Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lager et lite program som har litt forskjellig design fra "standard" windows utseendet. Derfor vil jeg ha checkboxer som "matcher" resten av programmet. Derfor skal jeg lage min egen checkbox klasse :). Jeg bruker win32 API funksjonene, så jeg må lage en "window procedure" (den funksjonen som mottar meldinger) for checkbox klassen min. Problemet er følgende: jeg må få lagret noe informasjon, blant annet om boksen er sjekket (krysset av), på tvers av kallene til funksjonen. Jeg kan ikke bruke en global variabel fordi jeg skal lage flere bokser samtidig i programmet, og da vil de forstyrre hverandre. Det er for tungvint å lage en global variabel for hver checkbox (hadde vel gått raskere enn å skrive dette innlegget :) ).

 

Forslag for hvordan det kan gjøres? Noen win api guruer der?:)

 

Hilsen

Marius

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

C++ i hvertfall :

 

#include <iostream>

using namespace std;


class Checkbox {
public:
Checkbox()
 :checked(false)
{
}

bool checked; // <-- klassevariabel som Format71 sier
};



int main()
{
Checkbox bryter1;
Checkbox bryter2;

cout << "bryter1 er krysset av: " << bryter1.checked << endl;
cout << "bryter2 er krysset av: " << bryter2.checked << endl;
cout << endl;

bryter1.checked = true;

 cout << "bryter1 er krysset av: " << bryter1.checked << endl;
cout << "bryter2 er krysset av: " << bryter2.checked << endl;
cout << endl;

bryter2.checked = true;

cout << "bryter1 er krysset av: " << bryter1.checked << endl;
cout << "bryter2 er krysset av: " << bryter2.checked << endl;

       return(0);
}

 

Veldig "basic" objekt orientert programmering dette her.

 

????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...