Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - JorunT - 45 mm f/1,8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

18. oktober - På kanten

 

Dro tilbake fra Thessaloniki via Holomonda, et fjellparti sentralt i Halkidiki. To bøketrær med utsikt over bukten mellom Sithonia og Agion Oros i baggrunnen, to av de tre 'fingrene' på Halkidiki. Ca 1000 m.o.h.

 

30294200812_44d91a1519_c.jpg

_A184071 Close to the edge.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/640 s f/4,5 ISO 200

 

 

 

Lenke til kommentar

18. oktober - På kanten

 

Dro tilbake fra Thessaloniki via Holomonda, et fjellparti sentralt i Halkidiki. To bøketrær med utsikt over bukten mellom Sithonia og Agion Oros i baggrunnen, to av de tre 'fingrene' på Halkidiki. Ca 1000 m.o.h.

 

30294200812_44d91a1519_c.jpg

_A184071 Close to the edge.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/640 s f/4,5 ISO 200

 

 

 

Lenke til kommentar

16.oktober - Du verden, der fikk du en flott posering - er det en karpefisk tro.

Takk, Randi, tror ikke det var en karpefisk, den var fra Middelhavet, men fikk ikke med meg hva det var, den var stor.

 

Hm, det ble visst hikke i dag, lurer på om det går greit å fjeren det ene innlegget?

Lenke til kommentar

"Fast fisk!" ble stilig. Fint situasjonsbilde. Liker spesielt hans smil og bildene i bakgrunnen.

Takk for hyggelig kommentar!

 

Viften på laptoppen har visst tatt kvelden i dag og jeg tviler på at jeg får reparert den, i alle fall her. Jeg fortsetter å fotografere, så får jeg se hva slags løsning jeg kan finne.

Lenke til kommentar

Det hadde selvfølgelig vært greit med hele fisken på "Fast fisk!", men du har i alle fall fanget et ganske stolt uttrykk hos fiskehandleren. Jeg likte også spoilerbildet med fugleburene.

 

Disse bøketrærne hadde en temmelig staselig utsikt, men jeg må innrømme at jeg glatt ville valgt det første spoilerbildet som hovedbilde denne dagen. Dette er rett og slett et flott landskapsbilde.

 

Håper du får fikset laptop'en. Ville forsøkt tomsi-trikset, men det kan jo være det er noe som har gått i stykker rett og slett.

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

Asus påstår at laptoppen bare må åpnes på det verkstedet de bruker (Infratek?, min erfaring med dem er elendig, så kanskje det er bedre å prøve å få blåst bort støvet selv i første omgang. Jeg kan bruke den en liten stund av gangen på batteri, men det rekker ikke til mye. Driver å tar bakup av Lightroomfiler nå.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å følge Tomsis råd og fant faktisk en boks med trykkluft i en PC-butikk i Nikiti, det hjalp vel litt, såpass at jeg klarte å få overført viktigste filene til en ekstern harddisk, men det er tydelig noe mer enn støv som lager de stygge lydene. Det ble derfor en rask tur igjen til Thessaloniki for å få kjøpt ny laptop, som nå har fått det viktigste på plass, puh, for et kjas! Tastaturet er amerikansk, så jeg fomler litt etter æ, ø og å.  Nå får jeg prøve å ta igjen det forsømte.

 

19. oktober - Daucus carota

 

Det eneste jeg rakk å få tatt et bilde av, ingen høydare, men det er ikke gulrotens feil

29861687493_6c9317594f_c.jpg

_A194140_42 ZS Daucus carota-2.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/100 s f/3,5 ISO 250

 

20. oktober - Olivenlunder så langt øyet rekker

 

Viktigste næringsvei her er oliven og honningproduksjon.

 

 

30457686186_cfbeac4379_c.jpg

_A204164 Olive fields.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickrr

1/640 s f/4,5 ISO 200

 

21. oktober - Markedets blideste

 

Et fast innslag på fredagsmarkefet, sjef for stand med klokker og småelektronikk, alltid blid og pratsom. Han er lettere å fotografere nå som lyset ikke  er så intenst.

 

 

30407576231_dd11344c12_c.jpg

_A214178 At the market in Nikiti.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/250 s f/2,8 ISO 200

 

 

 

Alternativ

Dominospillere
30494506155_ce86ef59a4_c.jpg

_A214185 Domino players.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

22. oktober - Høstlig 

 

Bryggen i Nikiti bærer preg av at det ikke lenger er sommer, det er nokså folketomt

30196188840_8bfefdc5cf_c.jpg

_A224212 Seaside in Nikiti.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

1/500 s f/4,0 ISO 200

 

 

 

Εt par alternativer i dag også fra jernvarehandleren

Giv akt!
30196113950_b6e6242013_c.jpg

_A224205 Chisels.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Nye nøkler
30196166500_40ba6daa93_c.jpg

_A224208 New keys.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

 

 

 

 

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

19: Villgulrot altså? Kan ikke si jeg kjente til denne. Et vell av detaljer når man blåser opp dette bildet.

 

20: Oliventrær er i hvert fall kjent. Når de er plantet slik i rekker, så kan man få frem interessante linjer. Men med så mange trær vil jeg anta man benytter seg av maskinell innhøsning...

 

21: Hm, så ikke så voldsomt blid ut her da. Men et knivskarpt portrett er det uansett.

 

22: Velkomponert bryggebilde, dog kanskje litt trangt for den nærmeste stolpen. Du har fått frem nyansene i den ellers grå himmelen også, det tyder på gunstig eksponering.

 

Ikke særlig gunstig det PC-problemet, håper det løser seg nå.

Lenke til kommentar

Ja, her var det mange flotte bilder igjen.

Du skrev "ingen höjdare" om 19 men jeg syns det ble vakkert. Fine fargetoner og detaljer. Et harmonisk bilde.

21 er et stilig og detaljert portrett med fine toner. Du er flink til portretter. Jeg er dessverre ofte for feig for å spöre. Skjer det ibland at folk sier nei?

22 ble lekkert. Enig med k.n.b om at det er litt trangt i overkanten, men stilig uansett. Liker spesielt vertikalene som repeteres.

Lenke til kommentar

19: Villgulrot altså? Kan ikke si jeg kjente til denne. Et vell av detaljer når man blåser opp dette bildet.

 

20: Oliventrær er i hvert fall kjent. Når de er plantet slik i rekker, så kan man få frem interessante linjer. Men med så mange trær vil jeg anta man benytter seg av maskinell innhøsning...

 

21: Hm, så ikke så voldsomt blid ut her da. Men et knivskarpt portrett er det uansett.

 

22: Velkomponert bryggebilde, dog kanskje litt trangt for den nærmeste stolpen. Du har fått frem nyansene i den ellers grå himmelen også, det tyder på gunstig eksponering.

 

Ikke særlig gunstig det PC-problemet, håper det løser seg nå.

Villgulroten er den samme arten som den du spiser, som er blitt foredlet en god del.

Olivenhøstingen er i full gang her, men den er nok ganske så manuell. Noen har noen slags ristemaskiner de bruker til å riste grenene med, men de må holdes og de fleste sverger fortsatt til vergaen, en lang stokk som velges på samme måte vi velger ski. Den skal ha passelig snert men må ikke være for myk. 

 

SÅ utrolig flotte bilder! Likte spesielt fargene i 19 og skarpheten - og 22. ble skikkelig stilig.

Takker og bukker, Randi

Ja, her var det mange flotte bilder igjen.

Du skrev "ingen höjdare" om 19 men jeg syns det ble vakkert. Fine fargetoner og detaljer. Et harmonisk bilde.

21 er et stilig og detaljert portrett med fine toner. Du er flink til portretter. Jeg er dessverre ofte for feig for å spöre. Skjer det ibland at folk sier nei?

22 ble lekkert. Enig med k.n.b om at det er litt trangt i overkanten, men stilig uansett. Liker spesielt vertikalene som repeteres.

Tusen takk, dette objektivet regnet jeg som ubrukelig til blomster, men det har vist seg å gi en veldig fin bokeh.

Joda, det hender at folk sier nei, men det hjelper å ta seg tid til at prate med dem en stund først. Jeg synes heller ikke ikke det er så lett å stikke et kamera opp i ansiktet på folk, men det hjelper å ha et litt mindre skremmende kamera, slik er Olympusen prefekt.

Lenke til kommentar

23. oktober - Oljetønner

 

Metaggitsi er vår nærmeste landsby, de er berømt for sin olivenolje og olivenprodukter. Ifjor fikk de disse en såkalt POP/PGE fra EU, som er en kvalitetsbetegnelse som beskytter produktene og som sier at disse er helt spesielle for området. 90 % av oliventrærne er av en egen sort, Galano, som bare dyrkes her (de fleste av våre er av denne sorten). Kvaliteten er minst på høyde med Kalamataoliven, jeg synes de er bedre.

 

29888643514_8748b38ced_c.jpg

_A234242 Olive drums.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/640 s f/4,5 ISO 800 (det var en glipp)

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å følge Tomsis råd og fant faktisk en boks med trykkluft i en PC-butikk i Nikiti, det hjalp vel litt, såpass at jeg klarte å få overført viktigste filene til en ekstern harddisk, men det er tydelig noe mer enn støv som lager de stygge lydene.

Auda! Stygge lyder er ikke bra for da må vifta byttes.

 

Det ble derfor en rask tur igjen til Thessaloniki for å få kjøpt ny laptop, som nå har fått det viktigste på plass, puh, for et kjas! Tastaturet er amerikansk, så jeg fomler litt etter æ, ø og å.

Det finnes klistrelapper med bokstaver ;)

 

Nå får jeg prøve å ta igjen det forsømte.

det var mye bra i den bunken. Likte godt den høstlige stemningen fra Nikiti. Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Interessant bilde - aldri sett slike - fine farger i bildet - (er det noen som prøver å tjuv-tappe tro?)

Takk, det er et vanlig syn her. Tror ikke noen her har behow for å stjele olivenolje, alle har egne oliventrær, noen har flere tusen, og de høstes manuelt. Det kommer mange sesongarbeidere hit nå fra Bulgaria, Romania og Albania, de står klar til oppdrag på torget fra 7-tiden om morgenen.

 

 

Jeg prøvde å følge Tomsis råd og fant faktisk en boks med trykkluft i en PC-butikk i Nikiti, det hjalp vel litt, såpass at jeg klarte å få overført viktigste filene til en ekstern harddisk, men det er tydelig noe mer enn støv som lager de stygge lydene.

Auda! Stygge lyder er ikke bra for da må vifta byttes.

 

Det ble derfor en rask tur igjen til Thessaloniki for å få kjøpt ny laptop, som nå har fått det viktigste på plass, puh, for et kjas! Tastaturet er amerikansk, så jeg fomler litt etter æ, ø og å.

Det finnes klistrelapper med bokstaver ;)

 

Nå får jeg prøve å ta igjen det forsømte.

det var mye bra i den bunken. Likte godt den høstlige stemningen fra Nikiti.

 

Trist, men jeg likte den laptoppen (en ganske dyr ASUS, 4-5 år gammel), hadde håpet å kunne bruke den et år eller to til; er ikke sikker på om det lønner seg å reparere den. Joda, klistrelapper er tingen, tror jeg har tape med hvit skrift på sort hjemme, foreløpig gjetter jeg.

Og takk for hyggelig tilabkemelding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...