Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1 internett tilkobling, 2 separate nettverk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her hos oss har vi adskilte nett med bruk av smoothwall, pfSense er vel den som er mest anbefalt her på¨forumet om du går for et slikt valg.

Klarer leieboer seg med kun trådløst så fungerer zantas sitt innlegg (gjestenett) om du har dette som valg på routeren din.

 

Vet att det skal gå og sette opp VLAN på portene på asus ifølge smallnetforums (merlin firmware) og da har du plutselig et adskilt kablet nett til leieboer også.

Lenke til kommentar

Trådløst eller kablet? De fleste routere med wifi kan settes opp med separate gjestenett.

Leieboeren klarer seg med trådløst. Men idet jeg aktiverer gjestenett på Ubiquiti AP, så klarer ikke enhetene tilkoblet dette gjestenettet å se hverandre. F.eks ved bruk av Airplay osv. 

Lenke til kommentar

Kjenner ikke dingsen, men er det ikke en innstilling for dette i AP? Eller er det bare separasjon mellom hovednett og gjestenett som er valget der? Jeg har ikke brukt dette på noen år, da leieaktiviteten er avsluttet.

Ser ikke slikt ut. Idet jeg aktiverer gjestenett, så klarer ikke enhetene tilkoblet dette gjestenettet å se hverandre. 

Lenke til kommentar

Gjestenett er som oftest sterkt begrenset i tilgjengelighet på nettverket, fordi det er forbeholdt for gjester osv.

Gjestenettverk har som regel "nettverksdeling" deaktivert, for å beskytte de som er på primærnettverket.

Du kan kanskje deaktivere dette, jeg kan det på min asus router iallefall.

Se om du kan finne AP isolation i advanced settings på gjestenettverk. Hvis det er noe slikt på routeren din.

Endret av OrlyNO
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...