Gå til innhold

Pwm kontroller, skjønner ingenting


mrdalesen

Anbefalte innlegg

Hei folkens, bygger nå min første pc og står nå bom fast. Har et matx asus z170m-plus hovedkort, phanteks enthoo (matx) kabinett og wn cryorig h7 kjøler. På hovedkortet er det 3 4-pin tilkoblinger til vifte: CPU_FAN, CHA_FAN 1 og CHA_FAN 2. Bak på kabinettet er det en PWM-hub som etter hva jeg har forstått, er noe som kontrollerer hastigheten på viftene. Har ikke kjøpt noen ekstra vifter så de som er er en bak, en foran og cpu-vifta.

 

Jeg koblet egentlig cpu-kjøleren til CPU-FAN, men dit skulle vist den ene kabelen fra PWM-huben. Så leste jeg at jeg kunne koble til cpu-kjøleren til en av 3-pin tilkoblingene på pwm-huben, det gikk ikke. Kan noen plis si hvor jeg skal koble alt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har flere vifter så ikke bruk PWM hubben, så kobler du CPU vifta di i CPU_FAN.

 

Dersom du får flere vifter så kobler du PWM hubben i CHA_FAN 1. Og kobler 3 pins viftene i PWM hubben.

 

Alle de 3 stk 4 pins tilkoblingene du har støtter "PWM signal modulation", så det er likegyldig hvilken du bruker til PWM hubben.

 

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/Z170M-PLUS/E10768__Z170M-PLUS_UM_WEB.pdf?_ga=1.194257765.914324488.1472951943

 

http://www.phanteks.com/assets/manuals/PH-PWHUB.pdf

 

"Connecting the 4-pin to other 4-pin header (besides the CPU_Fan)

Other 4-pin connectors can be found on modern motherboards besides the “CPU_Fan” connector (e.g. “CPU_
Fan2”, “CHA_Fan”, “OPT_Fan”), however not all motherboard manufacturers implement a true PWM signal modulation onto these connectors. These type of 4-pin connectors modulate the RPM by voltage, which has a smaller control range compared to modulation by true PWM signal."
Endret av PoWerFeeD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...