Gå til innhold

Finner ut at jeg ikke kommer inn i forsvaret, 2 måneder før jeg skal inn.


mehrN

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

For over ett år siden (november 2015) så  gjennomførte jeg sesjon del 2. Etter å gjort alle testene så får jeg vite at jeg kommer inn i Stridsrensbataljonen i januar 2017. Så planene mine når jeg hadde blitt ferdig på skolen var å jobbe helt til jeg skulle inn i forsvaret. Jeg registrerte meg inn på nettsidene til forsvaret og skrev til og med kontonummer for lønning i august 2016. Men den 4. november 2016 får jeg et brev fra forsvaret hvor det står at jeg ikke får noe sikkerhetsklarering fordi begge foreldrene mine er fra Iran. Så med det første ble jeg litt forvirret, jeg skjønte ikke helt hva det betydde, så jeg ringte dem og spurte dem om de kunne forklare meg dette. De sa at hvis jeg ikke får noe sikkerhetsklarering, så kan dem ikke la meg komme inn i forsvaret. Når jeg fikk vite dette ble jeg veldig frustrert, ettersom at jeg hadde sagt til dem på sesjon del 2 at foreldrene mine kommer fra Iran. Jeg har ingenting i mot at det er sånn hvis det er slik reglene funker men det at de ikke sa ifra tidligere eller at jeg aldri ble informert om noe slikt på sesjon del 2 er det som irriterer meg. Det hadde ikke gjort meg noe om jeg hadde funnet ut av dette i perioden november-mars, men det at dem brukte ett år på å finne ut noe som jeg hadde sagt til dem på sesjon og kaster bort tiden min slikt er det som frustrerer meg. Jeg har ringt dem og sagt ifra, men når jeg spør dem hvorfor jeg får dette brevet nå så sier dem bare at de syntes det er litt "rart". Så spørsmålet mitt, er det mulighet for meg å få en slags erstatning ettersom dem har kastet bort ett år av livet mitt?  :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner frustrasjonen din! Sesjonsbefal er notoriske på å videreformidle gale inntrykk av tjenestemuligheter eller ikke ha kjennskap til F. eks sikkerhetsklarering som i ditt tilfelle..

 

Likevel, det er blitt kommunisert tydelig fra Forsvaret at dersom en potensiell rekrutt har en eller to foreldre fra land som anses som en risiko, så er det i dag blitt bortimot umulig å bli sikkerhetsklarert. Dette har vært i media flere ganger de siste to årene også ihvertfall. At dette ikke skulle kunne ligge i bakhodet til en sesjonsoffiser og utvalget som gir deg et varsel om en innkalling er ganske latterlig av en såpass stor og i utgangspunktet profesjonell organisasjon. For å svare på spørsmålet ditt... Nei dessverre. Det er det nok ingen muligheter for.  Hadde et par av mine medrekrutter som også ble funnet uskikket til tjeneste ila de første 14 dagene, og da var det takk og farvel og ferdig med den saken. 

Lenke til kommentar

Skjønner frustrasjonen din! Sesjonsbefal er notoriske på å videreformidle gale inntrykk av tjenestemuligheter eller ikke ha kjennskap til F. eks sikkerhetsklarering som i ditt tilfelle..

 

Likevel, det er blitt kommunisert tydelig fra Forsvaret at dersom en potensiell rekrutt har en eller to foreldre fra land som anses som en risiko, så er det i dag blitt bortimot umulig å bli sikkerhetsklarert. Dette har vært i media flere ganger de siste to årene også ihvertfall. At dette ikke skulle kunne ligge i bakhodet til en sesjonsoffiser og utvalget som gir deg et varsel om en innkalling er ganske latterlig av en såpass stor og i utgangspunktet profesjonell organisasjon. For å svare på spørsmålet ditt... Nei dessverre. Det er det nok ingen muligheter for.  Hadde et par av mine medrekrutter som også ble funnet uskikket til tjeneste ila de første 14 dagene, og da var det takk og farvel og ferdig med den saken. 

Tenkte ikke så stort over de greiene jeg så i media i og med at jeg ble fortalt på sesjon at jeg kom inn. Syntes bare at det er så utrolig latterlig og uprofesjonelt gjort av forsvaret. 

Lenke til kommentar

Det siste der tror jeg de som stod fram i media er HELT enige med deg i.. De var i samme båt. 

 

Jeg skjønner Forsvaret her også, sikkerhetsklarering av vernepliktige er tids- og pengekrevende nok for etnisk norske. Når en da må samarbeide med land som F. eks Iran for å få informasjonen en behøver, informasjon norske myndigheter \ Forsvaret ikke vet om de kan stole på, så blir det desto mer komplisert. Men dette burde ikke være noe sjokk for Forsvarets personellsenter som kaller inn folk til sesjon \ førstegangstjeneste akkurat, de har da tilgang på media de også. De burde også kunne være i stand til å kommunisere med egen etat og organet som behandler sikkerhetsklarering rundt dette, slik at de ikke kaller inn personer som de burde vite at ikke vil få sikkerhetsklarering over noe som ikke akkurat tar mange minuttene å sjekke opp i.  Som du sier, du oppga på sesjon at dine foreldre er fra Iran. At ikke sesjonsoffiseren allerede da var i stand til å fortelle deg at du dessverre ikke kalles inn i fredstid er bare trist. 

 

Det du kan vurdere å gjøre er å sende personellsenteret en skriftlig klage over behandlingen og kreve en forklaring på hvorfor du mottok en innkallelse de tydeligvis ikke aktet å la deg gjennomføre. Hvorvidt du kommer noen vei eller ei er ikke godt å si, men det krever ihvertfall en saksbehandling fra Forsvarets side. Hvorvidt det får lampa til å lyse i andre lignende tilfeller gjenstår å se, men det skader neppe. Send meg gjerne en PM om du ønsker hjelp med å sette opp en klage. Har farlig god erfaring med byråkratisk språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det siste der tror jeg de som stod fram i media er HELT enige med deg i.. De var i samme båt. 

 

Jeg skjønner Forsvaret her også, sikkerhetsklarering av vernepliktige er tids- og pengekrevende nok for etnisk norske. Når en da må samarbeide med land som F. eks Iran for å få informasjonen en behøver, informasjon norske myndigheter \ Forsvaret ikke vet om de kan stole på, så blir det desto mer komplisert. Men dette burde ikke være noe sjokk for Forsvarets personellsenter som kaller inn folk til sesjon \ førstegangstjeneste akkurat, de har da tilgang på media de også. De burde også kunne være i stand til å kommunisere med egen etat og organet som behandler sikkerhetsklarering rundt dette, slik at de ikke kaller inn personer som de burde vite at ikke vil få sikkerhetsklarering over noe som ikke akkurat tar mange minuttene å sjekke opp i.  Som du sier, du oppga på sesjon at dine foreldre er fra Iran. At ikke sesjonsoffiseren allerede da var i stand til å fortelle deg at du dessverre ikke kalles inn i fredstid er bare trist. 

 

Det du kan vurdere å gjøre er å sende personellsenteret en skriftlig klage over behandlingen og kreve en forklaring på hvorfor du mottok en innkallelse de tydeligvis ikke aktet å la deg gjennomføre. Hvorvidt du kommer noen vei eller ei er ikke godt å si, men det krever ihvertfall en saksbehandling fra Forsvarets side. Hvorvidt det får lampa til å lyse i andre lignende tilfeller gjenstår å se, men det skader neppe. Send meg gjerne en PM om du ønsker hjelp med å sette opp en klage. Har farlig god erfaring med byråkratisk språk.

Ja det vil jeg gjerne. Men når jeg sa til dem at foreldrene mine var fra Iran, så fikk jeg et personopplysningsark som bare jeg fikk av vennegjengen min som var der, (vennene mine var norske). Hvor jeg måtte skrive hvor foreldrene mine kom fra, om jeg har vært innblandet i terroristiske handlinger, hvordan forholdet mitt er med narkotika og alkohol. Sendte det inn i februar hvis jeg ikke tar feil. 

Lenke til kommentar

Dette høres kjempekjipt ut!

Jeg skal i stridstrenbataljonen samtidig som deg (Januar 2017) og det er synd jeg ikke får møte deg.

Jeg har en irakisk bakgrunn men fikk sikkerhetsklarering etter å ha sendt inn skjemaet to ganger fordi jeg skrev med blyant første gang.

Det er sant at det er litt tøffere å bli klarert hvis du har familie fra midtøsten, men jeg skrev opp en av lærerne mine som kjente meg veldig godt som referanse og liker å tro at han var avgjørende for at jeg ble klarert.

Skrev du opp noen som referanse? 

Lenke til kommentar

Ja det vil jeg gjerne. Men når jeg sa til dem at foreldrene mine var fra Iran, så fikk jeg et personopplysningsark som bare jeg fikk av vennegjengen min som var der, (vennene mine var norske). Hvor jeg måtte skrive hvor foreldrene mine kom fra, om jeg har vært innblandet i terroristiske handlinger, hvordan forholdet mitt er med narkotika og alkohol. Sendte det inn i februar hvis jeg ikke tar feil. 

 

Alle som skal sikkerhetsklareres må fylle ut personopplysningsskjema, så jeg vil tro at det ikke er dine iranske foreldre som er årsaken til at "bare du" fikk dette skjemaet.  Sikkerhetsklarering er en omstendelig prosess og, og det kan ta langt over seks måneder før man har fått samlet og verifisert de opplysningene som kreves.  Det er selvsagt beklagelig for deg at du ikke blir innkalt, men det er vel bedre å få den avgjørelsen før innrykk enn etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det vil jeg gjerne. Men når jeg sa til dem at foreldrene mine var fra Iran, så fikk jeg et personopplysningsark som bare jeg fikk av vennegjengen min som var der, (vennene mine var norske). Hvor jeg måtte skrive hvor foreldrene mine kom fra, om jeg har vært innblandet i terroristiske handlinger, hvordan forholdet mitt er med narkotika og alkohol. Sendte det inn i februar hvis jeg ikke tar feil. 

 

Alle som skal sikkerhetsklareres må fylle ut personopplysningsskjema, så jeg vil tro at det ikke er dine iranske foreldre som er årsaken til at "bare du" fikk dette skjemaet.  Sikkerhetsklarering er en omstendelig prosess og, og det kan ta langt over seks måneder før man har fått samlet og verifisert de opplysningene som kreves.  Det er selvsagt beklagelig for deg at du ikke blir innkalt, men det er vel bedre å få den avgjørelsen før innrykk enn etter.

 

Det står at de la vekt på at foreldrene mine er fra Iran. Så vil tro det er det som bestemte om jeg kom inn eller ikke.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at broren min tjenestegjorde i luftforsvaret fra 2013 til 2014. Så vet ikke om det er en ny lov som har blitt vedtatt angående sikkerhetsklarering for utenlandske personer. 

 

Mye kan forandre seg på få år. Risikoen i verden blir alltid vurdert og justert hvert år. Nå som det er uroligheter i Midtøsten og Europa, har naturlig nok Norge økt risiko- og trusselnivået. Dermed blir slike saker som dette behandlet annerledes.

 

Forstår frustrasjonen din, men her har bare Forsvaret gjort det som står på papiret. Om det er riktig eller ikke, kan diskuteres over en lav sko.

Endret av Nettels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...