Gå til innhold

Får ikke start


piraten

Anbefalte innlegg

Har ABIT NF7S, AMD athlon XP 2500 + barthon, 2 stk twin mos 512 mb 400, Saphire Radeon 9600 128mb atlantis, 120gb hd.

Etter første oppstart låste åpningsbildet seg, og derfra kommer jeg ikke videre.

Nå står skjermen og gliser mot meg med bl.a "trykk DEL eller alt F2.

Alle kabler er trippelsjekket, skruer etterstrammet osv.(Bruker jordingsarmbånd)

siden dette ikke er mitt fag, så ber jeg om gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du ikke strøm eller hva mener du?

REgistreres ikkek HDD din?

Om så dette er at ikke HDD registrerer HDD din da må du gå inn i bios for å søke etter denne manuelt.. hvis dette ikke funker.. skjekk IDE kablene.. ABit hovedkortet kan være til tider litt sære.. noe gangen funker den og andre ganger ikke (når man har kobla inn og ut HDD)

Lenke til kommentar

Jeg har nå MSI hk og et sån ekstra usb kort, men det er også 4 diode lys der som kan si om det er noe galt med pcen min. Hvis alle 4 er grøn alt i orden, men er 1 eller flere rødt er det noe galt. Hvis hk ditt har noe sånt sjekk det ut.

 

Omså ta og clear cmos og start opp på nytt.

 

Har du et usb keyboad???

 

Hvis du har et ny pc så vil det ikke funge før du kommer deg inn bios og slår på støtte for usb keyboad. Også har du det nye usb keyboarde til logitech så må du også huske og slå på f-tastelås helt oppe til vesntre hjørne.

 

Prøv å bruk et ps2 keyboad omså.

Lenke til kommentar
Nå står skjermen og gliser mot meg med bl.a "trykk DEL eller alt F2.

Den så jeg på min egen PC hær om dagen, da jeg bytta kjølepasta. Så prøv dette:

 

1:Trykk "del" da kommer du inn i BIOS.

2:Gå inn i "Soft Menu settup" Det er hær du justerer prosessoren din.

3: Gå til "Frequency"valget, og trykk "pagedown" 1gang og "pageup" 1gang.

4: Trykk "Escape" for å komme ut av denne menyen.

5: Gå til "Save and Exit" Trykk "Enter", og så "Y" og "Enter" igjen. Mskina vil starte på nytt, og forhåpentlig finne Hdd.

 

Dette virka hos meg.

(Dette hvis du har en Award BIOS.)

Lenke til kommentar
Problemet er at jeg ikke kan bruke tastaturet (ikke USB)Så snart skjermen har starta, så stopper det førse skjermbildet, med antram, osv.

derfor lurer jeg på; kan det være hovedkortet eller prosessoren som har røket?

dette trur jeg er et hovedkort feil.. ikke cpu.. eller sier den PIP når du skrur den på? hvis såfall da er hovedkort i orden.. og da kan det være cpu

Hvis den finner cpu og ram og slik da er det noe annet jeg ikek er sikke rpå.. skjekk bios.. gjerne reset hele biosen.. helst ved hbjelp av en jumper.. som sitter i hovedkortet ditt.. let etter en jumper som heter CMOS switch plass.. trykk on power.. den starter ikke seff.. flytt jumper tilbake så start opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...