Gå til innhold

Matematikk-krise! (NHH)


Ine

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg startet nå i August på Norges Handelshøyskole. Var veldig i tvil om dette var riktig studie for meg, men syns mange av jobbene en kan få etter endt studie virker svært interessante. Grunnen til at jeg tvilte var at jeg aldri har likt matematikk noe særlig... Jeg hadde 4 i R1, men har glemt nesten alt, selv om det bare er et år siden (kommer rett fra vgs). Nå har jeg faget MET1 og sliter allerede veldig. Har ikke jobbet noe særlig siden vi startet grunnet svært lite motivasjon. Foreleseren startet langt bak i boken grunnet det er forventet vi skal kunne det meste fra før av. Har nå startet på kapittel 1, mens vi etter planen er på kapittel 6... Karakterer er veldig viktig for meg, og jeg har lyst gjøre det bra! De andre fagene føler jeg går bedre, og de starter jeg få tak på! Har tenkt tanken på om jeg burde hoppe av og eventuelt prøve noe annet til neste år.

 

Er det noen her som har opplevd det samme? Eventuelt kan komme med erfaringer og tips til hva jeg bør gjøre videre? Setter veldig stor pris på svar.

 

Tusentakk for hjelp!

Endret av Ine
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke du vil bli økonom, er det greit å bytte studium, men det er lite hensiktsmessig å gjøre det fordi matematikken er anstrengende. Du må nok ha noe matematikk og/eller statistikk på de fleste studier, i hvert fall hvis du kan tenke deg å ta en mastergrad. Det er meningen at du skal bli utfordret i høyere utdannelse og det er helt vanlig at overgangen fra videregående er vanskelig.

 

Oppskriften til suksess i det kurset er ikke så vanskelig. Jobb godt med oppgavesettene før gruppetimene. Jobb gjerne med medstudentene dine, bare vær sikker på at du forstår oppgavene. Hvis du står helt fast, følg godt med og spør studentassistenten i gruppetimene. Hvis du nå henger etter, sett av noen dager og kvelder (eller så lang tid du trenger) og jobb fra første oppgavesett og dit du skulle vært nå. Det er lov å spørre studentassistentene om hjelp til tidligere oppgaver hvis det er noe du ikke får til og de vet at folk har forskjellig bakgrunn og kanskje ikke har hatt matematikk på en stund.

 

Det er helt sikkert mange andre på kullet ditt som er like frustrerte som deg. Det er i hvert fall en av bofellene mine, som også har begynt i 1. kull nå. Og så er det kanskje en trøst at MET1 regnes som et av de vanskeligste kursene på bachelor, så hvis du kommer deg greit gjennom det, klarer du antakelig hele graden. Slik var det i hvert fall på kullet mitt.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...