Gå til innhold

Grosistpriser telenor fiber?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telenor Wholesale har ikke fastpris på mørk fiber - det prises case for case.
 

http://www.telenorwholesale.no/wp-content/uploads/2016/06/Kapasitet-Prisliste-og-rabattvilkar-ver-1-juni-2016.pdf

 

Homenet har ekspandert kraftig i det siste, bl.a. gjennom oppkjøp, de har tilgang til et ganske stort fibernett fra sine eiere Broadnet, og de har rekruttert en del flinke folk fra konkurrenter der ute.

 

Ser du trekker inn OpenNet. Man må vel typisk betale en tilknytningsavgift for å være tilknyttet OpenNet, og internettleveransen kommer da i tillegg til denne. 

 

OT: Jeg synes personlig at konseptet om et åpent nett med konkurrerende tjenesteleverandører er god. Men noen må betale for moroa, og huseierne er ikke interessert i å punge ut mer for et "åpent" nett. OpenNet kan vel forsøke å selge seg inn til borettslag og andre der bindingstiden på eksisterende (operatør-sponsede) fibernett er i ferd med å gå ut. Problemet er vel å finne dem. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det betyr de som selger 1 gigabit til under 2000 kr måneden taper penger på det?

 

For syns listeprisene her virkelig vanvittig høye.

 

Skulle tro det var mulig for 1 gigabit\s til 500 kr måneden.

2000 Kroner? Hvor har du det tallet fra, og hvilke listepriser mener du?

Du spurte om grossistpriser på mørk fiber - Telenor har ikke fastpris på dette.

 

Det blir igjen OT, men når det gjelder andre produkter enn mørk fiber, har f.eks. Nextgentel tidligere klaget på høy pris på tilgang til Telenors ODP - de har uttalt at de må ha minst 400 betalende kunder per ODP for at det skal gå rundt. 

 

http://www.telenorwholesale.no/wp-content/uploads/2014/05/140410_Bilag-2.4-VULA-ODP_tcm55-249110.pdf

Lenke til kommentar

Som en generell observasjon kan jeg si at for vanlige private sluttbrukere er båndbredde er en forsvinnende liten del av månedsprisen. Har man bygget ut eller oppgradert ett fiber to the home nett de siste ~5 årene kan man lett levere 1 gigabit uten at det koster deg merkbart mer* enn å levere feks 100Mbps. På GPON ser grenseverdiene litt annerledes ut but not by much.

 

De fleste slutter dessuten å bruke mer data totalt sett når man runder en viss tilgjengelig båndbredde (det finnes alltid noen FÅ avvikere), så selv de forsvinnende små kostnadene som går til båndbredde øker heller ikke vesentlig.

Så nei, man går nok ikke i minus med gigabit til ~500,-/mnd, så lenge man ikke leverer via Telenor da... Men kan du selge gigabit til en høyere pris gjør man jo det istedet, business 101. Godt hjulpet av dårlig konkuranse, selvsagt.

Selv sitter jeg på OpenNet og er veldig fornøyd med det. Skulle bare ønske flere nettleverandører hang seg på, etter oppkjøpsraidet til Broadnet er vi i praksis nede i to leverandører selv om de har 3 navn og prislister.

 

* 1 gigabit er en "magisk" grense som enn så lenge krever dyrere utstyr å gå forbi.

Endret av Semianonym
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du trekker inn OpenNet. Man må vel typisk betale en tilknytningsavgift for å være tilknyttet OpenNet, og internettleveransen kommer da i tillegg til denne.

Vi har OpenNet i området her og betaler ikke en slik ekstra avgift, men dette er borettslag-nett så det kan godt være på grunn av avtalen vår.

 

OT: Jeg synes personlig at konseptet om et åpent nett med konkurrerende tjenesteleverandører er god. Men noen må betale for moroa, og huseierne er ikke interessert i å punge ut mer for et "åpent" nett. OpenNet kan vel forsøke å selge seg inn til borettslag og andre der bindingstiden på eksisterende (operatør-sponsede) fibernett er i ferd med å gå ut. Problemet er vel å finne dem. :)

Når vi la inn OpenNet i 2012 byttet vi ut et gammelt utdatert Coax-nett som var driftet av det lokale antennelaget. Fiberutbyggingen betalte borettslagene for selv med bank-finansiering (lån) som i praksis er en mindre andel av abbonement-prisen i noen år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De fleste slutter dessuten å bruke mer data totalt sett når man runder en viss tilgjengelig båndbredde (det finnes alltid noen FÅ avvikere), så selv de forsvinnende små kostnadene som går til båndbredde øker heller ikke vesentlig.

 

Så nei, man går nok ikke i minus med gigabit til ~500,-/mnd, så lenge man ikke leverer via Telenor da... Men kan du selge gigabit til en høyere pris gjør man jo det istedet, business 101. Godt hjulpet av dårlig konkuranse, selvsagt.

 

Selv sitter jeg på OpenNet og er veldig fornøyd med det. Skulle bare ønske flere nettleverandører hang seg på, etter oppkjøpsraidet til Broadnet er vi i praksis nede i to leverandører selv om de har 3 navn og prislister.

Samme mener jeg det dyreste er først utbyging men for internetlevrandør mener jeg også det koster minimalt å tilby 1 gigabit til enten 1500 kr måneden eller 600-500 kr måneden.

 

Da de fleste tilfeller er nettet tilbakebetalt innen 3-5 år.

 

Prøvd å høre med opennet\homenet om de vil gi dybdeforklaring på prisforskjellene:

 

https://homenet.no/fiber/internett/

 

 

Abonnementspriser HomeNet   Månedspris

HomeNet Fiber Villa 5/5 Mbit/s

Kr 299,-

HomeNet Fiber Villa 100/100 Mbit/s

Kr 449,-

HomeNet  Fiber Villa 1000/1000 Mbit/s

Kr 599,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.opennet.no/category/internett/

 

5/5 Mbit/s

HomeNet - Avtaletid: 12 måneder - Oppsigelsestid: 1 måned

Homenet_logo_rgb_724272952.png
369 /mnd
100/10 Mbit/s

HomeNet - Avtaletid: 12 måneder - Oppsigelsestid: 1 måned

Homenet_logo_rgb_724272952.png
599 /mnd
500/500 Mbit/s

HomeNet - Avtaletid: 12 måneder - Oppsigelsestid: 1 måned

Homenet_logo_rgb_724272952.png
949 /mnd 1/1 Gbit/s

HomeNet - Avtaletid: 12 måneder - Oppsigelsestid: 1 måned

 

 

Vet noen her hvorfor opennet sine priser er høyere en opennet?

Eller er det ikke slik i praksis, enten gamle priser som ikke har vært oppdatert, eller ikke blitt trokket fra rabatter etc?

 

Tror ikke noen andre har grosistpriser,  da kun telenor har blitt pålagt å leie fiberen.

Altså priser man kan betale hvis man betaler for etableringsprisen selv.

 

Hva slags utstyr får dere?

TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

Eller er det terminert på Cat5\cat6 inn i huset, så mediaconverteren er plassert utenfor boligen?

Slik som lynet.no?

slik_fungerer_det.jpg

 

 

På GPON ser grenseverdiene litt annerledes ut but not by much.

Hva mener du med dette? Siden det er 64 kunder og 10 gigabit ofte, blir det ca 156 mbit på hver.

Men sjeldent alle bruker maks hele tiden så dermed mulig enkelte kan ha 500 mbit.

 

Siden 40 gigabit:

Cisco QSFP-40G-PLRL4 Compatible 40GBASE-PLRL4 QSFP+ 1310nm 1.4km MTP/MPO DOM Transceiver

Er så dyrt derfor vil det bli veldig dyrt om alle skal ha 1 gigabit\s. Da det blir 625 mbit på hver.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Hva slags utstyr får dere?

TP-LINK NETWORK MC220L GIGABIT ETHERNETMEDIA CONVERTER 1000M SFP SLOT RETAIL TP-LINK NETWORK TL-SM321B 1000BASE-BX WDMBI-DIRECTIONAL SFP MODULE RETAIL

 

Eller er det terminert på Cat5\cat6 inn i huset, så mediaconverteren er plassert utenfor boligen?

 

Her på bruket kommer det 4-fiber singelmodus-kabling fra offentlig nett inn til en liten ODF.

 

Denne er tilknyttet en 10 Gbit Ethernet (10GBase-LR) SFP+-modul i en switch med et antall SFP-porter.

I disse er det plassert 1000Base-BX20-moduler (1550/1310, singelmodus, singel fiber/WDM).

 

Disse er patchet ut til et panel, herfra går det en 48-fiberkabel til en skjøteboks, og derfra spres det 4-fiber-kabler ut til veggkontakter i hver leilighet.

 

Det hele ender opp i en 1000Base-BX20-modul (1310/1550) plassert i en liten switch i hver leilighet. 

 

Det brukes SC-kontakter i alle ledd, både panel, bokser og SFP-moduler.

 

Alt aktivt utstyr er fra Waystream og Genexis.

Lenke til kommentar

 

Ser du trekker inn OpenNet. Man må vel typisk betale en tilknytningsavgift for å være tilknyttet OpenNet, og internettleveransen kommer da i tillegg til denne.

Vi har OpenNet i området her og betaler ikke en slik ekstra avgift, men dette er borettslag-nett så det kan godt være på grunn av avtalen vår. 

OT: Jeg synes personlig at konseptet om et åpent nett med konkurrerende tjenesteleverandører er god. Men noen må betale for moroa, og huseierne er ikke interessert i å punge ut mer for et "åpent" nett. OpenNet kan vel forsøke å selge seg inn til borettslag og andre der bindingstiden på eksisterende (operatør-sponsede) fibernett er i ferd med å gå ut. Problemet er vel å finne dem. :)

Når vi la inn OpenNet i 2012 byttet vi ut et gammelt utdatert Coax-nett som var driftet av det lokale antennelaget. Fiberutbyggingen betalte borettslagene for selv med bank-finansiering (lån) som i praksis er en mindre andel av abbonement-prisen i noen år.

Er dere mange i boligkomplekset? Vi er 41 enheter 3x8, 5x3, +10 som har coax opplegg helt til stua driftet av SERAM IKT, et firma som nekter å fornye seg. Har kontaktet Opennet men de er vell kanskje ikke interessert siden vi ikke holder til i Oslo. Hvordan gikk dere frem for å få gjennomslag på dette?

 

Må si eg savner sterkt guidede beskrivelser om hvordan andre har gått frem og lyktes.

 

Selv drømmer eg om å overkjøre Alibababox sin latterlige arroganse og dårlige tjenester. Leser støtt og stadig innlegg på FB-siden dems gjennomgående av klaging og behov for "support"=restart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dere mange i boligkomplekset? Vi er 41 enheter 3x8, 5x3, +10 som har coax opplegg helt til stua driftet av SERAM IKT, et firma som nekter å fornye seg. Har kontaktet Opennet men de er vell kanskje ikke interessert siden vi ikke holder til i Oslo. Hvordan gikk dere frem for å få gjennomslag på dette?

 

Må si eg savner sterkt guidede beskrivelser om hvordan andre har gått frem og lyktes.

 

Selv drømmer eg om å overkjøre Alibababox sin latterlige arroganse og dårlige tjenester. Leser støtt og stadig innlegg på FB-siden dems gjennomgående av klaging og behov for "support"=restart.

 

Hos oss er vi rett over 30 boenheter i et mindre borettslag.

Vi fikk nettopp igang en avtale med Telenor + Canal Digital om fiberlevering.

 

Her får vi 500/500Mbit til 599,- om vi vil. Da borettslaget hverken har fiber eller coax, så kom summen på rundt 900k. men her tok telenor på seg spanderbuksa på, så vi må ikke betale noe for installasjon.

3 års binding.

Lenke til kommentar

Her får vi 500/500Mbit til 599,- om vi vil. Da borettslaget hverken har fiber eller coax, så kom summen på rundt 900k. men her tok telenor på seg spanderbuksa på, så vi må ikke betale noe for installasjon.

3 års binding.

https://homenet.no/fiber/internett/

HomeNet  Fiber Villa 1000/1000 Mbit/s Kr 599,-

 

Så ikke si dere har gjort en god avtale med mindre du ikke bryr deg om hastighet.

Egentlig burde telenor\canaldigital gitt samme tilbudet.

 

Hos meg hadde det kostet rundt 300 000 - 500 000 kr i etablering men det mener homenet er urimlig for en privatpersom så de vil ikke tilby det. Er enig at viken fiber kan man styre unna makan til elendig kunde behandler.

 

De vil ikke si heletatt hvor mye det koster å legge fiber. De sender bare epost

 

 

Hei

Vi har nå grundig sett igjennom dine henvendelser til oss.

Vi viser til tidligere eposter fra oss med svar på dine spørsmål og anser dette som gode og tilstrekkelige tilbakemeldinger.

Per dags dato kan vi ikke levere fibernett til din adresse og vi må derfor be deg om å forholde deg til dette.

Vi anser nå denne saken som avsluttet, men du vil få nærmere beskjed om vi ved en senere anledning vil kunne tilby deg fibernett.

De vil heller ikke bekrefte:

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922

 

Selv om Jon Birger Ellingsen sa jeg kunne reise til drammen å få gode svar.

Valgte de ikke tilby det, da jeg spurte om bekreftelse de har personer som kan svare slik jeg ikke taper 100-200 kr på reise og taper mye tid. Så ja viken fiber kan man styre unna var bedre for noen år siden da kunne de svare på epost.

 

At de har egen epost [email protected] eller noe gjør ikke saken bedre.

Da de ber deg ta kontakt direkte med facebook. Der be de nye kunder oppgi kundenr.

Hjelper lite de svarer vanligvis mellom 1-5 minutter når man ikke får svarene man vil ha, så de er like dårlig som telenor\canaldigital så skyld på dere selv hvis dere skriver kontrakt med viken fiber og dere ikke får noe hjelp.

Prøver selgerne seg å tilbyr meg fiber senere må de godta homenet sine priser og fri etablering hvis jeg skal vurdere det.

Noe jeg tviler på vil skje.

 

Men over til telenor bekrefter homenet at telenor er vanskelige å sette fornuftig priser, så vil nok ta tid før g.fast blir tilgjengelig for folk flest. Blir sikkert like dyrt som fiber. En hos homenet bekrefter g.fast er langt billigere en fiber.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hos meg hadde det kostet rundt 300 000 - 500 000 kr i etablering men det mener homenet er urimlig for en privatpersom så de vil ikke tilby det. Er enig at viken fiber kan man styre unna makan til elendig kunde behandler.

 

De vil ikke si heletatt hvor mye det koster å legge fiber. De sender bare epost

 

 

Hei

Vi har nå grundig sett igjennom dine henvendelser til oss.

Vi viser til tidligere eposter fra oss med svar på dine spørsmål og anser dette som gode og tilstrekkelige tilbakemeldinger.

Per dags dato kan vi ikke levere fibernett til din adresse og vi må derfor be deg om å forholde deg til dette.

Vi anser nå denne saken som avsluttet, men du vil få nærmere beskjed om vi ved en senere anledning vil kunne tilby deg fibernett.

 

 

Prøver selgerne seg å tilbyr meg fiber senere må de godta homenet sine priser og fri etablering hvis jeg skal vurdere det.

Noe jeg tviler på vil skje.

 

 

 

Hvis de estimerer 300-500K for å installere fiber hos deg, du bor i enebolig, ikke får med deg flere i nabolaget som er interessert, og heller ikke er villig til å betale mer enn et minimum for en linje du kommer til å makse ut 100% hele døgnet, så er det jo rett og slett et elendig business case. ISPene skal jo tjene penger på det de driver med, og ha en viss mulighet for å tjene inn investeringen.

 

Men får du med deg et antall naboer så bør det jo være mulig å vekke interesse, spesielt hos de som har en ODF, kum eller skjøt i nærheten av deg.

 

Du ser jo av tråden at Telenor er villig til å investere 900000 i lokalt spredenett + tilknytning til offentlig nett for å få 50 nye kunder i 3 år.

Her jeg bor har Homenet investert et ukjent beløp (200000+?) for å få 20 kunder på fiber i 5 år.

Andre har fått tilsvarende avtaler med Lynet, Viken, Get osv. men det krever et visst antall kunder, ellers må kunden betale deler av moroa sjøl hvis operatørene skal være interessert.

Lenke til kommentar

 

Du ser jo av tråden at Telenor er villig til å investere 900000 i lokalt spredenett + tilknytning til offentlig nett for å få 50 nye kunder i 3 år.

Her jeg bor har Homenet investert et ukjent beløp (200000+?) for å få 20 kunder på fiber i 5 år.

Andre har fått tilsvarende avtaler med Lynet, Viken, Get osv. men det krever et visst antall kunder, ellers må kunden betale deler av moroa sjøl hvis operatørene skal være interessert.

Som jeg skrev hadde jeg betalt 500 000 kr hadde ikke internetlevrandørene hjelpet meg.

Fordi ikke gidder.

 

Godt mulig det finnes lovverk som forbyr urimilige priser.

Men det gjelder muligens kun på etablering for privatpersoner.

 

Da jeg ser f.eks eidsiva fiber tar 2000 kr måneden for 1 gigabit.

Regner med telenor\canaldigital\Get vil ta samme pris pluss linjeleie på 150 kr måneden.

Derfor velger jeg å styre unna dem.

 

Selv om det hadde gått å betale 500 000 kr har jeg ikke noe garanti for homenet beholder prisene i evig tid.

Hvis du regner hva 2000 kr ganger 12 måneder x 30 år blir det 720 000 i løp av 30 år.

Men enig det må gå mange år for fiberen lønner seg.

 

600 x 12 x 30 = 216 000 kr.

 

Så derfor er homenet\bayonete vestenlig billigere.

Men har get\canaldigital høyere utgifter en homenet.

Eller er det kun å være sleipe telenor og andre tar stive priser på høy hastighet?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://homenet.no/fiber/internett/

HomeNet  Fiber Villa 1000/1000 Mbit/s Kr 599,-

 

Så ikke si dere har gjort en god avtale med mindre du ikke bryr deg om hastighet.

Egentlig burde telenor\canaldigital gitt samme tilbudet.

Ikke si at Homenet har god pris, med mindre du ikke bryr deg om hastighet.

Universal Telecom leverer 1000/1000 til 495,- over grensa.

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Hjelper meg lite, homenet kan gå konkurs så da kan noen andre overta og sette opp prisen.

 

Har lengere hatt phonzo iptelefoni som nå blir erstattet med Phonect så hvis jeg ikke sier opp avtalen innen 1 måned må jeg betale 59 kr ekstra i måneden tror jeg sier opp.

 

Vel, alle selskap kan teknisk sett gå konkurs. 

Men hvorfor er du mer redd for det ift. Canal Digital som du har i dag?

De representerer ikke "kritisk infrastruktur" og vil neppe reddes av staten i en skvis.

 

Jeg tviler på at Homenet takker nei hvis du legger 500000 på bordet for installasjon av fiber ref. påstanden over..

Har du virkelig så mye penger så foreslå det for dem og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

 

Hjelper meg lite, homenet kan gå konkurs så da kan noen andre overta og sette opp prisen.

 

Har lengere hatt phonzo iptelefoni som nå blir erstattet med Phonect så hvis jeg ikke sier opp avtalen innen 1 måned må jeg betale 59 kr ekstra i måneden tror jeg sier opp.

 

Vel, alle selskap kan teknisk sett gå konkurs. 

Men hvorfor er du mer redd for det ift. Canal Digital som du har i dag?

De representerer ikke "kritisk infrastruktur" og vil neppe reddes av staten i en skvis.

 

Jeg tviler på at Homenet takker nei hvis du legger 500000 på bordet for installasjon av fiber ref. påstanden over..

Har du virkelig så mye penger så foreslå det for dem og se hva som skjer.

 

For meg så blosser jeg hva som skjer med canaldigital steinalder tjeneste til overpris.

Men du vet jo i følge markedpris er homenet ganske billig.

 

Har snakket med [email protected] så kan bekrefte de ikke ville anbefale en slik løsning.

Han mener pengene blir borte og det er ikke samme som å kjøpe hus der man kan selge fiberen til noe andre.

Så du tar nok feil her. Han har jobbet også i viken fiber, men sa ikke hvorfor de antakelig ikke tilbyr meg fiber.

Han sier det er uvanlig selv statoil betaler slike summer i etablering.

 

Borettslag pleier å slippe etablering vanligvis da de får 3-5 års bindingstid.

Så kun privatpersoner\bedrifter som betaler dyrt i etablering.

 

Men er enig i den hadden ok tapt en del penger på det hvis homenet setter opp prisene.

Da jeg må ha fiberen i mist 50 år for det skal lønne seg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler på at Homenet takker nei hvis du legger 500000 på bordet for installasjon av fiber ref. påstanden over..

Har du virkelig så mye penger så foreslå det for dem og se hva som skjer.

 

Har snakket med [email protected] så kan bekrefte de ikke ville anbefale en slik løsning.

Han mener pengene blir borte og det er ikke samme som å kjøpe hus der man kan selge fiberen til noe andre.

Så du tar nok feil her. Han har jobbet også i viken fiber, men sa ikke hvorfor de antakelig ikke tilbyr meg fiber.

Han sier det er uvanlig selv statoil betaler slike summer i etablering.

 

Borettslag pleier å slippe etablering vanligvis da de får 3-5 års bindingstid.

Så kun privatpersoner\bedrifter som betaler dyrt i etablering.

 

Men er enig i den hadden ok tapt en del penger på det hvis homenet setter opp prisene.

Da jeg må ha fiberen i mist 50 år for det skal lønne seg.

 

Poenget mitt er at jeg mener du tar feil når du hevder at de ikke "gidder" selv om du legger 500000 på bordet.

Dersom noen med masse cash til overs insisterer så får vel Homenet eller andre får det til.

Men ingen vil jo anbefale å bruke en halv million på noen millisekunder lavere latency og symmetrisk båndbredde!

 
Da er det bedre å flytte til et sted med fiber, eller gjøre en innsats for å få med deg naboer. Klarer du samle 20 eller flere husstander som organiseres i form av et "fiberlag" der de interesserte forplikter seg til å være med et visst antall år, kan det være gjennomførbart og interessant for en aktør som Homenet å dekke deler av kostnadene. 

 

Man gjør det jo slik med private veier og annen infrastruktur.

 

Hvor mange som må være med for at det skal bli "butikk" av dette, er avhengig av lokale forhold som veidekke, avstand til nærmeste skjøt, avstand mellom husene, tilgang på føringsveier osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...