Gå til innhold

Innpass for "y-vei-fag" på ing. studie


Elnix

Anbefalte innlegg

For noen år siden begynte jeg på et deltidsstudie for å bli elektroingeniør, via y-veien. Jobbet i tillegg på fulltid, og etter et år så fant jeg ut at det ble for krevende i lengden og droppet dermed ut. Fikk imidlertid tatt alle fagene som var lagt opp for å kompensere for manglende studiekompetanse.

 

Leker nå med tanken på å begynne på nytt etter hvert, på fulltid. Det jeg lurer litt på er hvordan andre skoler/universitet stiller seg til spørsmålet om å få innpass i disse fagene. Siden ordningen med y-vei er nasjonal, går jeg ut i fra at innholdet i disse fagene er relativt likt på tvers av skolene, og at det dermed ikke bør være problem å få innpass på et annet y-vei-studie. Noen som har andre formeninger her?

 

Alternativt, dersom jeg skulle finne et studie som ikke tilbyr opptak via y-vei, er det mulig å få vurdert disse fagene på samme grunnlag som forkurs for ingeniørutdanning? Så vidt jeg kan se skal innholdet være svært likt.

 

Fagene jeg tidligere har tatt er:

  • Innføring i ingeniørfaglig yrkesutøving og arbeidsmetoder
  • Teknisk realfag 1
  • Teknisk realfag 2
  • Instrumenteringsteknikk

 

Og ja, studiekonsulent for den aktuelle utdanning vet nok best, men tenkte bare å høre om noen hadde erfaringer fra dette.  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Om jeg skal tippe tenker jeg du har gått på UiS eller HSH, og de har samme fagene enda. Om du kan velge hvilket som helst skole kan nok bare den aktuelle skolen svare deg på. Men jeg tipper det skal gå fint, så lenge du velger Y-vei.

 

Jeg har selv tatt 1 året på UiS og byttet til HSH etterpå, de samarbeider dog slik at fagene er relativt like. 

 

Ang forkurs tviler jeg, jeg har tatt fult forkurs og fikk ikke godskrevet noe av det på Y-veien, selv om Y-veien sitt pensum er mye mindre. Derfor tviler jeg sterkt at det skulle gå andre veien. 

 

Men at du kan få brukt de fagene du har til å starte på en annen Y-veien linje tviler jeg ikke på. 

 

De 3 første fagene får du brukt på alle linjer, det siste er nok bare aktuelt på elektro/automasjon eller lignende, mulig du kan få det inn som ett valgfag i noen av de andre retningene. 

Lenke til kommentar

Om jeg skal tippe tenker jeg du har gått på UiS eller HSH, og de har samme fagene enda. 

 

Takker for innspill. Stemmer det, HSH. Instrumentering er tatt gjennom UiS.

 

Skal forhøre meg litt rundtom hos forskjellige skoler. Må bare finne ut hva jeg vil studere først... Heller litt mot fornybar energi, men hører at innholdet ofte ikke holder helt mål i forhold til andre ingeniørutdanninger.

Lenke til kommentar

 

Om jeg skal tippe tenker jeg du har gått på UiS eller HSH, og de har samme fagene enda. 

 

Takker for innspill. Stemmer det, HSH. Instrumentering er tatt gjennom UiS.

 

Skal forhøre meg litt rundtom hos forskjellige skoler. Må bare finne ut hva jeg vil studere først... Heller litt mot fornybar energi, men hører at innholdet ofte ikke holder helt mål i forhold til andre ingeniørutdanninger.

 

 

Husk også at du må ha grunnutdanningen, altså¨siden du har fagbrev innenfor elektro så må du ta ett fag som ligger innenfor dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...