Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Store forskjeller imellom kablet og trådløs. Hva kan være årsaken?


Anbefalte innlegg

Heisann, alle sammen.

 

Lurer på en kjapp ting. Der jeg bor, så har vi en ASUS RT N66U ruter. 

Vi har 150mbit ned linje fra GET, og hvis jeg kjører med kabel fra ruter til pc, så ligger jeg på 150 ned.

(kan ikke bruke kabel, da det ikke er lagt opp til det (er testet med en veldig lang kabel som ble trukket igjennom hele leiligheten som test))

 

 

Men hvis jeg bruker trådløst (som jeg må) så ligger jeg på alt fra 11-30 mbit, avhgengig av "dagsformen"

Har en netgear wna3100 trådløst dongle, samt en innebygd enhet i pc'en

Med denn innebygde så ligger jeg på under 10, mens med netgear 11-30

 

 

Er det riktig av det skal være så sykt store forskjeller med tråd og trådløst?

 

Har ikke en annen pc og teste med, annet enn en ipad, (den ligger også på rundt 30 mbit, selv 1 meter unna ruteren)

 

 

Noen kloke hoder som vet om dette høres riktig ut, eventuelt hva jeg kan gjøre for å få bedre hastighet? :)

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da foreslår jeg at du forsøker å bytte kanal.

Prøvde kanal 1, 6 og 11 nå

 

Ut i fra speedtest, så endret den ikke seg noe spesielt. Lå på ca 11mbit.

Så tett som det er der så foreslår jeg du bruker SSIDER for å finne den kanalen med minst støy på. Når jeg sier støy så er dette den kanalen som er minst brukt. Endret av figg1
Lenke til kommentar

Det at det ligger lavt, men avhenger av «dagsformen», tyder på at det er forstyrrelser. Dette skyldes ofte andre trådløse nettverk, selv om det kan skyldes andre ting. Særlig 2,4 GHz-båndet har en tendens til å bli overbelastet (bare tre kanaler som ikke overlapper hverandre, forstyrres av blant annet mikrobølgeovn, har lengre rekkevidde enn 5 GHz …). Det ser ut som i hvert fall det eksterne nettverkskortet ditt er 2,4 GHz, mens ruteren har aksesspunkt som støtter 5 GHz. Du bør derfor vurdere å skaffe et nettverkskort som støtter 5 GHz. Dersom du har en relativt moderne mobiltelefon, med støtte for 5 GHz, anbefaler jeg å teste med denne og se om det er bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Da foreslår jeg at du forsøker å bytte kanal.

Prøvde kanal 1, 6 og 11 nå

 

Ut i fra speedtest, så endret den ikke seg noe spesielt. Lå på ca 11mbit.

Så tett som det er der så foreslår jeg du bruker SSIDER for å finne den kanalen med minst støy på. Når jeg sier støy så er dette den kanalen som er minst brukt.

 

Skal prøve dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...