Gå til innhold

Denne kommunen serverer fortsatt epost til 14 000 ansatte med Exchange 2007


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-245639

 

Hvorfor i all verden tror du innlegget mitt handler om å finne opp nytt krutt rundt om i kommuner og fylker? Resten av innlegget ditt bygger på denne misforståelsen.

Jeg tror ikke innlegget ditt handler om å finne opp nytt krutt, men de som er store her er jo store av en grunn. De har gode og enkle løsninger. Jeg sier ikke at staten skal bruke x antall milliarder på å lage egne mailservere og teksbehandlingsprogrammer. Sier bare at andre løsninger sannsynligvis vil kreve mer av komuner og fylker.

Disse løsningene finnes i form av frie produkter allerede. Kast ut alt MS og bruk 1/10 av lisenskostnaden på å pusse på og vedlikeholde den frie programvaren og vinn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært mye billigere og enklere om alle kommunene hadde et felles IT system (kommune sky :p ) slik det er nå så sitter de i hver sin kommune og finner opp kruttet. Det kan da umulig være stor forskjell mellom å drifte Trondheim kommune og Bergen kommune. Dere som driver med drift av IT hvor stor forskjell er det egentlig på 14k og 30k brukere, som stort sett har de sammen oppgaven og krav...? Sett bort ifra frontend..

 

Det er enkelte mindre forskjeller så det burde ikke vært en umulighet. Problemet er at kommunene garantert ville klort seg fast i løsninger de er vant til siden de er vant til de. 

Lenke til kommentar

 

Disse løsningene finnes i form av frie produkter allerede. Kast ut alt MS og bruk 1/10 av lisenskostnaden på å pusse på og vedlikeholde den frie programvaren og vinn.

 

Klar over det, men da må du og ha folk som faktisk kan det de jobber mer, og kan drifte systemet bra og stabilt. Slik det er i dag tror jeg ikke de fleste kommuner har det.

 

Enig at de ikke trenger å lage noe, og kan bruke åpen kildekode fra andre, og at de kan få et slik system til å være billigere enn å betale masse til MS, men da har kommunen et ansvar for å ha folk med skikkelig kompetanse til å gjennomføre prosjektet skikkelig, slik at det virker. Det er kjipt om systemet er nede for å si det slik. Dermed er det lettere å bare si at de tar en pakkeløsning fra MS. Lære folk opp til det, og om noe går galt kan de alltids ringe MS support. Sier ikke at det er en bedre løsning, og er enig med Simen1 at det er spesielt dårlig valg sett langsiktig. Jeg bare skrev hvorfor jeg tror de velger MS. Enkelt og safe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...