Gå til innhold

Refere til celle i excel vha formel


ATWindsor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt rett fra en rusten hukommelse, men prøv indirekte(a(sum(2+2)))

 

Indirect henter ut verdien til en cellen som det er referert til Feks vil Indirect("celle med A4 som tekst") hente ut innholdet i celle A4, ser ikke ut som den gjør det jeg vil. jeg ønsker å angi en array basert på en variabel, altså feks SUM(A[formel];A[formel2]), såvidt jeg vet får man ikke til det med indirect. (med forbehold om at jeg knapt har brukt indirect)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Fant en gammel sak jeg har brukt, hele formelen, den er =INDIRECT(CONCATENATE("data!a",SUM(R5+99)))

Som vil tilsvare noe sånt som =indirekte(KJEDE.SAMMEN("a",sum(2+2))) på norsk som ditt eksempel

 

Ah, takker, det gir mening, litt heftige formler om man skal ha en range, men regner med jeg kan navngi rangen som nødvendig for å gjøre formlene kortere. Skal bygge videre på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

En range blir slik som dette i arket jeg hadde:

=AVERAGE(INDIRECT(CONCATENATE("data!a",SUM(R5+99))):INDIRECT(CONCATENATE("data!a",SUM(Q5+99))))

Den regner altså gjennomsnitt, oversettelsen klarer du selv ;)

Ja, det blir litt mye formler, men det er jo mulig å dele de opp slik at det blir enklere.

Lage ett eget ark for formler f.eks

 

Regner med at man kan navngi range, men har lekt meg veldig lite med å navngi områder, vanlig cellereferanser syntes jeg funker best for min del.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...