Gå til innhold

Vil matematikk r1 overskrive 1t og 2p


SokkerBlå

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei, jeg hadde matematikk 1t-y og 2p-y hvor jeg fikk en 5'er og en 3'er og lurer på om hvis jeg tar matematikk r1 privatist, vil det overskriver matematikk 1t og 2p fra mitt vitnemål eller vil jeg har alle de 3 matematikk karakterene? Siden jeg lurer på om jeg bør tar 2p-y igjen samtidig jeg tar r1.

Tar du en annen matte på samme nivå så vil det siste gjelde, men det kan du faktisk velge. Tar du eksamen i R1 og er fornøyd med karakteren, si i fra til skolen at du vil bytte ut karakteren i 2P med R1.

Lenke til kommentar

 

Hei, jeg hadde matematikk 1t-y og 2p-y hvor jeg fikk en 5'er og en 3'er og lurer på om hvis jeg tar matematikk r1 privatist, vil det overskriver matematikk 1t og 2p fra mitt vitnemål eller vil jeg har alle de 3 matematikk karakterene? Siden jeg lurer på om jeg bør tar 2p-y igjen samtidig jeg tar r1.

Tar du en annen matte på samme nivå så vil det siste gjelde, men det kan du faktisk velge. Tar du eksamen i R1 og er fornøyd med karakteren, si i fra til skolen at du vil bytte ut karakteren i 2P med R1.

 

Vel det du sier er ikke helt riktig. R1 er tilleggsfag så derfor kan du ikke bytte den mot 2P. 1T(1P-Y/1P) og 2P-Y(2T) er obligatoriske fag for å få studiekompetanse.

Lenke til kommentar

Ingen har vel strengt tatt riktig her.

 

Du kan substituere R1 med et mattefag på tilsvarende nivå (altså andreklasse på VGS). I dette tilfelle kan du bytte ut 2P med R1. 

 

Det stemmer vel ikke at 2P er et obligatorisk fag. Det eneste obligatorisk er at du må ha et mattefag i andreklassen på VGS, her kan du fritt velge mellom 2P, S1 eller R1.

Lenke til kommentar

Ingen har vel strengt tatt riktig her.

 

Du kan substituere R1 med et mattefag på tilsvarende nivå (altså andreklasse på VGS). I dette tilfelle kan du bytte ut 2P med R1. 

 

Det stemmer vel ikke at 2P er et obligatorisk fag. Det eneste obligatorisk er at du må ha et mattefag i andreklassen på VGS, her kan du fritt velge mellom 2P, S1 eller R1.

Klønete skrevet fra meg. Men hvis han velger R1 så kan vel ikke 2P skrives på vitnemål og da mangler han jo ett fag som erstatter 2P som er fellesfag?

Endret av Profugus
Lenke til kommentar

 

Ingen har vel strengt tatt riktig her.

 

Du kan substituere R1 med et mattefag på tilsvarende nivå (altså andreklasse på VGS). I dette tilfelle kan du bytte ut 2P med R1. 

 

Det stemmer vel ikke at 2P er et obligatorisk fag. Det eneste obligatorisk er at du må ha et mattefag i andreklassen på VGS, her kan du fritt velge mellom 2P, S1 eller R1.

Klønete skrevet fra meg. Men hvis han velger R1 så kan vel ikke 2P skrives på vitnemål og da mangler han jo ett fag som erstatter 2P som er fellesfag?

 

 

 

Nei, det gjør han ikke. Jeg har selv ikke noen 2P-matte på vitnemålet, og det er det heller ikke noe krav om det så lenge du har et mattefag som valgfag på vg2. 1T vil ikke bli erstattet da det er et fag på vg1, Du vil bare ha to mattekarakterer fra vg1 og vg2 ekskludert evt. eksamenskarakter.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen har vel strengt tatt riktig her.

 

Du kan substituere R1 med et mattefag på tilsvarende nivå (altså andreklasse på VGS). I dette tilfelle kan du bytte ut 2P med R1. 

 

Det stemmer vel ikke at 2P er et obligatorisk fag. Det eneste obligatorisk er at du må ha et mattefag i andreklassen på VGS, her kan du fritt velge mellom 2P, S1 eller R1.

Klønete skrevet fra meg. Men hvis han velger R1 så kan vel ikke 2P skrives på vitnemål og da mangler han jo ett fag som erstatter 2P som er fellesfag?

 

 

 

Nei, det gjør han ikke. Jeg har selv ikke noen 2P-matte på vitnemålet, og det er det heller ikke noe krav om det så lenge du har et mattefag som valgfag på vg2. 1T vil ikke bli erstattet da det er et fag på vg1, Du vil bare ha to mattekarakterer fra vg1 og vg2 ekskludert evt. eksamenskarakter.

 

Tok du R1 som privatist i ettertid og deretter erstattet 2P eller 2T? Eller valgte du alle fagene når du gikk på VGS?

 

Ettersom han tar faget som privatist så kan han vel ikke bare erstatte 2P hvis han ikke oppfyller antall timer som kreves for å få vitnemål ? Hvis han erstatter 2P med R1 vil han jo mangle 84 timer med fag vel? Hvis han da ikke har ett valgfag som han tok ekstra fra VGS da?

 

Men jeg ser også at han nevner Y bak matten han har og da er det vel slik å forstå at han har gått yrkesfag med påbygg og da må han vel i dette tilfellet ha 2P-Y for å kunne få studiekompetanse. Det er i allefal slik jeg har tolket informasjonen jeg har fått

post-418385-0-11617900-1474819711_thumb.png

Endret av Profugus
Lenke til kommentar

R1 krever flere timer enn 2P, så vet du i det hele tatt hva du snakker om? Om vedkommende erstatter 2P-Y med R1 vil jo R1 være det ekstra programfaget på 140 timer som fører til at vedkommende fortsatt får studiekompetanse. 1T og R1 er forøvrig en logisk kombinasjon, men de fleste skoler legger nok ikke til rette for at påbygg kan ta R1 da fagblokkene blir tilpasset de respektive årskull.

Lenke til kommentar

R1 krever flere timer enn 2P, så vet du i det hele tatt hva du snakker om? Om vedkommende erstatter 2P-Y med R1 vil jo R1 være det ekstra programfaget på 140 timer som fører til at vedkommende fortsatt får studiekompetanse. 1T og R1 er forøvrig en logisk kombinasjon, men de fleste skoler legger nok ikke til rette for at påbygg kan ta R1 da fagblokkene blir tilpasset de respektive årskull.

 

Første så må avklares er jo om det er snakk det er yrkesfag + påbygning eller studiekompetanse.

 

Jeg ser uansett hvor jeg gjorde blingsen og hvilke utgangspunkt jeg gikk utifra men sånn er det når man ikke er våken.

 

Er såpass forskjell mellom 2P-Y og 2P i antall timer at det er viktig å holde tunga riktig i munnen.

Endret av Profugus
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden her med mitt spørsmål: Er det mulig å ta R1 matte etter 1T-Y? Er det noen forskjell på 1T og 1T-Y? Jeg tenker å ta R1 og R2 senere for muligheten til ingeniørstudier, jeg holder nå på med 1T-Y matte.

Selvsagt, ingen problem å starte på R1 når du vil - gikk selv fra 1P til R1. Du velger selv hvor mye du legger i det. Jeg kjenner ikke til 1t-y spesifikt, men du må nok regne med å lese opp i de emnene som mangler ut i fra det jeg ser på vilbli.no (som det tidligere er nevnt så er yrkesmatten mindre i omfang).

 

Lån deg boka for 1T og sammenling selv, evt hør med læreren eller studieansvarlig hva du konkret må gå igjennom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...