Gå til innhold

Får ikke installert Linux på gammel PC - trenger hjelp


Anbefalte innlegg

For stort sett alt annet jeg kommer til å ønske å bruke pc'en til, så tror jeg også Linux ville funket utmerket for meg.

 

Men dersom jeg ønsker å spille litt i ny og ned så er tydeligvis ikke Linux et godt valg.  Hva gjør jeg da?

 

Hvis du har lyst til å prøve Linux for å bli litt "kjent" med det, men innimellom også spille spill laget for Windows, så kan jo dual-boot være noe å vurdere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men dersom jeg ønsker å spille litt i ny og ned så er tydeligvis ikke Linux et godt valg.  Hva gjør jeg da?

Det avhenmger helt av hvilke titler du ønsker å spille. Utvalget av Linux-kompatible spill på Steam er ganske OK, og blir bedre og bedre. Men hvis du kun ønsker å spille nøyaktig de samme spillene som du gjorde før, så må du nesten holde deg til Windows-plattformen.

Jeg kjørte nettopp opp Steam for å sjekke hva som er tilgjengelig på Linux, og fant straks store titler som CS, Borderlands 2, Team Fortress, Dota 2, HL, HL2, Civilization V, Worms W.M.D, Portal, Left 4 Dead 2. Så det burde være nok å gjøre, men det spørs helt på hvilke titler som interesserer.

 

Ja, jeg ser i Steam at utvalget forsåvidt slett ikke er verst. Hvis ting funker som det skal, så er jo det bra....med en stor strek under "hvis"  :)

 

Det eneste spillet jeg har forsøkt ennå som er tilgjengelig, er at jeg prøvde å fyre opp Skyrim. Lyd i introen er ok, spillet ser helt topp ut ellers grafikkmessig, men ingen in game lyd. Helt dødt. Et kjapt søk viser at manglende lyd visstnok er et problem som også andre har hatt med Skyrim og Wine. Orker ikke å begynne å lete rundt for å finne en fiks....(nok en gang). Har prøvd bittelitt uten å komme noen vei. Men 1 av 1 i bug/feil/problemer for meg på Steam, så har jo egentlig ikke helt den store tilliten....

 

Men det er vel også forsåvidt en grei oppsummering av tråden det. Blir også sagt over her. Dersom man ønsker å spille Windows-spill så er fortsatt Windows best.....Sånn er det jo bare, og det er jo ikke så rart det.

 

En dual boot kan jo være mulig ja. Får se hva jeg finner på.

 

Uansett takk for alle innspill underveis folkens. Det har vært en interessant (og til tider litt frustrerende reise :ohmy:) :) . Men tråden startet med at jeg ville få liv i pc'en igjen, og DET har jeg klart takket være Linux!! :w00t:

Endret av baggin
Lenke til kommentar

Det eneste spillet jeg har forsøkt ennå som er tilgjengelig, er at jeg prøvde å fyre opp Skyrim. Lyd i introen er ok, spillet ser helt topp ut ellers grafikkmessig, men ingen in game lyd. Helt dødt. Et kjapt søk viser at manglende lyd visstnok er et problem som også andre har hatt med Skyrim og Wine. Orker ikke å begynne å lete rundt for å finne en fiks....(nok en gang). Har prøvd bittelitt uten å komme noen vei. Men 1 av 1 i bug/feil/problemer for meg på Steam, så har jo egentlig ikke helt den store tilliten....

Problemet er at du forsøker et spill som _ikke_ er tilgjengelig på Linux. Da ber du alltid om problemer. Se etter SteamPlay-logoen slik som her. SteamPlay er synonymt med Linux.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...