?

Endret av op77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste løsning hvis man beholder modemet er et kablet aksesspunkt. Dette kan gjerne være en ruter satt opp som AP. Kan bruke trådløst fra modemet samtidig for bedre total dekning, men pass på å bruke forskjellige kanaler på modem og AP.
Alternativt, sett modemet i bridge mode og bruk en god ruter alene.

Lenke til kommentar

Beste løsning hvis man beholder modemet er et kablet aksesspunkt. Dette kan gjerne være en ruter satt opp som AP. Kan bruke trådløst fra modemet samtidig for bedre total dekning, men pass på å bruke forskjellige kanaler på modem og AP.

Alternativt, sett modemet i bridge mode og bruk en god ruter alene.

 

Hvis jeg forstår det riktig så ved å sette modemet i bridge mode, kan jeg kople dette til en ny router med netterkskabel (via patchepanel) som settes opp som min nye trådløse router/aksesspunkt?

 

Noen gode anbefalninger til router med god rekkevidde? Hastigheten på fibernettet er 100/100.

Endret av op77
Lenke til kommentar

Hva du enn gjør så unngå wifi repeater/extender. Dem er drepen for nettet ditt, og så vinner du ikke så mye mer dekningsgrad likevel da extenderen må stå innenfor den opprinnelige routeren.

 

Har bestemt meg for å kjøpe en ny router og bruke denne som aksesspunkt. Etter å ha lest litt rundt, får jeg inntrykk av at dette er den beste løsningen.

 

Men lurer da på en siste ting: Må jeg da konfigurere et nytt trådløst nett på AP? Eller vil den automatisk viderføre hovedrouterens trådløse nett når jeg setter den i AP-modus?

Hvis jeg må konfigurere et nytt nett, er det mulig ha samme SSID som hovedrouteren? Blir ikke det da konflikt? Ønsker jo ikke 2 forskjellige SSID....

 

For øvrig tenker jeg å gå for denne routeren, noen innspill?

 

Endret av op77
Lenke til kommentar

En god erfaring jeg gjorde for 2-3 år siden, var å sette opp begge routerne med samme SSID og wpa2 passord, men med forskjellige kanaler. Router #1 kobles som vanlig, men i router #2 kan du bruke LAN1 posten istedet for WAN porten. Da vil begge få samme subnet. Wifi klient som skal vandre mellom de routerne vil derimot klamre seg fast til den routeren (#1) den koblet seg til først, og holde seg der helt til den mister signalet helt, selv om den er innenfor dekningsområdet til router #2. Jeg ser at nyere routere har egne instillinger for å sette opp vanlig router instillinger eller router som AP. Kan ikke uttale meg om det siste dessverre, ingen erfaring i hvordan det fungerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...