Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lav ytelse på ny selvbygget PC med GTX 1070


Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig en ny PC som ble laget av en venn av meg. Har hatt fint lite problemer med den bortsett fra at ytelsen er lavere enn forventet.

Link til setup

Etter å ha kjørt varierende tester (skal fortsatt prøve flere ting, men må ha hjelp av en venn til det) har jeg merket at spill kjører under forventet frames per sekund. 

Spill som er involverte er blandt annet: World of warcraft, Witcher 1-3 og Overwatch.

Etter min bror testet med nøyaktig samme settings på både witcher 2 og 3 viste fpsen sin å være under hans selvbyggede PC. Han har en GTX 980. Og utifra diverse tester jeg har sett på skal 1070en være bedre på alle måter over den. Allikevel satt jeg på rundt 48-55 fps mens hans gikk veldig sjeldent under 60-65. Kan også nevne at vi har samme prossesor.

Generelt har flere spill droppet veldig mye på fpsen. Kunne forventet det med Witcher 2 og 3 som er såpass krevende, men selv på Witcher 1 dropper den ned på såpass lavt som 40 fps. 

 

Har alle de siste driverene og har reinstallert hele PC-en, men finner ikke feilen. 

 

Noen som har noen ideer eller ting jeg kan prøve? Ellers blir det bare å sende den inn til Komplett igjen og håpe de kan fikse det, for vet ærlig talt ikke om det er noe software relatert mer eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å sjekke CPU temperaturen, sånn i tilfellet at kjøleren er feilmontert. Viss temperaturen er høg, så vil prosessoren throttle, som fører til dårligare ytelse. Ein annen ting du kan prøve er å sjekke at systemet er konfigurert riktig i UEFI, f. eks. minnehastighet, etc.

 

EDIT: By the way så har skjermoppløsning mykje å sei. Hvis du sitter med ein 4K skjerm og kompisen din har ein 1080p skjerm så vil det forklare forskjellen i fps.

Endret av larso093
Lenke til kommentar

Kjør DDU og legg inn driverne på nytt. Funker ikke det så hadde jeg kjørt DDU en gang til og testet en eldre driver. Ikke legg inn GeForce Experience kan være en idè.

http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

 

Sjekk temperaturer først som larso093 skriver, det er det enkleste. Under belastning selvfølgelig, for CPU og GPU throttler ikke før en gitt temperatur, husker ikke hvor varmt det må være før det skjer.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Du kan prøve å sjekke CPU temperaturen, sånn i tilfellet at kjøleren er feilmontert. Viss temperaturen er høg, så vil prosessoren throttle, som fører til dårligare ytelse. Ein annen ting du kan prøve er å sjekke at systemet er konfigurert riktig i UEFI, f. eks. minnehastighet, etc.

 

EDIT: By the way så har skjermoppløsning mykje å sei. Hvis du sitter med ein 4K skjerm og kompisen din har ein 1080p skjerm så vil det forklare forskjellen i fps.

CPU temperaturen holder seg greit rundt 32-35 grader maks. Og har sett på UEFI settingsene og selv om eg ikke har full peiling skal det ikke være noe gale der.  

 

Kjørte faktisk virtualisering på witcher 3 for å se hva fpsen ble. Har jo 1920x1080 skjerm. Men ved virtualisering på 2560x1440 kjørte den ved klin samme fps som 1920x1080. 

Lenke til kommentar

Så ikke CPU-en som er problemet i så fall.

 

 

Vel glem den. Har tydeligvis sett feil. I rundt 5 min på stress testing er den oppe i rundt 60 grader

 

Noe som er helt normalt ved stresstesting selv med god kjøler og ikke noe som vil degradere ytelse med så mye som et halvt prosentpoeng. 

 

Så ikke CPU-en som er problemet i så fall.

Lenke til kommentar

Du kan også prøve å gå i kontroll panelet i windows og endre strømplan til høy ytelse, dette hjalp drastisk for en kollega av meg. Selv har jeg aldri opplevd at det funker selv men, tar jo 3 sekunder å teste så er vell bare å prøve. Hvis du ikke har flashet biosen på hovedkortet enda så hadde jeg nok gitt det ett forsøk også.

Lenke til kommentar

Du kan også prøve å gå i kontroll panelet i windows og endre strømplan til høy ytelse, dette hjalp drastisk for en kollega av meg. Selv har jeg aldri opplevd at det funker selv men, tar jo 3 sekunder å teste så er vell bare å prøve. Hvis du ikke har flashet biosen på hovedkortet enda så hadde jeg nok gitt det ett forsøk også.

Prøvd, men ingen effekt. 

Vet ikke om eg tør å flashe motherboard siden jeg har ingen erfaring med det.

 

Da gjør du som jeg skrev i første innlegget mitt. Jeg hadde prøvd med en eldre driver først :)

Prøvde også eldre driver, ingen effekt.

Lenke til kommentar

Antar at du kjørte DDU først eller så kan noen gamle driverfiler henge igjen og tulle til. Hvor gammel var driveren du testet, prøv gjerne tre fire fem hakk tilbake, eldst først. Hvordan oppfører spill seg på lavere settings?

Tok og reinstallerte pcen for å unngå driver tull. Og selv med eldre spill (witcher 1) føler jeg fpsen gikk minimalt opp ved å gå fra high settings til low. Fpsen forandret seg fra å hoppe fra 30-60 til rundt 70-90. Vet ikke om det kan si alt for mye ved et så gammelt spill da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...