Gå til innhold

Har strøket tre ganger på eksamen. Hjelp!


wikan93

Anbefalte innlegg

Hei! Er i en liten krisesituasjon nå. Jeg studerer 3. året ved universitet. Har nå strøket tre ganger på en eksamen, og har nå nylig sendt e-post om jeg kan ta den eksamen for fjerde (!) gang. Hørte med ledelsen om det var mange som fikk et fjerde forsøk, og da sa de at det gikk som regel greit. Så nå venter jeg håpefullt på positivt svar.

Hvis jeg nå stryker enda en gang på eksamen vil jeg ikke få praksisplass til våren, og da aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Eksamenen som jeg har strøket på er en sammensatt eksamen av ex.phil. og ex.fac. Pensumet på eksamen er så stort og bredt fordi det er én eksamen, så jeg føler at det alltid er noe jeg må prioritere bort osv. Så alltid når jeg har tatt den eksamen har jeg bestandig skrevet noe på oppgavene (alltid visst noe om temaet), men det har vært for tynt osv. Derfor har det blitt stryk gang på gang. I tillegg til å lese til denne eksamenen skriver jeg også bacheloroppgave, så det er mye å gjøre for tiden!

Har bestått alle eksamener på universitet med glans, bortsett fra denne dritteksamen. Leser nå hver dag til eksamen og prøver å forberede meg skikkelig til fjerde forsøk, men jeg er litt i tvil om jeg burde ta den. Så hva ville dere ha gjort: Ta eksamenen i jula(for fjerde gang)? Hvis jeg stryker da må jeg mest sannsynlig ta eksamenen på en annen institusjon, også da vinke ha det bra til praksisplassen. Da aner jeg virkelig ikke hva jeg skal til gjøre til våren. Burde jeg heller søke på en sammensatt bachelor? Har ikke satt meg ordentlig inn hva det innebærer. Tips fra dere?

Endret av wikan93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kunne gi bedre svar; hvilket fagfelt er dette og hvilke universitet?

 

Har det varierer endel fra universitet til universitet. Noen steder har de semesteroppgave istedet for eksamen, mens andre steder har de kun eksamen, der selve eksamensvarianten varierer.

Bachelor-journalistikk ved Nord universitet, studiested Bodø. Semesteroppgave? Tenker du da på hjemmeeksamen?

Lenke til kommentar

 

For å kunne gi bedre svar; hvilket fagfelt er dette og hvilke universitet?

 

Har det varierer endel fra universitet til universitet. Noen steder har de semesteroppgave istedet for eksamen, mens andre steder har de kun eksamen, der selve eksamensvarianten varierer.

Bachelor-journalistikk ved Nord universitet, studiested Bodø. Semesteroppgave? Tenker du da på hjemmeeksamen?

 

Nei, det er en innleveringsoppgave i løpet av en lengre periode. Jeg har dessverre ikke noe råd og gi når det gjelder ditt universitet.

Endret av Den Perfekte Jobben
Lenke til kommentar

 

For å kunne gi bedre svar; hvilket fagfelt er dette og hvilke universitet?

 

Har det varierer endel fra universitet til universitet. Noen steder har de semesteroppgave istedet for eksamen, mens andre steder har de kun eksamen, der selve eksamensvarianten varierer.

Bachelor-journalistikk ved Nord universitet, studiested Bodø. Semesteroppgave? Tenker du da på hjemmeeksamen?

 

Vet du da om det er mulighet for å ta skriftlig eksamenen som en hjemmeeksamen ved et annet universitet?

Lenke til kommentar

Link til Exfac: 

https://uit.no/utdanning/emner/emne?p_document_id=455576

 

Link til Exphil:

https://uit.no/utdanning/emner/emne?p_document_id=455656

 

Fristen for å melde seg opp til neste semester oppgis å være første desember.

Så på linkene du sendte. Hvis fristen hadde vært i nå snart hadde jeg uten tvil meldt meg opp til det!  :nei: Tror egentlig bare det er hard jobbing som må til, så jeg tar eksamen nå til vinter. Satser på at det skal gå bra til neste ekamen. Har du noen tips til eksamen? Pensum, studieteknikker osv.?  :)

Lenke til kommentar

 

Link til Exfac: 

https://uit.no/utdanning/emner/emne?p_document_id=455576

 

Link til Exphil:

https://uit.no/utdanning/emner/emne?p_document_id=455656

 

Fristen for å melde seg opp til neste semester oppgis å være første desember.

Så på linkene du sendte. Hvis fristen hadde vært i nå snart hadde jeg uten tvil meldt meg opp til det!  :nei: Tror egentlig bare det er hard jobbing som må til, så jeg tar eksamen nå til vinter. Er så godt i gang med lesinga. Satser på at det skal gå bra til neste ekamen. Har du noen tips til eksamen? Pensum, studieteknikker osv.?  :)

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Var ikke særlig sterk i ex.fac, så kan ikke gi noen anbefalinger der. Men for exphil vil jeg virkelig anbefale å lære forskjeller på ulike etikker og filosofier. Dydsetikken, pliktetikken, utilitarisme, hedonisme, m.m. Har glemt vanvittig mye, men for å få en okey karakter i exphil er det bra å kunne vite av Bentham, Aristoteles, Platon, hva de ulike filosofene i hovedsak er kjent for, og hva som skiller dem.

...Meeeeeen, så kan det være at exphil'n på ditt uni er forskjellig fra UiB, så du får se i emneplanen! :) Dang, håper du klarer det! Huff, er fælt å ligge etter med emner :(

Lenke til kommentar

Var ikke særlig sterk i ex.fac, så kan ikke gi noen anbefalinger der. Men for exphil vil jeg virkelig anbefale å lære forskjeller på ulike etikker og filosofier. Dydsetikken, pliktetikken, utilitarisme, hedonisme, m.m. Har glemt vanvittig mye, men for å få en okey karakter i exphil er det bra å kunne vite av Bentham, Aristoteles, Platon, hva de ulike filosofene i hovedsak er kjent for, og hva som skiller dem.

 

...Meeeeeen, så kan det være at exphil'n på ditt uni er forskjellig fra UiB, så du får se i emneplanen! :) Dang, håper du klarer det! Huff, er fælt å ligge etter med emner :(

Syns det er så jævlig vanskelig å skille mellom filosofene. De første filsofene er greie å huske f.eks. Thales, Heraklit, sofistene, Sokrates, Platon, Aristoteles osv., men de senere filsofer som Augustin, Machiavelli, Hobbes osv. detter jeg helt ut. Syns de mener så mye om det samme, og det er vanskelig å skille dem. Skal prøve nå fremover å virkelig lese på jeg ikke kan. Ofte leser jeg kun på det jeg kan, hehe. Ja, skal greie det denne gangen!! At ex.phil. skal være pensum på norske universitet i 2016 syns jeg er "helt borti natta"   :hm:

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan det er der du studerer, men på UIS har man automatisk innvilget 4 studieår på bachelorprogram og 6 år på master. Dvs at man kan i prinsippet ta opp det man mangler året etter at man normalt sett skulle vært ferdig. Kunne det vært lurt? 

 

Da har du muligheten til å fokusere på kun det ene faget. Sannsynligheten for å bestå eksamen blir jo ikke bedre enn det. I og med at dette blir det siste forsøket ditt bør du jo være sikker på at du står når du går inn døra for å ta den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...