Gå til innhold

Oppgradering av PC`n


Anbefalte innlegg

Heisann dere!

 

Pr dags dato har jeg disse komponentene:

 

HK: MSI K7T 266 Pro2-RU

CPU: AMD XP 1800+

GPU: ATI Radeon 8500 Retail

RAM: Apacer 512ddr pc2100

 

Lurte på å oppgradere til disse komponentene:

 

HK: Abit NF7-S V2.0 NOK 520.01

 

CPU: AMD Athlon XP2500+ NOK 799.00

 

GPU:Sapphire Radeon 9600 NOK 1,349.00 Trenger litt hjelp med valg av skjermkort...men kortet bør være i prisleiet til det jeg har foreslått.

 

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond x2 NOK 432.24 x2 Jeg er litt utdatert på dette området også. Jeg minns å huske at en del folk brukte disse brikkene før, men hvordan er det nå?

 

Planen med komponentene er at jeg skal klokke cpu (2500+@3200+), det er egentlig på dette området jeg lurer på om rammen henger med. ET viktig spm.: Kan jeg klokke cpu (2500+@3200+) med Silent Twin kjøleren??

 

De andre komponentene som: kabinett, cd-rom/cdrw, lydkort ect ect. har jeg fra før.

 

Så en siste ting; Det er ikke spesiellt pes med å få oppgradert den med en gang, om det blir billigere komponenter utover på nyåret kan jeg heller vente. Hva tror dere? Dete blir i tillfelle den første PC`n jeg bygger helt selv, det blir veeldig spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra hovedkort, CPU og RAM. Har du råd til Radeon 9800 PRO 128MB, så burde du gå for det da...men det vet du vel. Det hovedkortet du har valgt er ett dual channel DDR kort som da krever 2 like RAM brikker. Hvis ikke blir det singel channel. Så 2 x 256MB eller helst 2 x 512MB burde du gå for da. 1GB RAM er ikke sløs med penger! Den kjøleren du har satt opp er ikke laget for overklokking mener da jeg. Kjøp f.eks en Thermalright SLK800 og en 80mm Papst vifte fra www.microplex.no

Ellers blir dette nok en bra PC ;)

Lenke til kommentar

Morn.

 

Angående cpu: Jeg var heldig å få en ulåst amd2500+ fra mpx.no i går

Den satte jeg i min gjestemaskin med Epox 8rda3 hk. Klokket den rett til xp3200+ ved default spenning (200*11). Dette med en gml. 19dB iglo kjøler som ikke er planslipt en gang. (Var så spent for å se om cpu`en var ulåst.Snakk om flaks med den steppingen. Brukte foresten AS5. Kjørte burn-in i 5 timers tid. max temp ble en 47 grader på cpu i s.s.sandra)

 

Så lenge du ikke må øke spenning på prosessor nevneverdig, vil kanskje kjøleren din holde. Følg med på tempen litt uansett i begynnelsen.(F.eks SiSoftsandra burn-in.)

Det er godt når det er stille, og en slipper ekstremkjøling. Ta deg gjerne tid til å planslipe kjøleren din før den monteres om du ikke har gjort det.

 

Lykke til.

 

Håper du blir heldig med din cpu :w00t:

 

jarnt

Lenke til kommentar
Den kjøleren du har satt opp er ikke laget for overklokking mener da jeg. Kjøp f.eks en Thermalright SLK800 og en 80mm Papst vifte fra www.microplex.no

For såvidt enig med deg i den uttalelsen der. Men nye Silent Breeze takler erfaringsmessig XP3200+ fint dersom overklokkingen stopper der. Blir etter min mening et kostnadsspørsmål om en skal kjøpe en dyrere og mere overklokkingsvennlig vifte.

Lenke til kommentar
Den kjøleren du har satt opp er ikke laget for overklokking mener da jeg. Kjøp f.eks en Thermalright SLK800 og en 80mm Papst vifte fra www.microplex.no

For såvidt enig med deg i den uttalelsen der. Men nye Silent Breeze takler erfaringsmessig XP3200+ fint dersom overklokkingen stopper der. Blir etter min mening et kostnadsspørsmål om en skal kjøpe en dyrere og mere overklokkingsvennlig vifte.

Klarer fint @XP3400 også...

Lenke til kommentar

Er AMD XP 2500+ blitt låst? Kan den låses opp om jeg er uheldig å får en som er låst? Grunnen til at jeg nevnte Silent Twin til kjøler er at det er den kjøleren jeg bruker nå.. Vil helst slippe unødvendige kostnader...

 

Hva skjer på data-fronten i nærmeste fremtid da?? Skl jeg vente til Prescot/Athlon 64 og PCI Ekspress og de tingene, eller får jeg mest PC for penga nå?

Endret av Nysil
Lenke til kommentar
Er AMD XP 2500+ blitt låst? Kan den låses opp om jeg er uheldig å får en som er låst? Grunnen til at jeg nevnte Silent Twin til kjøler er at det er den kjøleren jeg bruker nå.. Vil helst slippe unødvendige kostnader...

 

Hei.

1

xp2500+ går på stock 166*11= 1,8 GHz.

Skulle det være slik at en ønsker bruke en låst cpu av den rating får en uansett en 3200+. Dette ved å øke FSB til 200

200*11=2,2Ghz = xp3200.

Det er ellers mange tråder om klokking av denne cpu`en på forumet.

 

Nemte dette ettter å ha lest desse trådene

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=174357

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...l=barton+l%E5st

 

(søk i forum etter barton+låst)

 

2

Ja, jeg ville prøvd den kjøleren du har fra før. Planslip den om det trengs, og legg på ArticSilver5. (fikk AS5 her om dagen, og er meget fornøyd med den. Helt konge til mitt bruk faktisk.)

 

3

Ifølge prisguiden på xp2500+, og xp3200+, kan en spare drøye 2000,- kr. (Det kan man legge i skjermkort feks, og få en bra spillmaskin, eller en fet printer el. for dem som liker det.

 

Det er opp til deg.

Ha en ny god dag...

 

jarnt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...