Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Komplekse tall


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Oppgaven sier "Finn et komplekst tall z slik at + zi = (5i)/(8 + 2i)".

 

Jeg forstår ikke hva oppgaven spør etter i det hele tatt.. og jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre for å løse den heller. Kan noen gi meg råd eller tips til hva jeg må gjøre? Jeg klarer helt fint å løse andre oppgaver som har med komplekse tall å gjøre, men dette forstår jeg virkelig ikke  :hm:

 

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer..

Tusen takk for svar. Det jeg egentlig sliter med å forstå er hva det vil si å finne et komplekst tall ut ifra et komplekst uttrykk..

Endret av Fallacious
Lenke til kommentar

 

Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer..

Tusen takk for svar. Det jeg egentlig sliter med å forstå er hva det vil si å finne et komplekst tall ut ifra et komplekst uttrykk..

 

 

 

+ zi = (5 + i)/(8 + 2i)

 

Det betyr bare at du skal løse denne likninga for z på samme måte som du ville gjort hvis det var et vanlig reelt tall, og det sto x.

Lenke til kommentar

 

 

Et triks man ofte bruker i regning med komplekse tall er å gange eller utvide med den komplekst konjugerte, altså det du får hvis du bytter fortegn foran den imaginære delen. I dette tilfelle er det altså (8 - 2i). Utvid brøken på høyre side med det og se hva som skjer..

Tusen takk for svar. Det jeg egentlig sliter med å forstå er hva det vil si å finne et komplekst tall ut ifra et komplekst uttrykk..

 

 

 

+ zi = (5 + i)/(8 + 2i)

 

Det betyr bare at du skal løse denne likninga for z på samme måte som du ville gjort hvis det var et vanlig reelt tall, og det sto x.

 

Takk!

 

Nå har jeg utvidet brøken og fått (42 - 2i)/68 på høyre side. Kan jeg da bruke vanlige regneregler for å fjerne 68 i nevneren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...