Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Tilfeldig fps i spill


Anbefalte innlegg

Hei!

Får bare flytte tråden hvis den er plassert helt galt.

 

Jeg har kommet over ett rart problem som jeg ikke helt greier å finne ut av.

Kjøpte ny pc for 2 år siden, men gamet bare World of Warcraft og Fallout 4.

Jeg la først merke til problemet når jeg begynte med The Division. Ett eksempel på problemet er som følger, at en dag så kan jeg helt fint ha stabilt 60 fps i The Division, da ligger også fps i Wow også bra.

Men dagen etterpå så logger jeg inn i The Divison uten å gjort noen endringer, og det går ned til 20-30 fps, får da også dårligere fps i wow. Hvis jeg for eks starter pcen på nytt 2-3 ganger så plutselig ligger det helt stabilt igjen. Mens senere så får jeg kanskje dårlig fps igjen.

 

Jeg har overvåket med HWmonitor og virker ut som ting starter opp som det skal og temp. er normal. Både ved stabilt 60fps og når den starter på 20-30 fps. Greier ikke å framprovosere problemet, kommer og går som det vil. Formaterte pcen her om dagen, installerte Geforce Exp. satt alt opp og ting fungerte som det skulle. Men i dag kom plutselig problemet igjen.

 

PC info:

Hovedkort: Asus Z97-AR, Socket-1150

CPU: Intel Core i5-4690K 3,5 GHz

RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 970 4GB

Hard disk eller SSD: OS på SSD HyperX Fury SSD 240 GB 2,5" og resten på WD Red 3 TB NAS Harddrive

PSU merke og modell: Corsair RM750, 750W PSU

CPU vifte: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU kjøler

OS: Windows 10 64bit oppgradert fra Windows 8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Og takker for tilbakemelding. Gjorde jeg som du sa, og fulgte med på afterburner på skjerm nr 2.

Dette var meldingen fra Valley benchmark: Se bildeUnigine_Valley_Benchmark_1.0_20160926_2155.html

Afterburner lå både GPU clock og Mem clock stabilt på høyeste. Temp. lå på 70 grader.

Merket noen få hakk i benchmarken.

 

Strømstyringsmodus stod forresten på: Optimal kraft før jeg satt den opp til maksimal ytelse.

Når det gjelder innstillingene i Valley benchmark så lot jeg det bare stå det som var standar.

 

Lenke til kommentar

Beklager sent svar. Overtid for tiden på jobben.

Nå kjørte jeg benchmark en gang til og kunne ikke se noe endringer på GPU Clock eller Mem Clock. GPU Clock ligger på 1278 MHz og Memclock lå på 3505 MHz

 

Dette er data på skjermkortet mitt:

Gainward GeForce® GTX 970 4GB GDDR5
  • GPU : GeForce GTX 970, 1664 cores, 28nm
  • GPU Clockspeed : 1178 MHz (boost) / 1051 MHz (base)
  • Memory : 4096MB GDDR5 (256 bit)
  • Memory Clockspeed : 7.0 Gbps
  • Bandwidth : 224 GB/s
  • Bus : PCI-Express 3.0
  • Video-Features : HDMI 2.0
  • Cooling : 2-Slot Cooling
  • Connectivity : DL-DVI-I, mini-HDMI 2.0, 3x mini-DisplayPort 1.2
  • Product Size : 247mm(L) x 112mm(W)
  • Power Connector : 2x6-pin
  • Power Consumption ; 148W

Win versjon er: Windows 10 Versjon 1607 OS-build 14393.187

Lenke til kommentar

Ja skjønner lite av dette. Jeg har også prøvd å installere enn eldre versjon av driverne. Da fungere det bra med en gang, men en dag så kan det være dårlig igjen. Restarter pcen kanskje flere ganger og noen ganger bare en så er alt bra igjen. Har også prøvd å fjerne alt av drivere osv og installert alt på nytt, bra dag 1 og kanskje dårlig dag 2.

Lenke til kommentar

Tilkoblet i riktig plass nå :). Skal prøve det som du sier xclaymanx. Men er det ikke rart hvis Windows har installert de helt nyeste driveren? For oppdaterte senest gjennom experince i helgen etter formatering.

Mener du at skjermkabelen var koblet feil? Altså koblet i hovedkortet og ikke i skjermkortet?

Da vil du nok merke en forskjell ja :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Det jeg gjorde var å gjøre optimaliseringprogrammet til Asus, og etter det så ligger FPS stabilt der den burde ligge. Har nå latt det gå noen dager og virker ut som det holder seg. Asus bios har 3 innstillinger, strømsparende, normal og optimal. Den har nå byttet til optimal og sikkert gjort andre ting, men funker i hvertfall.

Forresten jeg har også hørt at GeForce Experience lager trøbbel også.

Men med dette så våger jeg meg å sette tråd som løst.

Takker så mye for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...