Gå til innhold

KOMMENTAR: Ofrer personvern og grunnleggende demokratiske rettigheter i kampen mot terror


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare jeg som ikke skjønner hvordan denne overvåkningen skal kunne hindre terrorisme? IS (for å ta et mye brukt eksempel) bruker jo tjenester som Telegram hvor alt går gjennom en server og hvor all kommunikasjonen er kryptert. Denne tjenesten brukes også av vanlige folk som bare vil ha privatlivet sitt i fred. Så hva hjelper det da å samle inn metadata? Alt man lærer er at PC-er og mobiler rundt omkring har Telegram kjørende .., so what?

 

Enten er jeg superdum eller så har ikke de som har skrevet rapporten peil på noe som helst.

Lenke til kommentar

Den kan ikke hindre terrorisme. Den kan gjøre det enklere å etterforske etter terror, that's it. Hvis politiet er SKIKKELIG flinke klarer de dermed å arrestere folk som bidrar til terror, men ikke utøver den selv. Men de har allerede utrolig mange muligheter til å sikre data om terrorister, og de har ikke akkurat bevist at de er flinke til dette. Nå tenker jeg ikke på norsk politi, men over hele verden altså. 

 

Det de VIRKELIG vil er å gjøre det enklere å etterforske ANDRE kriminelle handlinger. Terrorisme er bare et påskudd.

Lenke til kommentar

Er folk klare over hvilket demokratisk problem dette er? Og hva om det kommer en gærning med diktatoriske tendenser til makta i Norge om 10-20 år, og vi har alt lagt til rette, med masseovervåkning av folket? Det blir veldig lett å luke ut "uønskede elementer" av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ikke skjønner hvordan denne overvåkningen skal kunne hindre terrorisme? IS (for å ta et mye brukt eksempel) bruker jo tjenester som Telegram hvor alt går gjennom en server og hvor all kommunikasjonen er kryptert. Denne tjenesten brukes også av vanlige folk som bare vil ha privatlivet sitt i fred. Så hva hjelper det da å samle inn metadata? Alt man lærer er at PC-er og mobiler rundt omkring har Telegram kjørende .., so what?

 

Enten er jeg superdum eller så har ikke de som har skrevet rapporten peil på noe som helst.

Vi kunne jo heller tatt ISIL ved rota og ikke gått til krig i Iraq sammen med USA og ikke drive ulovlige krigsaktiviteter i Syria.

 

Da hadde vi ikke hatt noe ISIL.

 

Å bekjempe et problem vi selv har skapt med autoritære virkemidler, virker litt mer som en plan enn tilfeldigheter.

 

 

Ps. Overåkning treffer bare folket. Kriminelle og terrorister bruker avanserte og enkle metoder for å omgå det.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...