Gå til innhold

Hente innhold fra eksterne tjenester for å vise Tek/Gamer? uMatrix


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hva i all verden alle disse greiene som kjører i bakgrunnen for Tek er? Bruker uMatrix, og den viser meg at dere har en haug av greier som må aktiveres for at siden skal fungere skikkelig.

Vedlagt er skjermskudd av Gamer.no og Tek.no sine uMatrix-matriser. Forklar meg hva alt dette er, og hvorfor de er nødvendig. Kan dere ikke hoste innhold selv..?

I tillegg kan jeg jo si meg noe skuffet over at Google Analytics gjør sitt nærvær kjent, i og med at jeg har huket av for å IKKE bli sporet.

Samme gjelder Diskusjon.no. Lassevis av greier som vil kjøre i bakgrunnen, bla. Facebook, Google Analytics.

Og dere bruker ajax.googleapis.com...? Hvorfor ikke hoste slikt selv?
 

 

Tek.no uMatrix

Gamer.no uMatrix

Diskusjon uMatrix 1

Diskusjon uMatrix 2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det du ser der er stort sett verktøy for å måle brukeraktivitet og -atferd på nettsiden. Alle domenene som er markert som grønne leverer statiske filer som CSS, Javascript, bilder og diverse annet.

 

TU.no og jobb.tu.no sier seg kanskje selv, men det er altså noen ressurser som lastes fra søstersidene våre på Tek.

 

Vi laster ingenting fra ajax.googleapis.com, men vi laster inn noen skrifttyper fra fonts.googleapis.com. Dette er fonter du ikke har på PC-en din fra før, så de må lastes ned for å vises på en nettside. Google har et helt arkiv med slike, og det er mest praktisk å laste dem direkte fra Google.

 

Crazyegg brukes av og til for å måle hvor på siden folk klikker.

lp4.io (Linkepulse) måler lesetid, scrollelengde og diverse andre ting. 

Cxense måler bruksmønster for å kunne levere brukertilpasset innhold automatisk.

Google Analytics måler økter, sidevisninger, nettleser, enhet osv.

TNS er et måleverktøy for den norske mediebransjen

Nugg.ad hjelper til med å servere med relevante annonser

 

Det skal sies at ingen av disse lastes inn for Ekstra-medlemmer som har deaktivert sporing. Jeg testet at det fungerer nå, så det er ingenting i veien med det.

Jeg antar uMatrix kjører nettsiden på en server og ikke i nettleseren din, så du får ikke opp hva som lastes for din egen del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...