Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av stasjonær gaming pc fra Komplett


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp til å kjøpe gaming pc fra Komplett. Har 12500kr som er maks. Vil også legge til 1tb hd og trådløs usb brikke. Ønsker å kjøre fleste spil på high/ultra. PC burde også være stille og ikke bråkete. Har skjerm,tastatur og mus fra før av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også legge til 1tb hd og trådløs usb brikke.

Hva mener du, har du dette fra før og tenker å installere det, eller er det krav du stiller?

 

Om du skal ha ferdigbygget maskin, se på denne. Ta bort tastatur, kanskje bump opp til 16 GB RAM. Legg evt. til ønsket harddisk og wifi.

 

Seagate Barracuda 1TB koster 541, Seagate Barracuda 2TB koster 803, Seagate Barracuda 3TB koster 1050 og Seagate Barracuda 4TB koster 1378. Dette gir priser på (roughly) 541, 402, 350 og 459 kr per TB, respektivt. 3 TB gir med andre ord mest lagring for pengene.

 

Når det kommer til trådløs bør du se på homeplug som et alternativ. Homeplug gir deg kablet nettverk gjennom strømnettet i huset. Etter min erfaring fungerer det bra de aller fleste plasser, men enkelte plasser - og da særlig i hus med svært gammelt strømnett - fungerer det dårlig. Ytelsen avhenger også litt av hvor langt det er (på strømnettet) mellom de to enhetene, men så har da også wifi temmelig begrenset rekkevidde.

 

Wifi kan være noe bedre på båndbredde, men homeplug er bedre på responstid, som er det som er relevant når du skal spille. Homeplug vil heller aldri falle ut helt plutselig, slik jeg har opplevd flere ganger med wifi - med mindre strømmen går, selvsagt, men da blir det ingen spilling på deg uansett.

 

Akkurat nå sitter jeg med to stk Zyxel PLA4201 homeplug-enheter, og har responstid på ca. 15-25 ms mot vg.no. Hastigheten har jeg målt til 60 mbit mot Speedtest.net. Jeg vet ikke nøyaktig hva slags linje jeg sitter på, og jeg har ikke forsøkt å plugge maskinen rett i veggen, så jeg vet ikke på stående fot om homeplug er en flaskehals for meg akkurat der, men 60 mbit holder plenty for meg i alle fall.

 

Prismessig er et kit med to enheter litt dyrere enn en kjip wifi-dongel, og ca. tilsvarende en god wifi-dongel.

 

edit: Og ja, maskinen jeg linket til - uten tastatur og wifi, med 16 GB RAM og 256 GB SSD + 3 TB harddisk - havner på 11752. Da kan du enten slenge på f.eks. denne homeplug-pakken, som jeg ser har fått mye bra kundeomtaler med unntak av enkelte som sliter med hastigheten som vel så gjerne kan skyldes strømnettet hjemme hos dem, eller gå for en ålreit wifi-løsning. Skulle jeg hatt wifi i PCen min hadde det blitt et internt kort (som du isåfall må installere selv, men det er relativt enkelt å få til), alternativt kan du kjøpe en god USB dongel og håpe på det beste :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Vil også legge til 1tb hd og trådløs usb brikke.

Når det kommer til trådløs bør du se på homeplug som et alternativ. Homeplug gir deg kablet nettverk gjennom strømnettet i huset. Etter min erfaring fungerer det bra de aller fleste plasser, men enkelte plasser - og da særlig i hus med svært gammelt strømnett - fungerer det dårlig. Ytelsen avhenger også litt av hvor langt det er (på strømnettet) mellom de to enhetene, men så har da også wifi temmelig begrenset rekkevidde.

 

Ja, homeplug kan fungere, men det er ikke alltid alderen på strømnettet har noe å si. Kommer veldig an på hvor heldig du er med hvilke kurser den skal kobles i. Sønnen min brukte homeplug. Huset jeg bodde i før, fra ca 1960, funket homeplug veldig bra. Har nettopp flyttet, og bor nå i et hus fra 1992, og her var det store problemer med homeplug. Joda, fikk signal, men pingen spratt opp og ned, så det var uegnet for spilling. Kjøpte et godt nettverkskort, ikke noe USB-piss, og fikk bra ping og fullt utnyttet hastighet opp og ned.

 

Når det er sagt, så skader det ikke å prøve Homeplug. I verste fall kan du benytte deg av angreretten og bytte det.

 

Uansett hva du velger, legg litt penger i det. Velger du trådløst, er det også lurt å ha en bra trådløs ruter.

Lenke til kommentar

Ja, homeplug kan fungere, men det er ikke alltid alderen på strømnettet har noe å si. Kommer veldig an på hvor heldig du er med hvilke kurser den skal kobles i.

Det er sant. På gården til mor og far får jeg signal mellom hovedhuset og gamlehuset på tunet, men med kraftig redusert hastighet. Hovedhuset har eldgammelt strømnett, mens gamlehuset ble pusset opp inkl strøm for 10-12 år siden. Begge bygningene har egne sikringsskap. Jeg er mildt forbauset over at det funker.

 

De siste syv årene har jeg bodd fire forskjellige plasser, og alle plassene har jeg brukt homeplug uten problemer. Jeg vet jeg har hatt én negativ erfaring med homeplug opp gjennom årene, men jeg husker ikke hvor og jeg husker ikke når.

 

Jeg mente forsåvidt ikke å foreslå en homeplug-løsning fra Komplett ettersom det er en viss risiko for at det fungerer dårlig og det da bør returneres. Ikke at Komplett er vrange på retur, men du dekker porto selv isåfall, og når det er en overhengende fare for dette kan du handle fra en lokal sjappe med åpent kjøp først som sist. Hos f.eks. Elkjøp og Lefdal får du 30 dager returrett over disk.

 

Eksempelvis en av disse, som begge er tilgjengelig i begge butikkene til samme pris. Bruk Collect@Store, så er du sikker på å få dem til prisen som er oppgitt på nett.

http://www.lefdal.com/product/data/nettverk-og-routere/NGXAVB5221/netgear-powerline-500-nano-adapter

http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/JENHL500/jensen-home-link-500-mbps-adapter

Lenke til kommentar

Jeg mente forsåvidt ikke å foreslå en homeplug-løsning fra Komplett ettersom det er en viss risiko for at det fungerer dårlig og det da bør returneres. Ikke at Komplett er vrange på retur, men du dekker porto selv isåfall, og når det er en overhengende fare for dette kan du handle fra en lokal sjappe med åpent kjøp først som sist. Hos f.eks. Elkjøp og Lefdal får du 30 dager returrett over disk.

Ja, støtter dette forslaget. Veldig greit å bruke en lokal butikk som Elkjøp/Expert. Da kan man bytte på dagen, og slipper å tenke på ekstrautgifter, som du sier.

 

 

Ville dog holdt meg langt unna Jensen. Den Linksys-adapteren kan jeg faktisk gå god for, siden det er nettopp den guttungen har brukt.

Lenke til kommentar

Brukte Homeplug i overkant av et år. Det er ikke noe jeg planlegger å ta i bruk igjen med det første for å si det sånn. Fant en homeplug med gode tilbakemeldinger og tenkte siden vi hadde et nytt hus (reist i 2007) så skulle det gå fint. Nåja...Hastigheten var den samme, men var nokka inni helvette ustabilt. Mistet nettet flere ganger om dagen, så jeg var nødt til å dra datakabelen ut og inn i homeplugen for at det skulle fungere igjen. Ga meg ikke akkurat noen fordeler i online spill..

Lenke til kommentar

 

Jeg mente forsåvidt ikke å foreslå en homeplug-løsning fra Komplett ettersom det er en viss risiko for at det fungerer dårlig og det da bør returneres. Ikke at Komplett er vrange på retur, men du dekker porto selv isåfall, og når det er en overhengende fare for dette kan du handle fra en lokal sjappe med åpent kjøp først som sist. Hos f.eks. Elkjøp og Lefdal får du 30 dager returrett over disk.

Ja, støtter dette forslaget. Veldig greit å bruke en lokal butikk som Elkjøp/Expert. Da kan man bytte på dagen, og slipper å tenke på ekstrautgifter, som du sier.

 

 

Ville dog holdt meg langt unna Jensen. Den Linksys-adapteren kan jeg faktisk gå god for, siden det er nettopp den guttungen har brukt.

 

Men noe bra gaming pc til 12000 på Elkjøp da?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg mente forsåvidt ikke å foreslå en homeplug-løsning fra Komplett ettersom det er en viss risiko for at det fungerer dårlig og det da bør returneres. Ikke at Komplett er vrange på retur, men du dekker porto selv isåfall, og når det er en overhengende fare for dette kan du handle fra en lokal sjappe med åpent kjøp først som sist. Hos f.eks. Elkjøp og Lefdal får du 30 dager returrett over disk.

Ja, støtter dette forslaget. Veldig greit å bruke en lokal butikk som Elkjøp/Expert. Da kan man bytte på dagen, og slipper å tenke på ekstrautgifter, som du sier.

 

 

Ville dog holdt meg langt unna Jensen. Den Linksys-adapteren kan jeg faktisk gå god for, siden det er nettopp den guttungen har brukt.

 

Men noe bra gaming pc til 12000 på Elkjøp da?

 

Nei, vi mente at du burde kjøpe Homeplug på Elkjøp/Expert. Du får mest gaming-pc for pengene hvis du kjøper det andre steder og bygger selv.
Lenke til kommentar

Men hvis du skal forsøke på homeplug, som er en fortreffelig løsning når det faktisk fungerer, er det en viss sjanse for at det ikke er så veldig bra og at du ønsker å levere det tilbake. Da er det bedre å ta med seg homeplugen tilbake til butikken enn å betale et tresifret beløp for å sende den tilbake til komplett.

Ikke finn på å kjøpe gamingmaskin over disk. Komplett er det beste alternativet når det kommer til pris/ytelse, ihvertfall så lenge du ikke bygger selv, og selv da er komplett ganske konkurransedyktig på pris.

For en recap:
På ditt budsjett mener jeg at denne maskinen er en av de beste ferdigbygde løsningene på Komplett, ihvertfall hvis du fjerner tastatur, endrer RAM til 16 GB og legger til en 3 TB harddisk i tillegg til SSD. Prisen ender da på om lag 11750.

Så går du og kjøper deg en homeplug-løsning på f.eks. Elkjøp, Lefdal eller Expert slik at du kan teste hvor godt det fungerer hjemme hos deg. Får du dårlig hastighet eller det ikke fungerer i det hele tatt kan du gå tilbake til butikken og levere det inn, få pengene tilbake og kjøpe en wifi-løsning isteden. Isåfall er det beste alternativet et ordentlig internt kort, ikke USB-dongel. Har du allerede en USB-dongel fra før kan du prøve denne først. Om den fungerer bra nok for deg er det forsåvidt ikke vits å bruke mer penger.

 

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Men hvis du skal forsøke på homeplug, som er en fortreffelig løsning når det faktisk fungerer, er det en viss sjanse for at det ikke er så veldig bra og at du ønsker å levere det tilbake. Da er det bedre å ta med seg homeplugen tilbake til butikken enn å betale et tresifret beløp for å sende den tilbake til komplett.

 

Ikke finn på å kjøpe gamingmaskin over disk. Komplett er det beste alternativet når det kommer til pris/ytelse, ihvertfall så lenge du ikke bygger selv, og selv da er komplett ganske konkurransedyktig på pris.

 

For en recap:

På ditt budsjett mener jeg at denne maskinen er en av de beste ferdigbygde løsningene på Komplett, ihvertfall hvis du fjerner tastatur, endrer RAM til 16 GB og legger til en 3 TB harddisk i tillegg til SSD. Prisen ender da på om lag 11750.

 

Så går du og kjøper deg en homeplug-løsning på f.eks. Elkjøp, Lefdal eller Expert slik at du kan teste hvor godt det fungerer hjemme hos deg. Får du dårlig hastighet eller det ikke fungerer i det hele tatt kan du gå tilbake til butikken og levere det inn, få pengene tilbake og kjøpe en wifi-løsning isteden. Isåfall er det beste alternativet et ordentlig internt kort, ikke USB-dongel. Har du allerede en USB-dongel fra før kan du prøve denne først. Om den fungerer bra nok for deg er det forsåvidt ikke vits å bruke mer penger.

 

Er Capital Offense bra til selvbygging?

Lenke til kommentar

Er Capital Offense bra til selvbygging?

For eventuelle andre som leser og ikke skjønte spørsmålet er dette en referanse til et av forslagene i Agentspoon sin tråd.

 

Og som alle forslagene i tråden hans, er dette et forslag til komponent-handleliste for selvbygging. Og det er et godt forslag, men forslagene hans tar ikke alltid hensyn til butikkvalg og individuelle priser. Capital Offense inneholder et GTX 1070, mot "kun" GTX 1060 (som fremdeles er et ganske kraftig skjermkort) i den ferdigbygde maskinen jeg foreslo fra Komplett. Den har dog et Fractal Design Define S-kabinett, som kun har rom for SSD, ikke harddisk. Om du skal kjøpe tilsvarende deler hos Komplett, men inkl. en harddisk (3 TB) og kabinett som har plass til denne, ender vi på denne handlelisten som sprenger budsjettet ditt med drøyt 1300 kroner, og dette inkluderer ikke Windows (det gjør forsåvidt ikke forslaget til Agentspoon heller) eller wifi/homeplug.

 

Kutter vi skjermkortet til et GTX 1060 kan vi få prisen på handlelisten forøvrig ned til 12318 - fremdeles uten Windows og wifi/homeplug. Da er vi forsåvidt på de samme vesentlige delene som ferdigbygg-forslaget mitt fra Komplett. Den ferdigbygde maskinen har riktignok spart inn endel kroner på strømforsyning, kabinett osv. kontra forslaget til Agentspoon.

 

edit: Men mer relevant er et eget, konkret forslag til selvbygging, og det kommer her.

 

https://www.komplett.no/wishlists/085c5ce9-2aec-4756-bfa9-eacf54456d7d

 

Dette er mye tilsvarende komponenter som den forrige listen, og forsåvidt Agentspoon sin Capital Offense. Jeg har kuttet ned hovedkort og kabinett fra ATX til m-ATX, så dette er en fysisk noe mindre PC. Kabinettet støtter skjermkort opptil 320mm, skjermkortet i listen er 285 mm, og er forøvrig et GTX 1070. RAM er 16 GB fordelt på to brikker, og hovedkortet støtter ytterligere to sånn i tilfelle senere oppgradering. PSU er en kjip CM-variant, men er også 600W slik at den takler noe mer strømkrevende kort i tilfelle du bytter det ut senere. Ja, og så var den på tilbud, da. SSD er kuttet ned til 250 GB, men så har den også en 3 TB disk som du da sannsynligvis må belage deg på å også bruke til å installere endel spill på. Windows 10 får du tak i billig på Kinguin, eller gratis om du er pirat, men det har ikke jeg noe kjennskap til.

 

Totalprisen inkl. Windows fra Kinguin ender da på 12325. Dette er eks. nettverksløsning. Dette er en ganske tilsvarende maskin som den ferdigbygde jeg foreslo innledningsvis, rent bortsett fra at denne har et betydelig bedre skjermkort (GTX 1070 vs GTX 1060). Prisdifferansen på GTX 1070 og GTX 1060 kjøpt løst er ca 1700 kroner, så enkelt fortalt kan du si dette er en "1700 kroner bedre maskin" for noen hundrelapper ekstra.

 

Eventuelt kan du kjøpe denne listen med GTX 1060 isteden og spare 1700 kroner, så holder du deg godt innenfor budsjett selv når du inkluderer nettverksløsning.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Er Capital Offense bra til selvbygging?

For eventuelle andre som leser og ikke skjønte spørsmålet er dette en referanse til et av forslagene i Agentspoon sin tråd.

 

Og som alle forslagene i tråden hans, er dette et forslag til komponent-handleliste for selvbygging. Og det er et godt forslag, men forslagene hans tar ikke alltid hensyn til butikkvalg og individuelle priser. Capital Offense inneholder et GTX 1070, mot "kun" GTX 1060 (som fremdeles er et ganske kraftig skjermkort) i den ferdigbygde maskinen jeg foreslo fra Komplett. Den har dog et Fractal Design Define S-kabinett, som kun har rom for SSD, ikke harddisk. Om du skal kjøpe tilsvarende deler hos Komplett, men inkl. en harddisk (3 TB) og kabinett som har plass til denne, ender vi på denne handlelisten som sprenger budsjettet ditt med drøyt 1300 kroner, og dette inkluderer ikke Windows (det gjør forsåvidt ikke forslaget til Agentspoon heller) eller wifi/homeplug.

 

Kutter vi skjermkortet til et GTX 1060 kan vi få prisen på handlelisten forøvrig ned til 12318 - fremdeles uten Windows og wifi/homeplug. Da er vi forsåvidt på de samme vesentlige delene som ferdigbygg-forslaget mitt fra Komplett. Den ferdigbygde maskinen har riktignok spart inn endel kroner på strømforsyning, kabinett osv. kontra forslaget til Agentspoon.

 

Takk for, tror jeg velger den fra Komplett  :)

Lenke til kommentar

 

 

Er Capital Offense bra til selvbygging?

For eventuelle andre som leser og ikke skjønte spørsmålet er dette en referanse til et av forslagene i Agentspoon sin tråd.

 

Og som alle forslagene i tråden hans, er dette et forslag til komponent-handleliste for selvbygging. Og det er et godt forslag, men forslagene hans tar ikke alltid hensyn til butikkvalg og individuelle priser. Capital Offense inneholder et GTX 1070, mot "kun" GTX 1060 (som fremdeles er et ganske kraftig skjermkort) i den ferdigbygde maskinen jeg foreslo fra Komplett. Den har dog et Fractal Design Define S-kabinett, som kun har rom for SSD, ikke harddisk. Om du skal kjøpe tilsvarende deler hos Komplett, men inkl. en harddisk (3 TB) og kabinett som har plass til denne, ender vi på denne handlelisten som sprenger budsjettet ditt med drøyt 1300 kroner, og dette inkluderer ikke Windows (det gjør forsåvidt ikke forslaget til Agentspoon heller) eller wifi/homeplug.

 

Kutter vi skjermkortet til et GTX 1060 kan vi få prisen på handlelisten forøvrig ned til 12318 - fremdeles uten Windows og wifi/homeplug. Da er vi forsåvidt på de samme vesentlige delene som ferdigbygg-forslaget mitt fra Komplett. Den ferdigbygde maskinen har riktignok spart inn endel kroner på strømforsyning, kabinett osv. kontra forslaget til Agentspoon.

 

Takk for, tror jeg velger den fra Komplett  :)

 

En ting til, er den fra Komplett stillegående eller vet du noe om det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...