Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Godkjent botid & skatteregler ved salg av bolig


fantw

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny bolig som blir ferdig om 18 måneder, jeg har solgt min nåværende bolig for å dekke depositumet, i mellomtiden skal jeg og familien på 4 flytte til 2 små utleieleiligheter som vi eid i mange år, disse er veldig små, derfor må vi bruke begge, heldigvis er de rett ved siden av hverandre. Planen er å selge disse også for å fullfinansiere den nye boligen.

 

Spørsmålet mitt er: Når vi skal selge de om vi vil få godkjent bo-tid ved salg på begge leilighetene? i og med vi tok i bruk begge leilighetene? Burde jeg overføre ene leiligheten til kona, hun flytter i den, slik at vi opptjener bo-tid på begge og selge hver for oss?

 

Det er utrolig bittert om vi må betale enda mer skatt på disse, da dette var barndomshjemmet mitt som jeg har arvet og dermed betalt arveavgift. Disse leiligheten var slått sammen og brukt som en stor leilighet i gamle dager (men har 2 seksjons-nummer).

 

På forhånd takk for svar. :)

Endret av fantw
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Én familie (foreldre og barn) kan kun opptjene botid i én boenhet, det vil i utgangspunktet si én seksjon.

 

Dersom familien bruker to seksjoner som bolig må de to seksjonene være fysisk slått sammen til én sammenhengende boenhet for at begge seksjonene skal kunne selges skattefritt, jf. Lignings-ABC 15/16 "Bolig - realisasjon" pkt. 7, se også pkt. 9.2.10:

 

For seksjonerte eiendommer regnes botid separat for hver seksjon. Er det f.eks. to seksjoner med én leilighet i hver, vil skattyteren bare opparbeide botid i den seksjonen hvor han faktisk bor. Det er likevel slik at en eier kan opparbeide botid i flere seksjoner samtidig, forutsatt at disse både fremtrer og faktisk nyttes som én boenhet, eller den ene seksjonen har en tjenende funksjon i forhold til den andre, typisk garasje.

Det er for øvrig enkelt å slippe skatt ved salg: Ikke ha noen gevinst på salget.

Lenke til kommentar

Én familie (foreldre og barn) kan kun opptjene botid i én boenhet, det vil i utgangspunktet si én seksjon.

 

Dersom familien bruker to seksjoner som bolig må de to seksjonene være fysisk slått sammen til én sammenhengende boenhet for at begge seksjonene skal kunne selges skattefritt, jf. Lignings-ABC 15/16 "Bolig - realisasjon" pkt. 7, se også pkt. 9.2.10:

 

 

For seksjonerte eiendommer regnes botid separat for hver seksjon. Er det f.eks. to seksjoner med én leilighet i hver, vil skattyteren bare opparbeide botid i den seksjonen hvor han faktisk bor. Det er likevel slik at en eier kan opparbeide botid i flere seksjoner samtidig, forutsatt at disse både fremtrer og faktisk nyttes som én boenhet, eller den ene seksjonen har en tjenende funksjon i forhold til den andre, typisk garasje.

Det er for øvrig enkelt å slippe skatt ved salg: Ikke ha noen gevinst på salget.

Men vil de ikke faktisk nyttes og brukes som en boenhet om man bor i den ene og kun nytter den andre som soverom?

 

Vil man om det var snakk om 24 måneder istedet for 18 kunne melde flytting halveis og opptjene botid i begge på den måten?

 

Anonymous poster hash: 5d0b1...1c6

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at de 2 leilighetene i dag fremdeles deler en strømmåler og jeg får kun en faktura på felleskostnader fra sameiet, men når vi skal selge om et år, så blir de separert. Har det noe å si?

Endret av fantw
Lenke til kommentar

Kravet er at begge seksjonene "både fremtrer og faktisk nyttes som én boenhet" (tjenende-alternativet er ikke aktuelt).

 

At de faktisk brukes som én boenhet forklarer du jo at er oppfylt. Men de skal også fremstå som én boenhet. Her må man inn med konkrete vurderinger, som f.eks. om det er et marked for å selge dem separat eller om de i praksis må selges samlet, om de deler nødvendige fasiliteter (som strømmåler/vannmåler), størrelsen (selvstendig/uselvstendig), og så videre.

 

Hvordan sameiet håndterer fakturering av felleskostnader er i utgangspunktet ikke relevant for den vurderingen. Det er ikke uvanlig å fakturere per eier heller enn per seksjon.

Lenke til kommentar

Én familie (foreldre og barn) kan kun opptjene botid i én boenhet, det vil i utgangspunktet si én seksjon.

 

Dersom familien bruker to seksjoner som bolig må de to seksjonene være fysisk slått sammen til én sammenhengende boenhet for at begge seksjonene skal kunne selges skattefritt, jf. Lignings-ABC 15/16 "Bolig - realisasjon" pkt. 7, se også pkt. 9.2.10:

Men det er ikke plass til familie på 4 + hund i en seksjon på 40 kvm.

Lenke til kommentar

 

Én familie (foreldre og barn) kan kun opptjene botid i én boenhet, det vil i utgangspunktet si én seksjon.

 

Dersom familien bruker to seksjoner som bolig må de to seksjonene være fysisk slått sammen til én sammenhengende boenhet for at begge seksjonene skal kunne selges skattefritt, jf. Lignings-ABC 15/16 "Bolig - realisasjon" pkt. 7, se også pkt. 9.2.10:

Men det er ikke plass til familie på 4 + hund i en seksjon på 40 kvm.

 

Det er vel egentlig ikke myndighetens problem. :-)

 

Om dere ikke oppfyller kravene nevnt over, så går det vel an å melde flytting til den ene, og etter 12 måneder (pass på tidsberegningen!) melde flytting til den andre. Deretter bo i denne i 12 måneder til. Innen det er gått 12 måneder fra flytting må dere da selge (og overdra!) den første.

 

Hva er sannsynligheten for at det nye huset faktisk blir ferdig på estimert tid ... ? :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...