Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] KM Godtgjørelse som Konsulent


NatuRal3

Anbefalte innlegg

Hei,

Har sett meg totalt blind på regelverket rundt KM. Godtgjørelse og statens regler.

 

Jeg har det slikt at jeg har blitt utleid som konsulent til et firma som ligger helt andre veien i forhold til mitt opprinnelige arbeidssted. Jeg kjører nå 45-50 minutter kontra 30 minutter, slikt jeg gjorde før til min faste arbeidsplass.

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg har lov til å skrive KM. Godtgjørelse på, og ønsker ikke å få noen baksmell. Derfor lurer jeg på,

 

Har jeg lov til å skrive godtgjørelse til samme sted, selv om jeg har verdt der i snart et år?

Eller er det slikt at jeg bare kan skrive opp til 14 dager?

 

Jeg kjører privat bil. Og opplever at den får en god del mer slitasje nå, i forhold til det den har fått tidligere. Derfor ønsker jeg å få igjen alt jeg har lovlig rett på å skrive. 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du får kilometergodtgjørelse kommer an på hvilken avtale du har med arbeidsgiver. Som konsulent er det ganske vanlig at kunde betaler for reise til/fra og at konsulenten får føre kilometergodtgjørelse, men det er ikke alltid slik. Sjekk kontrakt og ansatthåndbok.

Hvis arbeidsgiver dekker de ekstra kilometer fra ditt opprinnelige arbeidssted vil dette ikke være skattefritt da stedet du jobber på nå ansees som 'fast arbeidssted' (så lenge du ikke har oppmøte hos din egentlige arbeidsgiver først - noe som ofte blir misbrukt ;-)

 

M.a.o. din arbeidsgiver må innrapportere og trekke skatt av en evt. kilometergodtgjørelse.

 

På den annen side, hvis du har fast arbeidssted og utgiftene overstiger de 16.000 du automatisk får i reisefradrag i selvangivelsen kan dette trekkes fra på skatten. Se kalkulator hos skatteetaten.

Lenke til kommentar

Dersom du får kilometergodtgjørelse fra arbeidsgiver for reise til og fra fast arbeidssted er dette fullt ut skattepliktig (det omfattes av reisefradraget i selvangivelsen). Har du vært der i mer enn to uker er det et fast arbeidssted.

 

Hva du har lov til å kreve kilometergodtgjørelse for er opp til deg og arbeidsgiver (arbeidsavtale/personalhåndbok).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...