Gå til innhold

Snowden-lekkasje: – NSA kan avlytte og spore WiFi-signaler med satellitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir mykje spekulasjon rundt mager informasjon, men eit par uklarheiter i the intercept og digis dekning kan ryddast av vegen:

 

* Ifølge artikkelen i the Intercept [1] utfører FORNSAT avlytting av satelitt-til-satelitt kommunikasjon ved hjelp av eigne satelittar i verdensrommet. Norsk etteretning kan naturleg nok ikkje gjere det same frå bakken, men dei kan avlytte satelitt-til-bakke kommunikasjon, då "nedslagsfeltet" for ein satelitts signal er ganske stort sjølv når den prøver å sikte seg inn på ein bestemd mottakar.

 

* The intercept skriver, som digi, at OVERHEAD bruker amerikanske satelitter som svever over utvalgte land, til å avlytte telefontrafikk og wifi. Med unntak av satelitter i geostasjonær bane, er det umogleg å få ein satelitt til å stå i ro over eit land. Spionsatelitter går i lave baner og kan gjere fleire sveip i døgnet over bestemte land, men det vil ikkje vere mogleg å f.eks avlytte ein enkelt telefonsamtale over eit lengre tidsrom. Det er lokaliseringen av telefonens eigar som er interessant.

 

* I artikkelen frå the Intercept står overvaking av mobiltelefoner i konteksten satelitt-telefon, der krypteringa visstnok er dårleg eller fråværande og signala naturleg nok er meint å nå til verdensrommet. Om det er teknisk mogleg å identifisere eit wifi-signal frå verdensrommet.

 

Når det gjelder Wifi. Er det mogleg å gjenkjenne ein sendar frå rommet? Wifi opererar i ca 2 - 60 GHz, dette er frekvensar som blant anna Nasa bruker i kommunikasjon med sine satelittar, så det virker ikkje som om atmosfæren blokkerar frekvensområdet. Hvis vi snakker om wifi-sendere i f.eks spredt befolka områder av Afghanistan, er det kanskje mogleg.

 

[1] https://theintercept.com/2016/09/06/nsa-menwith-hill-targeted-killing-surveillance/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Lurer noen ganger på om alle disse snowden lekkasjene er riktige eller om det brukes som en slags skremsel for tie ihjel egen befolkning (og folk son er usa kritiske i andre land)

 

Alle disse avsløringene er uten tvil med på å få usa til å fremstå som en superstat på alle områder og at man har kontroll overalt og dette er jo ikke akkurat med på å svekke usa.

Lenke til kommentar

Lurer noen ganger på om alle disse snowden lekkasjene er riktige eller om det brukes som en slags skremsel for tie ihjel egen befolkning (og folk son er usa kritiske i andre land)

 

Alle disse avsløringene er uten tvil med på å få usa til å fremstå som en superstat på alle områder og at man har kontroll overalt og dette er jo ikke akkurat med på å svekke usa.

 

USA framstår som en superstat, men samtidig som en stat uten moral. Det svekker USA noe enormt i det lange løp. Når USA retter pekefingeren mot andre stater og nikkedukkene innenfor NATO gjør det samme så rammes de lokale politikerne av den lokale opinionen. Det svekker USAs makt i utenrikspolitikken.

 

Man kan også se en voldsom oppblomstring av den isolasjonistiske høyresiden i USA - de som vil trekke USA ut av kriger, isolere seg og slutte å leke politi. Store befolkningsgrupper i USA sliter med å finne ut hvordan de kan støtte opp under rollen USA nå spiller som verdenspoliti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så det de sier er at jeg, som ikke har sterkt nok signal til å slå av og på philiphs hue pærene mine utenfor leiligheten, kan bli overvåket av satellitter? Skeptisk.

Til en viss grad har du rett. I områder som er tett av overlappende Wifi-signaler vil det være vanskelig eller umulig å lokalisere en enkelt sender på grunn av støy fra nabonettverkene. Men angående signalstyrke (SNR) så handler signalmottak like mye om å ha en god mottaker som å ha en god sender. Både sender og mottaker er likeverdig viktig for overføringen. Dette følger ikke prinsippet om svakeste ledd, fordi en svak sender kan kompenseres med en kraftig mottaker. Har overvåkningssatelittene tilstrekkelig stor antenne og følsomt utstyr så kan de fange opp Philips hue signalene ekstremt mye lengre enn telefonen din sin antenne.

 

For rundt ti år siden var jeg med på å sette uoffisiell verdensrekord i blåtann-overføring, noe vi skrev en artikkel om her (tidligere hardware.no). Hvis jeg ikke husker feil klarte vi å overføre et bilde på 2,3 km avstand fra en telefon i ene enden og en god mottaker (2m parabol med godt antennehode) i andre enden. Det samme utstyret ble brukt for å koble på åpne trådløse nettverk (den gang det var vanligere) på avstander opp til 8 km, men dette ble aldri noen uoffisiell verdensrekord siden den var på over 100 km den gangen. Det var vanlige hjemme-Wifi routere vi koblet oss på på 8 km avstand. Verdensrekorden ble satt med en noe kraftigere sender (2,5W om jeg husker rett) enn de 0,5W som fantes i forbukeruterne da. De overvåkningssatelittene det er snakk om her er nok milevis bedre utstyrt enn enn det ti år gamle garasjeprosjektet vårt. Jeg betviler altså ikke den tekniske muligheten for at de kan avlytte Wifi på bakkenivå der radiostøy-forholdene ligger til rette for det.

 

Lurer noen ganger på om alle disse snowden lekkasjene er riktige eller om det brukes som en slags skremsel for tie ihjel egen befolkning (og folk son er usa kritiske i andre land)

 

Alle disse avsløringene er uten tvil med på å få usa til å fremstå som en superstat på alle områder og at man har kontroll overalt og dette er jo ikke akkurat med på å svekke usa.

Denne saken handler mest om UK. Ellers så har tidligere avsløringer handlet om tysk overvåkning også, så det virker ikke som Snowden er spesielt fokusert på USA annet enn at det vil være en overvekt av lekkasjer derfra siden det er der han hentet dokumentene. Snowden virker også som en svært prinsipiell og saklig person og ikke ute etter å "ta" bestemte nasjoner, selskaper eller personer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Til en viss grad har du rett. I områder som er tett av overlappende Wifi-signaler vil det være vanskelig eller umulig å lokalisere en enkelt sender på grunn av støy fra nabonettverkene. Men angående signalstyrke (SNR) så handler signalmottak like mye om å ha en god mottaker som å ha en god sender. Både sender og mottaker er likeverdig viktig for overføringen. Dette følger ikke prinsippet om svakeste ledd, fordi en svak sender kan kompenseres med en kraftig mottaker. Har overvåkningssatelittene tilstrekkelig stor antenne og følsomt utstyr så kan de fange opp Philips hue signalene ekstremt mye lengre enn telefonen din sin antenne.

 

For rundt ti år siden var jeg med på å sette uoffisiell verdensrekord i blåtann-overføring, noe vi skrev en artikkel om her (tidligere hardware.no). Hvis jeg ikke husker feil klarte vi å overføre et bilde på 2,3 km avstand fra en telefon i ene enden og en god mottaker (2m parabol med godt antennehode) i andre enden. Det samme utstyret ble brukt for å koble på åpne trådløse nettverk (den gang det var vanligere) på avstander opp til 8 km, men dette ble aldri noen uoffisiell verdensrekord siden den var på over 100 km den gangen. Det var vanlige hjemme-Wifi routere vi koblet oss på på 8 km avstand. Verdensrekorden ble satt med en noe kraftigere sender (2,5W om jeg husker rett) enn de 0,5W som fantes i forbukeruterne da. De overvåkningssatelittene det er snakk om her er nok milevis bedre utstyrt enn enn det ti år gamle garasjeprosjektet vårt. Jeg betviler altså ikke den tekniske muligheten for at de kan avlytte Wifi på bakkenivå der radiostøy-forholdene ligger til rette for det.

 

Kudos for bra svar. Det var imponerende å høre. Jeg antar at det i alle disse tilfellene ble brukt wave guide? For normale wifi så vil effekten avta tilnærmet kvadratisk, så jeg vet ikke helt om det blir sammenlignbart. Men, jeg er selvfølgelig veldig klar over viktigheten av mottakeren.

 

Jeg skal godt være enig i at de i prinsippet kan fungere, men jeg er ikke helt overbevist om at disse satlittene fungerer over tettbebygde områder. Ta f.eks et område som stor-Oslo. Der er det antagelig rundt 1 million wifi access punkt, og sansynligvis flere hundretusen på hver frekvens. Fra en satellitt vil alle disse ligge innenfor en svært liten vinkelavstand. Jeg finner det vanskelig å tro at de får akseptabel SNR, men dog skal man ikke undervurdere staters evne og kreativitet til overvåkningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme utstyret ble brukt for å koble på åpne trådløse nettverk (den gang det var vanligere) på avstander opp til 8 km, men dette ble aldri noen uoffisiell verdensrekord siden den var på over 100 km den gangen. Det var vanlige hjemme-Wifi routere vi koblet oss på på 8 km avstand.

 

Litt off topic, men hvor i Tromsø fant dere et nettverk 8km unna, som dere klarte å koble dere på?? Må vel ha vært over sjøen et sted, for å få fri sikt?
Lenke til kommentar
Kudos for bra svar. Det var imponerende å høre. Jeg antar at det i alle disse tilfellene ble brukt wave guide? For normale wifi så vil effekten avta tilnærmet kvadratisk, så jeg vet ikke helt om det blir sammenlignbart. Men, jeg er selvfølgelig veldig klar over viktigheten av mottakeren.

 

Jeg skal godt være enig i at de i prinsippet kan fungere, men jeg er ikke helt overbevist om at disse satlittene fungerer over tettbebygde områder. Ta f.eks et område som stor-Oslo. Der er det antagelig rundt 1 million wifi access punkt, og sansynligvis flere hundretusen på hver frekvens. Fra en satellitt vil alle disse ligge innenfor en svært liten vinkelavstand. Jeg finner det vanskelig å tro at de får akseptabel SNR, men dog skal man ikke undervurdere staters evne og kreativitet til overvåkningen.

Ja, det var en sterkt retningsorientert antenne. Et biquad antennehode med bakreflektor. Passe bredtstrålende til å dekke parabol-tallerkenen med 2 meter diameter. Overvåkningssatellittene har antagelig større paraboltallerken med mye bedre fasekontroll, samt at flere slike satellitter kan samarbeide om en såkalt syntetisk aperture, på samme måte som flere radioteleskop til astronomi kan samarbeide for å få et skarpere bilde enn det et enkelt teleskop klarer. Brukt over Oslo for eksempel kan syntetisk aperture-teknikken brukes for å fokusere signalet fra et veldig lite område, kanskje 100 meter eller noe sånt. Altså filtrere ut nesten all omkringliggende forstyrrelse på de samme frekvensene. Uten syntetisk aperture (samarbeidende satellitter) tipper jeg lyttefeltet blir i størrelseorden kilometer.

 

Angående presisjon så kan vi se på GPS-systemet. Det lytter motsatt vei og er utstyrt med store antenner på sendersiden, men små på mottakersiden. Det er nettopp samarbeidet mellom flere satellitter samtidig som gjør at signalet klarer å fokusere ut et område i størrelseorden ca 1 meter. Mener å huske at senere og konkurrerende systemer som Glonas, BeiDou og Galileo har ennå større presisjon. Presisjonsteknikken har likheter med syntetisk aperture-teknikken.

 

Det samme utstyret ble brukt for å koble på åpne trådløse nettverk (den gang det var vanligere) på avstander opp til 8 km, men dette ble aldri noen uoffisiell verdensrekord siden den var på over 100 km den gangen. Det var vanlige hjemme-Wifi routere vi koblet oss på på 8 km avstand.

Litt off topic, men hvor i Tromsø fant dere et nettverk 8km unna, som dere klarte å koble dere på?? Må vel ha vært over sjøen et sted, for å få fri sikt?

Mottakeren var i nærheten av Alfheim og nettverket vi koblet oss på var på Skjelnan. Blåtannforsøket strakk seg fra Alfheim til Tromsdalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...