Gå til innhold

Fornuftig sitteavstand til TV


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi skal handle ny TV i nær fremtid. Har pr nå 46", og sitter ganske nøyaktig 3m fra tv-en.

 

Det blir en 4K TV (Samsung ks7005), men har ikke helt bestemt størrelse. Hadde egentlig bestemt meg for 55", men så ser jeg at 60" ligger til samme pris.

 

60" blir vel for stort? Tven vil bli brukt til alt mulig (film, spill men også "vanlig" TV-titting).

 

Fint om noen har noen erfaringer eller synspunkter på hva som er mest riktig størrelse ift avstand.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sies at man bør ha minst 65 tommer for å merke forskjellen fra god HD til UHD/4K.

 

Jeg sitter litt over 4 meter fra 50 tommer Pioneeren min. Er så vant til det at jeg syns det funker.

 

Men snittet i Norge sitter 2.5 m fra tven.

 

Denne siden er kjekk å se på: http://uk.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship

 

Der anbefales 2,77m hvis man ser på 1080p / UHD på 65 tommer og 1,88m hvis man ser på 4k med 65 tommer.

 

Blir jo til syvende og sist en personlig smakssak. Bør dra i butikk og sjekke forskjellige avstander :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå er tilgang på 4k program materiale temmelig begrenset foreløpig ! man kan kjøpe 4k blue ray men lite filmer og Netflix komprimerer kraftig men de beste tv ene oppskalerer kvaliteten henimot 4k så ett vist utbytte av tv en vil man få allikevel i mens man venter på mer tilgjengelighet.Men sitteavstanden for optimalt bilde krever så stor skjerm som mulig for i praksis stemmer 188 cm for 65 bra som maksimal avstand og omlag to meter på 70 tommer og med den noe begrensede innsyns vinkelen de fleste led skjermene har vil det være vanskelig for mer enn tre personer å ha godt bilde om man ikke går opp i 75 og enda større for fult utbytte og jo større jo mer kreves kvalitet så foreløpig er det en kostbar fornøyelse å være helt på topp og man må ta en avregning om det er bryet verdt rett og slett!.Selv har jeg 70 tommer 1080p tv på femte året og vil påstå og måtte gå opp til 86 tommer uhd minimum for å beholde dagens sitteplasser og få utbytte av uhd materiale !da snakker vi så mye penger at jeg vurderer å la det hele bero ett år og to til produksjonen av store kvalitets skjermer øker og senker prisen uten å senke kvalitet samt større utval i program materialet 1

Lenke til kommentar

Interessant spørsmål. Du får nok flere svar / meninger, og her kommer en til..

 

De som lager innhold og setter stamdarder, har også en mening om hva slags skjermstørrelse du bør ha. Noe av dette ligger i vinkelen du har mellom hodet ditt og ytterkantene på TVen på gitt aitteavstand. Det anbefales ca 20 grader som minimum for hjemmekino / filmer etc. (THX anbefaler vel 30 grader om jeg husker riktig), og det tilsvarer ca 65 tommer på 3m sitteavstand. Jeg sitter 3m fra skjermen og gikk fra 47 (som jeg syntes var en fin str) til 65, og jeg angrer ikke et sekund. Det var stort den første uka, men nå (etter 4 uker) er det helt passe og ikke for stort. Jeg hadde heller gått 5 tommer opp enn ned om jeg måtte velge.

 

Min personlige anbefaling er 65 tommer på 3m. Det er mest fremtidssikkert ogsåm spesielt mtp 4k/oppløsning. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...