Gå til innhold

[Løst] hvordan er det å være lærer i oslo?


Apeninja

Anbefalte innlegg

Til dere som er lærere i Oslo, hvordan er det?

 

1. Jobber du i barneskole, ungdomskole eller i vgs?

 

2. Hvordan er miljøet i skolen din, altså opplever du noen form for mobbing av elevene dine eller bli du på noen måte sett ned på av dem? Press? Føler du deg noen ganger krenket - eller er de hyggelige og villige til å lære av deg? Jeg får et inntrykk av at noen av vgs lærerne mine opplever det som et helvete det å undervise i klassen min.. 

 

3. Hvorfor ble du lærer?

 

4. Hvor lenge har du jobbet som lærer, og vurderer du å bytte yrke?

 

5. Hvor mye tjener du?

 

6. Hvilke fag underviser du i?

 

7. Hva er utdanningen din?

 

 

Oisann, ble jo et helt intervju det her!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei! Er ikke en lærer, men har jobbet i fjor som tilkallingsvikar på en barneskole og en ungdomsskole i Oslo.

 

Ungdomsskole: I starten var det kjempevanskelig å være den voksne i rommet, mange som ikke hørte på selv om jeg hevet stemmen. Det jeg mislikte mest med å jobbe på ungdommskole var elevenes mobilbruk. Mange som pleide å være på mobilen i skjul fra meg, og jeg kunne jo se dem, men gadd etterhvert ikke å gå til hver eneste av dem og be dem legge fra dem mobilen. En fordel med ungdommskole er at du kan gi anmerkning til elever som ikke hører på deg så når det ble for mye skravling i klassen eller mobilbruk sto jeg opp med penn og et ark og sa at:"nå skal jeg gå rundt med arket og notere ned alle som er på mobilen/som ikke jobber med oppgavene" osv. Det funker alltid og da hører de på deg! Ingen vil vel ha anmerkninger (tror nok at en kan ha maks 5-7 anmerkninger per år før det blir ført DÅRLIG OPPFØRSEL på karakterkortet som utgis til sommeren. Og det vet de elevene også.

Så på ungdomsskole er det litt vanskelig på starten, men du lærer deg fort metoder å håndtere situasjonen på. Snakk og få råd fra andre lærere også, det gjorde jeg i hvertfall hele tiden. Elever på ungdomsskole er såpass voksne at de ikke mobber eller erter deg som vikar/lærer. De skravler bare mye, og mye mobilbruk. Jeg likte å jobbe med 8.klasse. De var småe, hadde nettopp gått ut av barneskolen, visste ikke så mye, så de oppførte seg som regel veldigg bra. Og 10.elever gikk det også kjempegreit med. De visste at dette var deres siste år på ungdomsskole, så de fleste jobbet godt med skolearbeid og hørte på det som ble sagt. De mest bråkete klassene har alltid vært 9.klasse. De er ikke småe som 8.klasse, men tar heller ikke skole like seriøst som 10.klasse. De var veldig rampete også. Men heller ikke de er frekke mot deg som lærer.

HUSK at det er stooor forskjell på hvilken ungdomsskole du er lærer/vikar på. Jeg var vikar på en skole med godt rykte og var rangert høyt når det gjaldt karakterer. Og derfor opplevde jeg nesten aldri problemer som frekke kommentarer mot lærere eller vikarer, mobbing/erting av medelever, kjepphøye elever. En venn av meg er vikar på en skole med dårlig rykte og dårlig akademiske resultater blant elever. Der er de fleste elevene utrolig frekke mot vikarer samt lærere og da må man kunne svare tilbake, min venn har blitt kastet ting på når han har snudd ryggen til for å skrive noe på tavle. På disse skoler går det elever som ikke bryr seg om anmerkninger eller om det skal ringes hjem til dem. Så det blir ekstra vanskelig å håndtere elevene på slike skoler. Tenk grundig på skolevalget! Det har myyee å si for trivsel på jobben, ingen har vel lyst til å gå på jobb hverdag der en blir snakket nedlatende til av elever som er 5-6 år yngre enn deg. Og lærermiljøet på slike skoler er like dårlig, med mye sykdom.

 

På ungdomsskole var lønna mi som ufaglært vikar fra 190-230 kr i timen. Her kommer det an på fag. For eks så tjente man mest i gym, norsk, mat og helse. Og minst i kanskje engelsk.

 

Barneskole: Her jobbet jeg med 1. til 7.klasse. T.o.m 6.klasse så går det helt greit, du må kunne heve stemmen din litt mer her. De er ganske småe, de er ikke frekke mot deg som vikar, men kan fly rundt i klasserommet og da kan det ofte bli kaos. Det opplevde jeg flere ganger. Her må man være mer bestemt og sørge for at elevene blir sittende på egne plasser. Jeg pleide ofte å holde igjen elever fra og med 1-3.trinn inne i friminuttet eller noen minutter etter skolen, hvis de ikke hadde oppført seg bra eller hørt på meg. Og det hadde jeg lov til. Og da fikk de andre elever også en klar beskjed om at neste gang dere ikke oppfører dere, blir dere også holdt igjen.

Jeg opplevde gjentatte ganger problemer med 7.klasse. De var kjempefrekke mot alle vikarer, lo av deg, svarte tilbake frekt, nektet å høre på deg, snakket høyt, stormet ut av klasserommet, sa hold kjeft til en vikar og mye mer. Jeg ble alltid så deppet etter å hatt en time med 7.klasse siden de kunne være så frekke, og ble det meg alene mot de alle. Måtte hver halvtime rope på noen fra kontoret for å roe dem ned. Så tilslutt fikk jeg nok og ga kontoret klar beskjed om at jeg aldri mer ville ta vikartimer med 7.klasse.

En stoor ulempe med å jobbe på barneskole er at det ikke gis noen anmerkninger, så elevene gjør som de vil, spesielt i de større klassene. De vet også at det ikke ringes hjem til dem pga hver liten sak. Og tro meg, mange av elevene bryr seg ikke om at kontoret skal ringe hjem til dem, da blir det veldig vanskelig å ha å gjøre med slike elever.

Lønna mi på barneskole var ca. 260 kr i timen uavhengig av fag og klasse.

 

Tilslutt: Husk at det er forskjell på å være vikar og være lærer for en klasse. Elevene respekterer lærerne sine og prøver alltid å sette vikarene på prøve. Men hadde fortsatt anbefalt deg å søke jobb på en ungdomsskole eller vgs. På barneskole er det mye skriking, gråting , løping, elever som kan være frekke hvis de får kjeft av læreren, elever som skylder på hverandre. Ufff! Man får rett og slett hodepine etter en dag på barneskole, rene helvete rett og slett.

 

Nå er jeg jo ikke lærer, men håper fortsatt jeg har klart å svare på noe av det du lurte på ☺

Lenke til kommentar

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Dette fikk meg til å tenke litt --> jeg skal aldri bli lærer i barneskolen! Og generelt ikke på noen vgs som har et svært dårlig rykte; har sett hvor gal lærerne blir etter å ha vært med en sykt useriøs klasse!

 

akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg vil bli enda... får kikke litt mer på forskjellige yrker! :)

Lenke til kommentar

1. Barne - og ungdomsskole

2. De fleste elevene er hyggelig og interessert i å lære noe nytt. Dessvere er det noen elevene som kommer på skolen for tulle og tøyse - noe jeg har brukt av min tid på.  

 

Jeg blir fra en tid til annen mobbet for å være feit, høy etc.. Dette har blitt endel av hverdagen. Tydeligvis morsomt å plage læreren sin for å vise at de "tøffe".

 

Barneskole: Elevene hører ikke etter, da de ikke vet hvilke konsekvenser det kan medføre. Det er mye gråting, hyling og skriking. Til gjengjeld har de som regel respektful tone med læreren sin. Du er på en måte moren deres og itillegg til å være læreren deres, gjelder 1-4. klasse.

 

I 5-7. klasse kan elevene flinkere til å høre etter lærerne, men de er frekke mot deg. Mangler respekt for deg og kan til og med true med å gjennomføre forskjellig aktiviteter. 

 

8.-10 klasse: Hvis du vurderer å bli lærer kan du jobbe på ungdomsskolen. Selv her er det utfordringer i forhold til at elevene kan være hardhendt og er fysisk sterkere.

 

 

3. og 4 Jeg er ikke utdannet lærer, men har jobbet som lærer i ett år. Jeg prøvde ut dette yrket som er vanskelig.

 

5. Ble lønnet som adjunkt (se tarifflønnen).

 

6. Alle fag bortsett fra norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...