Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Maskiningeniør - får ikke skrive bachelor alene


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal skrive bachelor oppgave kommende semester. Fakultet tillater ikke at man er solo grunnet ressurser.

 

Hvilke virkemidler kan jeg ta i bruk for og kunne skrive min egen bachelor oppgave? Jeg har overhode ingen intensjon om ett helt semester hvor jeg er femte hjulet på vogna. Når jeg skal skrive bachelor vil jeg gjerne disponere tiden som jeg selv ønsker, i tillegg ønsker jeg å være best mulig kjent med innholdet samt ansvarlig for eget resultat.

 

Selvfølgelig må man sette seg inn i rapporten enten man er alene eller i gruppe, men dersom man er i en gruppe på 5 vil omfanget av oppgaven være mellom 2500 og 2700 timer, da sier det seg selv at man ikke kan være like kjent med alt innholdet.

 

Vurderer utveksling, men dessverre har søknadsfristen utgått. Har jeg noen som helst mulighet til og skrive min egen bachelor? 

 

Har lest og hørt om andre som har skrevet sin egen oppgave ved andre fakulteter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok følge de reglene som blir gitt av fakultetet.

 

Jeg har sett mange som hiver seg utpå et bachelor-prosjekt på egen hånd, og det går faktisk sjeldent bra. De fleste har vanskelig for å disponere tiden sin når de er sin egen "sjef", og når du først havner i tidsklemme, så er det ingen som kan hjelpe deg.

 

Sånn sett har solo-prosjekt mye lettere for å ende opp med stryk.

 

Jeg oppfordrer deg til å se visdommen i å ikke tillate solo-prosjekt, selv om jeg sympatiserer. Jeg hadde også lyst til å føre mitt eget bachelorprosjekt, men ble nektet. I etterkant er jeg glad for det.

 

Realistisk sett, så er det bra å arbeide i grupper. De aller fleste arbeidsmiljø er delt opp i grupper, og du blir nødt til å lære deg dette før eller senere. Heller før.

 

Det du nevner om at du ikke kommer til å få full oversikt over prosjektet, er en helt naturlig del av det å arbeide på et prosjekt. På en arbeidsplass vil du heller aldri få være den som har full oversikt over et helt prosjekt, fordi det er helt unaturlig.

 

Dessuten vil en bedrift ikke ha det slik at EN person styrer et helt prosjekt, fordi hvis du slutter (eller i verste fall dør), så må noen andre trenes opp av... vel seg selv. Fordi den eneste personen som kunne noe om prosjektet er borte. Dette kalles for "bus-factor". En bedrift må se på hva konsekvensene er for bedriften dersom du blir truffet av en buss. I dette tilfellet ville det vært ingen i bedriften kan overta prosjektet sømløst, og bedriften vil blø tid og penger.

 

Så helt realistisk sett, så er det best for deg, og alle du kommer til å arbeide med utover karrieren din, om du biter tenna sammen, og jobber på lag.

Endret av Aleks855
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor må du være femte hjul på vogna i en gruppe?

 

Et fellestrekk for mange grupper jeg har vært del av i skolesammenheng er at de er altfor demokratiske. Alle skal høres hele tiden, noe som fører til uendelige diskusjoner og at arbeidet tar evigheter.

 

Ikke vær femtehjul. Ta styringen. Sannsynligvis er det ingen som vil ha særlig i mot det, og er du litt bevisst på hvordan du ordlegger deg kan du styre oppgaven i den retningen du ser for deg... :)

Lenke til kommentar

Jeg skrev masteroppgaven min alene, og min erfaring er at det var tøft. Veldig tøft. Nå vil gjerne en bacheloroppgave være en del mindre, men det er likevel et stort prosjekt å begi seg ut på alene. Jeg har full forståelse for at du ønsker å skrive alene, men vær forberedt på at du kan komme til å angre dersom du får gjennomslag for det.

Lenke til kommentar

Takk for reflekterte synspunkter, ser utfordringen og jeg kan se fordelene av og jobbe i grupper og forstår selvfølgelig at det er slik det vil foregå i den realistiske verden.

 

I dette tilfellet er guleroten for en solo oppgave at jeg selv kunne disponert klokken, hatt større frihet til og velge arbeidsmiljø samt hatt det hele og fulle ansvaret for kvaliteten over oppgaven.

 

Det med at det er letter og få stryk ved en solo oppgave er jeg forsåvidt ikke helt enig i, så sendt som 6 semester bør man se egne begrensninger og la vær og kjøre ett solo prosjekt om man ikke føler seg komfortabel med det, man har også den andre siden hvor flinke studenter får dårlig resultat på grunn av kvaliteten i andres arbeid.

 

Siden denne oppgaven vil stå sentralt på vitnemålet føler jeg at det er litt urettferdig at man ikke får ett valg, men er nok som du sier - best og bite tenna sammen og gjøre det beste ut av det :)

 

Tenkte det kanskje fanten noen nasjonale retningslinjer eller lignende som ville hjulpet meg i å argumentere for ett solo prosjekt hehe..

 

Men tusen takk for langt konstruktivt innlegg  :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor må du være femte hjul på vogna i en gruppe?

 

Et fellestrekk for mange grupper jeg har vært del av i skolesammenheng er at de er altfor demokratiske. Alle skal høres hele tiden, noe som fører til uendelige diskusjoner og at arbeidet tar evigheter.

 

Ikke vær femtehjul. Ta styringen. Sannsynligvis er det ingen som vil ha særlig i mot det, og er du litt bevisst på hvordan du ordlegger deg kan du styre oppgaven i den retningen du ser for deg... :)

Nettopp, jeg deler oppfatningen din. Jeg er gjerne personen som ikke gidder å diskutere i evigheter om bagateller. I stede lar jeg gjerne de andre ta beslutninger uten at jeg blander meg nevneverdig.

 

Vil gjerne effektivisere arbeidet fremfor lange diskusjoner, det ville vært lettere om man hadde jobbet med en "gjeng" gjennom hele student perioden, men jeg har hatt denne visjonen hele tiden og har derfor kun deltatt i grupper der det har vært ett krav.

 

I bunn å grunn angrer jeg ikke på det selvom det blir litt kinkig nå som man skal være i gruppe hele semestret, ser mange som har samarbeidet for mye og dermed slitt med eksamener osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Jeg har eller hadde samme problemstilling. Absolutt forakter gruppearbeid og tanken på å skulle gjøre det hele neste semester er tung. Er vel ikke 100% fornøyd med gruppen min heller.

 

I følge fakultetet er gruppearbeid et av læringsmålene med oppgaven, så jeg kom til at jeg bare måtte akseptere det og så kanskje også øve meg på å bli flinkere til å jobbe sammen med andre.

 

Kjenner forøvrig en som fikk skrive alene. Tror han reiser en del og derfor er en del borte, noe som gjør samarbeid med en gruppe vanskelig. Har sikkert argumentert godt for seg. Vet at de gir fritak om du har en god grunn. I hvert fall hos oss.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...