Gå til innhold

Kjøpe ny Macbook Pro. Kas konfig?


Anbefalte innlegg

Hei,

PDD har jeg top modell av MBA fra mid 2011. 2ghz i7, 8gb ram, 256SSD. Ønsker nytt laptop. Fornøyd med mac/apple, så då blir det MBP.

Det jeg lurer på... hva bør jeg gå for? 

Bruker å ha åpent mange-mange faner av chrome. Itunes + eit par enkle programmer (pages, mail. skype, viber, omnifocus, etc). Ingen spilling, ingen bilderedigering.

 

8GB vs 16GB? "Clean My Mac" sier hele tiden at minne er nesten brukt opp. Då trenger jeg vel 16gb?

 

i5 vs i7 - vil jeg merke forskjell? Hva hjelper det på?
Samt 2.2 eller 2.7gHz, f.eks? Vil det være merkbart? Evt når/hvor?

Sist, men ikke minst. 2gb minne eller 4gb minne på grafikkkortet. Når/hvor vil jeg merke det?

Ser for meg å ha den nye mac i neste 5-6 år, slik at den holder "ut tiden".

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For lette oppgaver som det du forespeiler, er det nok ikke så stor forskjell. 16GB minne gjør at du er sikret en stund fremover. Min chrome har en tendens til å bruke loads med ram, men nå har jeg sjeldent mindre enn 50 faner oppe, og maskinen min restartes aldri. Dog kjører jeg Windows. Hvordan Apple maskiner bruker minne i forhold til Windows skal jeg ikke si noe om, for det har jeg ikke peiling på. 

 

Personlig har jeg 128gb ram i min maskin, og jeg bruker rundt 70%. Men nå skal det sies at det er installert rundt 700gb med software på denne maskinen (spill fjernet fra dette tallet), og jeg jobber mye i f.eks photoshop, sony vegas og slike programmer. 

 

 

En i7 prosessor er flott hvis du multitasker mye. I windows er det noen ganger sånn at software og spill ikke bruker alle kjerner, og derfor sverger fortsatt mange til i5 med høyere clock og mindre antall kjerner, istedenfor i7 med flere kjerner og lavere clock. Personlig bruker jeg en 12 core Xeon med hyperthreading til min workload. 

 

Ser for meg at du bør fokusere litt på god skjerm, batterikapasitet og riktig størrelse som passer for deg. Ettersom du ikke har behov for store specs, ville jeg heller lagt penger disse punktene, slik at du selv er fornøyd med maskinen du skal bruke. 

Endret av Mr.Crypto
Lenke til kommentar

EDIT: Fjernet "første" maskina, da det har kun 2 porter. Må ha flere enn det! :)


- Har ikke behov for mer enn 256GB. Vant med det fra MBA, alt av filer, bilder, media, blir lagret på ekstern harddisk.

- Lurer på å kjøpe den med 15* skjerm (nr 3 her). Har brukt 13* i 7 år nå, kan godt tenke å gå litt opp i størrelse, da jeg reiser mindre nå. Samtidig det er ikke noe "must".

- Ser at dere begge anbefaler 16GB ram. Då går jeg for det i alle fall.

 

 

Den andre er 15* og en god del kraftigere. Det er vel ikke så mye vits for meg å oppgradere prosessor der? Jeg vil ikke merke stor forskjell med "vanlig" bruk på 2.6 og 2.9?

 

Og er det vits å betale ekstra for å få dobbel med ram på grafikk? Eller er det mest relevant for spill? Vil jeg få nytte av det noe plass?

 

 

1. 21.000 

  • 2,9 GHz tokjerners Intel Core i5-prosessor, Turbo Boost opptil 3,3 GHz (i5 3.1 for +1100, evt i7 3.3 for 3300)
  • 16 GB 2133 MHz minne
  • 256 GB PCIe-basert SSD
  • Intel Iris Graphics 550

2. 25000

  • 2,6 GHz firekjerners Intel Core i7-prosessor, Turbo Boost opptil 3,5 GHz (2.9 i7 for +3300kr)
  • 16 GB 2133 MHz minne
  • 256 GB PCIe-basert SSD
  • Radeon Pro 450 med 2 GB minne (Radeon Pro 460 med 4GB minne for 2200kr)

 

Et spm til. Blir ikke 16GB litt lite i lengda? 16gb som top konfig på MBP var allerede i 2011. Same i 2016? Kan det være lurt å vente 6-8 månad til de kommer med 32GB som top konfig, til sånn ca same pris (forhåpentligvis)?

Endret av aomt
Lenke til kommentar

Evt kjøpe noe sånt på finn, om det er vits?

https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=85739131

 

 

Intel Core i7 2Ghz processor
16 GB 1600 MHz DDR3 memory
256 GB SSD
AMD Radeon HD 6490M

Kanskje prute ned til 4000kr. Men jeg sitter igjen med same processor som nå. Større skjerm og 16GB ram. Litt bedre grafikk kort. Då er det like greit å kjøpe helt nytt, med garanti, bedre skjerm, batteri, osv?

Lenke til kommentar

Det jeg også lurer på... 16GB var allerede i 2011. Og det er top-config nå.
Greit nok, då var det 1600mhz. Nå er det 2100mhz.

Av dere, som har peiling på hardware. Er det realistisk å forvente at MBP kommer med 32GB og/eller høgere mhz? Same går for processor.

i7 2.5 er "same" som det var i 2011. Igjen, den nye er nok bedre... men forventes det noe "mye bedre" i nærmeste framtid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...