Gå til innhold

Dumt å overklokke?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

skal nå til å bygge meg en ny PC, og har lyst å overklokke prossesoren på denne.

Delene som skal i maskinen er:

 

- Intel Core i5 6600K

- Kingston HyperX Fury 16GB

- MSI B150 PCMate

- Asus ROG Xonar Phoebus lydkort

- Samsung 850 EVO 250GB

- WD Blue 1TB HDD

- XFX TS430 (430 watt)

 

Det som er spørsmålet mitt, er:

 

Cpuen er jo allerede på en base-clock på 3,5 GHz. Jeg vil prøve å få den opp til kanskje melom 3,8 og 4,0 dersom dette er mulig - MEN jeg er usikker på om PSUen kan klare å kjøre systemet dersom jeg gjør dette. Er det noen som har erfaring med nogenlunde lignende deler, som vet om dette er lurt eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok også bytte PSU ja - pga spenningsregulering / ripple.  Men det er jo bare å prøve med den du har :)

 

Uansett må du bytte hovedkort først. Det er feil brikkesett på det du har.

 

Edit:

Og det er aldri dumt å overklokke :) Det er enormt mye å hente i ytelse ved å klokke. Bare ha god nok kjøling, og ta tiden til hjelp når du tikker deg oppover.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Ville nok også bytte PSU ja - pga spenningsregulering / ripple.  Men det er jo bare å prøve med den du har :)

 

Uansett må du bytte hovedkort først. Det er feil brikkesett på det du har.

 

Edit:

Og det er aldri dumt å overklokke :) Det er enormt mye å hente i ytelse ved å klokke. Bare ha god nok kjøling, og ta tiden til hjelp når du tikker deg oppover.

Det er ikke feil brikkesett på hovedkortet nei. Både CPU og HK, er LGA1151. Dobbeltsjekket dette før jeg bestilte. Men har vel med at hovedkortet kanskje ikke er så ekstremt optimalisert for overklokking, selv om det har en overklokkingsmeny i BIOSen. skal prøve forsiktig opp, å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei igjen.

 

Beklager at jeg har vært inaktiv i det siste. har hatt mye skole å tenke på. Jeg får nok dessverre ikke bygget maskinen før om en 2-3 ukers tid, så jeg får ikke testet noe før det.

 

Hvis du bare har muligheten til å endre BCLK må du huske å være forsiktig :) En del nyere intel (billigere) hovedkort låser pci-e busen til BCLK, og når man overklokker denne med voltage innstlling på auto kan man risikere at hovedkortet setter opp spenninger på ting du ikke ønsker å ha høyere spenninger på :)

 

Du kan også få data-korrupsjon dersom pcie blir økt for mye, sata kontrolleren sitter på denne busen, samme gjør usb og nettverkskort.

​Dersom du kan endre de seperat er det godt som gull, men du bør også ha en mulighet til å endre multiplieren, eventuelt låse turbo på maks.

 

Prøv deg litt frem og kom gjerne tilbake med tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...