Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ukjent motorfeil opel astra 1,4 01 mod


Anbefalte innlegg

Hei. Ny på forumet her.

Jeg har en opel astra 1,4 01 mod.

Motorlampen begynte å lyse, jeg dro til verkstedet og feilsøking sa at egr-ventilen var defekt. Jeg har selv byttet denne uten at det hjalp.

Bilen nykker veldig på motorbrems, samt at den jager på tomgang. Har ikke kraft til å ta bakkestart. Går i nødmodus? Når jeg kjører er den veldig treg, vil men får ikke til, men etter 3000rpm kommer den seg.

Noen som har noen formening om hva såm kan være galt? Er dårlig når det kommer til feilsøking.

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få lest ut nye feilkoder, kan ha vært feil på mer enn EGR. Slike feil kan ha mange årsaker: Lambdasensor eller annen sensor, dårlig vakuumslange, luftmassemåler, coilpakke. Kan være vanskelig å finne feil på LMM, da denne ofte gir andre feilkoder. Et kompetent verksted bør se sammenhengen.

Lenke til kommentar

Nå er dette en gammel bil, så noe full servis på verkstedet er uaktuelt. Byttet luft filter å tennplugger i sommer. Olje og filter vår og høst når dekkene byttes.

Bilen har akk pasert 200 000km på telleren.

Noen som vet hva symptomene er når lambdaen er defekt? Er vant til volvo motorer med forgasser. Kan å nevne at opelen er glad i olje. 1l på ca 4 fulle tanker bensin

Lenke til kommentar

Kan å nevne at opelen er glad i olje. 1l på ca 4 fulle tanker bensin

OT: Dette er ikke spesielt høyt oljeforbruk. Dersom du kjører 800 km på en full tank (ca 55 l i bilen, vel?), blir det 1 l olje på ca 3200 km, eller ca 0,3 l pr 1000 km. Det er godt under hva mange bilmerker sier er akseptabelt oljeforbruk på en ny bil.

Lenke til kommentar

Lyser motorlampen nå? Lyser den hele tiden, eller bare av og til? Lyser den fast når den lyser, eller blinker den?

 

Defekt coilpakke bør avklares og byttes snarest mulig. Dersom man kjører med det, kommer det mye uforbrent bensin ut av manifoilen, og katalysatoren ødelegges fort.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Ja motorlampen lyser konstant. Kan å nevne at på kald motor går den normalt men etter 1-2km bynner den å fjuske. Er kommet en lyd de siste dagene, kan høres ut som lett frieksos, men har ikke funnet lekasje ennå. Er dårlig vær her å har ikke noe plass å stå inne, så drøyer dette med å kontrolere eksosen nøye.

Lenke til kommentar

Bruker den mer bensin enn vanlig? I så fall kan det være feil på en temperatursensor som skal fortelle motorstyringen hvor varm motoren er, slik at ECU tror at motoren er kald hele tiden. Da vil den starte og gå som den skal på kald motor, men ikke gå greit på varm motor. Få lest ut feilkoder på nytt, ev kjøp en kodeleser og gjør dette selv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant ut at den koden som kommer 3 ganger er egr ventilen. Denne er nettop byttet. Skal bestille delene jeg trenger, men hvordan sletter jeg kodene selv? Har koblet fra batteriet i åver 1t når jeg byttet egr. Da sluttet motorlampen å lyse men etter 10 min kom den tilbake. Å når det kommer til oljeforbruket synes jeg dette er høyt. Min tidligere bil, en trofast 245 med b230f motor. Med 450 000km på telleren brukte denne ikke olje. Bytter bestandig olje ved dekkskift, på volvoen var det samme mengde olje ved tømming som ved påfylling uten å måtte etterfylle. Kan å nevnes at jeg kjøre ca 40 000 km i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...