Gå til innhold

Trene bort fettvalker?


Anbefalte innlegg

Jeg gikk ned fra 110 kg til 79 kg på mindre enn 2 måneder (tro det eller ei).

 

Dette var ingen sunn måte og ikke noe jeg vil anbefale for noen som helst.

 

Det var idioti og kunne jeg gått tilbake og endret på det hadde jeg gjort det.

 

 

Men selv etter den vektnedgangen var det mye arbeid som måtte gjøres før kroppen begynte å se bra ut.

 

Så ut som en dass etter vektnedgangen og innså at styrketrening var nøkkelen.

 

 

Kostholdet kom på plass med tiden.

 

 

Så jeg er nok langt i fra et bra eksempel på hvordan man skal kvitte seg med vekt/fettprosent, men jeg lærte av mine feil.

 

Og de siste årene, har jeg fulgt alternativ 1 når jeg skulle ned i fettprosent og har tatt målinger, funnet ut hva jeg forbrenner daglig (2300-2400 kcal) og lagt meg på ca. 2500 kcal når jeg skal ned, noe som har fungert bra for meg.

 

Men nå er jeg drittlei alternativ 1 og innser at skal man kunne leve med dette må man gjøre kostholdet til en livsstil og ikke bare en evig lang diett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk ned fra 110 kg til 79 kg på mindre enn 2 måneder (tro det eller ei).

 

Dette var ingen sunn måte og ikke noe jeg vil anbefale for noen som helst.

 

Det var idioti og kunne jeg gått tilbake og endret på det hadde jeg gjort det.

 

 

Men selv etter den vektnedgangen var det mye arbeid som måtte gjøres før kroppen begynte å se bra ut.

 

Så ut som en dass etter vektnedgangen og innså at styrketrening var nøkkelen.

 

 

Kostholdet kom på plass med tiden.

 

 

Så jeg er nok langt i fra et bra eksempel på hvordan man skal kvitte seg med vekt/fettprosent, men jeg lærte av mine feil.

 

Og de siste årene, har jeg fulgt alternativ 1 når jeg skulle ned i fettprosent og har tatt målinger, funnet ut hva jeg forbrenner daglig (2300-2400 kcal) og lagt meg på ca. 2500 kcal når jeg skal ned, noe som har fungert bra for meg.

 

Men nå er jeg drittlei alternativ 1 og innser at skal man kunne leve med dette må man gjøre kostholdet til en livsstil og ikke bare en evig lang diett.

Ah skjønner!

 

Hvordan måte var det du benytter deg av da? Når du gikk ned såpass mye på såpass kort tid?

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det er en potensielt dødelig oppskrift, så jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det, men jeg kan nå skrive det.

 

Jeg spiste:

- 6dl toro kjøttsuppe (hadde av og til et tørt knekkebrød som jeg duppet i suppa)

- 2 knekkebrød med leverpostei eller gulost samt 1-2 cherrytomater til kveldsmat

 

Det var det...

 

Jeg tok et kosttilskudd som het mitotropin fra gaspari nutrition.

 

På det tidspunktet fikk man kjøpt det overalt i sverige, det hadde bla. virkninger som "appetite suppression".

 

Kan også nevne at mitrotropin ble senere fjernet fra markedet i hvert fall i europa. Tatt i betraktning de bivirkningene man fikk når man tok det så var nok det det beste (google om du vil lese om det).

 

Kunne fint spise det lille jeg spiste uten å føle et tegn til sult, noe som var ganske imponerende tatt i betraktning hvor mye jeg pleide å spise før dette.

 

Av trening, så var det ikke vits å trene styrke når jeg ikke spiste noe, så jeg hoppet på trampoline i 30-60 min hver dag.

 

 

Så det man leser over er altså et eksempel på hvordan man IKKE skal gå ned i vekt.

 

Jeg sultet kroppen min ned, og tatt i betraktning hvor mye jeg hoppet på trampoline og hvor mye energi jeg brukte daglig er det bare et under at jeg aldri kollapset og endte opp på sykehuset eller i graven.

Endret av andrew92
Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at det er en potensielt dødelig oppskrift, så jeg vil ikke anbefale noen å gjøre det, men jeg kan nå skrive det.

 

Jeg spiste:

- 6dl toro kjøttsuppe (hadde av og til et tørt knekkebrød som jeg duppet i suppa)

- 2 knekkebrød med leverpostei eller gulost samt 1-2 cherrytomater til kveldsmat

 

Det var det...

 

Jeg tok et kosttilskudd som het mitotropin fra gaspari nutrition.

 

På det tidspunktet fikk man kjøpt det overalt i sverige, det hadde bla. virkninger som "appetite suppression".

 

Kan også nevne at mitrotropin ble senere fjernet fra markedet i hvert fall i europa. Tatt i betraktning de bivirkningene man fikk når man tok det så var nok det det beste (google om du vil lese om det).

 

Kunne fint spise det lille jeg spiste uten å føle et tegn til sult, noe som var ganske imponerende tatt i betraktning hvor mye jeg pleide å spise før dette.

 

Av trening, så var det ikke vits å trene styrke når jeg ikke spiste noe, så jeg hoppet på trampoline i 30-60 min hver dag.

 

 

Så det man leser over er altså et eksempel på hvordan man IKKE skal gå ned i vekt.

 

Jeg sultet kroppen min ned, og tatt i betraktning hvor mye jeg hoppet på trampoline og hvor mye energi jeg brukte daglig er det bare et under at jeg aldri kollapset og endte opp på sykehus eller i graven.

Det funker jo åpenbart bra da. Ingenting skjedde med deg heller. Men ja ikke noe å anbefale.

 

Den metoden du går på må, der du må telle kalorier, er ikke det veldig vanskelig å holde styr på alt?

Lenke til kommentar

Nå lever jeg etter alternativ 2, altså jeg spiser variert og lager en del fra bunn av og jeg teller ikke kalorier jeg spiser meg mett (ikke stappmett).

 

Har jeg lyst på en mektig frokost kan jeg f.eks. ta meg 4 speilegg, 2 protein brødskiver og en boks tomatbønner, også steker jeg kanskje en halv løk. Her er det rikelig med protein, ok mengde karbohydrater, men også en del fett, ønsker man å kutte litt på fettet kan man droppe 2 eggeplommer og ta 4 egg, men kun 2 plommer.

 

Til middag kan jeg f.eks. lage meg hjemmelagde karbonader med stekt løk på protein brødskive eller med poteter og en tynn brun saus ved siden (elsker stekt løk).

 

Annen middag: Kyllingfilet med ris, grønnsaker m/béarnaise-saus (uten smør).

 

Annen middag: kjøttsaus med spagetti (merk at jeg ikke skriver spagetti med kjøttsaus, masse kjøtt, litt spagetti, jeg sørger alltid for at det er mest protein i hver rett)

 

Listen pågår i all evighet, biff, svin, fisk, det er mange gode kilder til protein å velge i mellom.

 

 

Men jo å telle kalorier er kjedelig, men det er ikke noe problem når man har fått det inn i rutinen, men det er slit å variere, ettersom man alltid må ha kontroll på mengden og dermed er det veldig fort gjort å ende opp med lite variasjon for å slippe og kalkulere alt hele tiden.

Endret av andrew92
Lenke til kommentar

Nå lever jeg etter alternativ 2, altså jeg spiser variert og lager en del fra bunn av og jeg teller ikke kalorier jeg spiser meg mett (ikke stappmett).

 

Har jeg lyst på en mektig frokost kan jeg f.eks. ta meg 4 speilegg, 2 protein brødskiver og en boks tomatbønner, også steker jeg kanskje en halv løk. Her er det rikelig med protein, ok mengde karbohydrater, men også en del fett, ønsker man å kutte litt på fettet kan man droppe 2 eggeplommer og ta 4 egg, men kun 2 plommer.

 

Til middag kan jeg f.eks. lage meg hjemmelagde karbonader med stekt løk på protein brødskive eller med poteter og en tynn brun saus ved siden (elsker stekt løk).

 

Annen middag: Kyllingfilet med ris, grønnsaker m/béarnaise-saus (uten smør).

 

Annen middag: kjøttsaus med spagetti (merk at jeg ikke skriver spagetti med kjøttsaus, masse kjøtt, litt spagetti, jeg sørger alltid for at det er mest protein i hver rett)

 

Listen pågår i all evighet, biff, svin, fisk, det er mange gode kilder til protein å velge i mellom.

 

 

Men jo å telle kalorier er kjedelig, men det er ikke noe problem når man har fått det inn i rutinen, men det er slit å variere, ettersom man alltid må ha kontroll på mengden og dermed er det veldig fort gjort å ende opp med lite variasjon for å slippe og kalkulere alt hele tiden.

Hva tenker du om weetabix? Samt en kopp xtra melk? Tunfisk?

 

Forresten så elsker jeg pommes frites av en grunn og de inneholder heller ikke mye kcal. Rundt 250 på en hel pakke. Kan det spises? Sammen med kyllingfilet f.eks.

Lenke til kommentar

 

Nå lever jeg etter alternativ 2, altså jeg spiser variert og lager en del fra bunn av og jeg teller ikke kalorier jeg spiser meg mett (ikke stappmett).

 

Har jeg lyst på en mektig frokost kan jeg f.eks. ta meg 4 speilegg, 2 protein brødskiver og en boks tomatbønner, også steker jeg kanskje en halv løk. Her er det rikelig med protein, ok mengde karbohydrater, men også en del fett, ønsker man å kutte litt på fettet kan man droppe 2 eggeplommer og ta 4 egg, men kun 2 plommer.

 

Til middag kan jeg f.eks. lage meg hjemmelagde karbonader med stekt løk på protein brødskive eller med poteter og en tynn brun saus ved siden (elsker stekt løk).

 

Annen middag: Kyllingfilet med ris, grønnsaker m/béarnaise-saus (uten smør).

 

Annen middag: kjøttsaus med spagetti (merk at jeg ikke skriver spagetti med kjøttsaus, masse kjøtt, litt spagetti, jeg sørger alltid for at det er mest protein i hver rett)

 

Listen pågår i all evighet, biff, svin, fisk, det er mange gode kilder til protein å velge i mellom.

 

 

Men jo å telle kalorier er kjedelig, men det er ikke noe problem når man har fått det inn i rutinen, men det er slit å variere, ettersom man alltid må ha kontroll på mengden og dermed er det veldig fort gjort å ende opp med lite variasjon for å slippe og kalkulere alt hele tiden.

Hva tenker du om weetabix? Samt en kopp xtra melk? Tunfisk?

 

Forresten så elsker jeg pommes frites av en grunn og de inneholder heller ikke mye kcal. Rundt 250 på en hel pakke. Kan det spises? Sammen med kyllingfilet f.eks.

 

 

Weetabix inneholder litt protein, mye karbohydrater, men det er av fullkorn som er et pluss. Som sagt er karbohydrater en viktig kilde for å bygge muskler, men ikke glem at protein også er viktig. Om du tar det med melk, så er det en helt ok frokost, men det er veldig lite protein, så da bør du prøve og tilføye noe som gir deg protein. I værste fall kan du ta en shake ved siden av.

 

Alternativt kan du sørge for at du får ekstra mye protein via de resterende måltidene for dagen. Men protein er viktig og som regel det man får minst av fra helt vanlig kost. Så man må alltid være litt obs på det.

 

Når det kommer til pommes frites så er generelt frityrstekt mat fy-fy. Hoved årsaken til dette er transfett, som er en usunn/farlig type fett som kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Nå skal det sies at ettersom jeg spiser særdeles lite frityrstekt mat skal jeg ikke uttale meg for mye rundt dette, men jeg gjorde et søk og fant en diskusjon rundt dette emnet her: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=96897

Lenke til kommentar

 

1. Du kan ikke bestemme hvor du vil forbrenne fett. Det skjer over hele kroppen, eller ikke i det hele tatt.

 

2. Å bli kvitt fett gjør du i all hovedsak på kjøkkenet, ved å spise færre kalorier enn du forbrenner per dag.

 

3. Du vet nøyaktig hva du bør kutte ut av kostholdet. Det er kebab, brus og godteri (av de tingene du nevner). Klarer du ikke å kvitte deg med de tingene, så bør du bare innstille deg på å beholde valkene.

2. Hva mener du egentlig ved å spise færre kalorier? Hva om jeg ikke trener da, hvor mye kalorier da?

 

3. Jeg drikker ikke bris. Spiser heller ikke godteri, og ikke gjort det på flere år. Kebab spiser jeg derimot 2 ganger ca pr mnd, ikke så mye? Ellers spiser jeg endel is og det er det.

 

 

2. Hver dag forbrenner vi kalorier. Det er slik kroppen vår får energi til å gjøre det den må. Du kan i utgangspunktet anta at du forbrenner 2500kcal om dagen (dette er ikke ment for å være nøyaktig, men som et eksempel).

 

Det betyr at hvis du spiser 2200kcal om dagen, altså mindre enn du forbrenner, så vil kroppen måtte forbrenne fett for å få resten av energien den trenger.

 

Et bra sted å starte, er å telle hvor mange kalorier du har i deg per dag nå. Skriv en logg over det du spiser, og hvor mange kcal som var i det. Da vil du finne et tall for hvor mye du kan spise for å holde deg på samme vekt som du er nå.

 

Når du har funnet det, kan du begynne å senke inntaket litt, for eksempel gå ned 200kcal om dagen. Da vil du merke at du går ned i vekt fordi kroppen forbrenner fett for å holde systemet i gang.

 

200kcal kan ta en halvtime på tredemølla, men det tar et sekund på kjøkkenet hvis du dropper isen.

 

3. Kebab et par ganger i mnd er helt OK. De aller fleste av oss, selv de mest hardbarka fitness-jævlene, har det vi kaller cheat-days. Jeg har det en gang i uka. Jeg nevnte kebab bare fordi du ramsa det opp, og jeg forsto det slik at det var en vanlig del av kostholdet ditt. Ingen fare der.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Som Aleks855 sier, spis mindre enn du forbrenner.

 

Du kan feks bruke en TDEE kalkulator for å regne ut hvor mye du forbrenner i løpet av en dag. Den er ikke 100%, men gir en veldig god pekepinn på hva man bør gå utifra.

 

Så laster du ned MyFitnessPal til mobilen og legger inn matvarene du spiser i løpet av dagen her. Matvarene kan scannes på strekkoden så man slipper å legge inn manuelt for det meste. Og har man lagt det inn én gang, ligger det inne slik at det bare kan kopieres til en annen gang du spiser samme matvare. Gratisversjonen fungerer mer enn godt nok.

Jeg anbefaler også å skaffe en kjøkkenvekt som måler gram på elkjøp eller expert til et par hundrelapper, så du vet hvor mye mat som går inn. Nøtter er sunt for oss, men visste du at peanøtter inneholder hele 600 kcal pr 100 gram? Man finner raskt ut slike små feller man går i ved å ha full oversikt. En stor kebab kjøpt på gatekjøkken feks. inneholder grovt 800-1200 kcal.

 

Du kan også lese litt rundt hva forskjellige aktiviteter forbrenner som for eksempel her. Ikke regn med å forbrenne 6-800 kcal på en treningsøkt, hvis det ikke er 60 min med zumba, spinning eller bootcamp. Gå tur én time forbrenner grovt 2-250 kcal.

 

Én kilo "fett" tilsvarer ca 7000 kcal, så du må ligge 7000 kcal i underskudd i løpet av ei uke hvis du skal gå ned én kilo på denne uka. (Det er 1000 kcal i underskudd per dag ! )

Skal du gå ned 0.5 kilo på ei uke må du ligge 3500 kcal i underskudd på ei uke osv ( 500 kcal i underskudd per dag...)

 

Anbefaler å starte med 500 kcal i underskudd hver dag, altså si du forbrenner 2500 kcal om dagen, så spiser du 2000 kcal om dagen. Så veier du deg én gang i uka, og justerer inntaket etter hva resultatet viser :)

 

Lykke til!

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar

 

 

Nå lever jeg etter alternativ 2, altså jeg spiser variert og lager en del fra bunn av og jeg teller ikke kalorier jeg spiser meg mett (ikke stappmett).

 

Har jeg lyst på en mektig frokost kan jeg f.eks. ta meg 4 speilegg, 2 protein brødskiver og en boks tomatbønner, også steker jeg kanskje en halv løk. Her er det rikelig med protein, ok mengde karbohydrater, men også en del fett, ønsker man å kutte litt på fettet kan man droppe 2 eggeplommer og ta 4 egg, men kun 2 plommer.

 

Til middag kan jeg f.eks. lage meg hjemmelagde karbonader med stekt løk på protein brødskive eller med poteter og en tynn brun saus ved siden (elsker stekt løk).

 

Annen middag: Kyllingfilet med ris, grønnsaker m/béarnaise-saus (uten smør).

 

Annen middag: kjøttsaus med spagetti (merk at jeg ikke skriver spagetti med kjøttsaus, masse kjøtt, litt spagetti, jeg sørger alltid for at det er mest protein i hver rett)

 

Listen pågår i all evighet, biff, svin, fisk, det er mange gode kilder til protein å velge i mellom.

 

 

Men jo å telle kalorier er kjedelig, men det er ikke noe problem når man har fått det inn i rutinen, men det er slit å variere, ettersom man alltid må ha kontroll på mengden og dermed er det veldig fort gjort å ende opp med lite variasjon for å slippe og kalkulere alt hele tiden.

Hva tenker du om weetabix? Samt en kopp xtra melk? Tunfisk?

 

Forresten så elsker jeg pommes frites av en grunn og de inneholder heller ikke mye kcal. Rundt 250 på en hel pakke. Kan det spises? Sammen med kyllingfilet f.eks.

Weetabix inneholder litt protein, mye karbohydrater, men det er av fullkorn som er et pluss. Som sagt er karbohydrater en viktig kilde for å bygge muskler, men ikke glem at protein også er viktig. Om du tar det med melk, så er det en helt ok frokost, men det er veldig lite protein, så da bør du prøve og tilføye noe som gir deg protein. I værste fall kan du ta en shake ved siden av.

 

Alternativt kan du sørge for at du får ekstra mye protein via de resterende måltidene for dagen. Men protein er viktig og som regel det man får minst av fra helt vanlig kost. Så man må alltid være litt obs på det.

 

Når det kommer til pommes frites så er generelt frityrstekt mat fy-fy. Hoved årsaken til dette er transfett, som er en usunn/farlig type fett som kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer. Nå skal det sies at ettersom jeg spiser særdeles lite frityrstekt mat skal jeg ikke uttale meg for mye rundt dette, men jeg gjorde et søk og fant en diskusjon rundt dette emnet her: http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=96897

Joda proteiner vel først og fremst for folk som trener heavy styrke? Jeg som vil litt ned i vekt må vel ikke ha så megamye av det?

 

Ja vet at pommes frites ikke er så sunt, men jeg spiser det pga jeg ikke aner hva jeg kan spise ved siden av kyllingvinger/filet. Man har jo grønnsaker, men orker ikke å spise det hver dag heller. Tips?

Lenke til kommentar

Som Aleks855 sier, spis mindre enn du forbrenner.

 

Du kan feks bruke en TDEE kalkulator for å regne ut hvor mye du forbrenner i løpet av en dag. Den er ikke 100%, men gir en veldig god pekepinn på hva man bør gå utifra.

 

Så laster du ned MyFitnessPal til mobilen og legger inn matvarene du spiser i løpet av dagen her. Matvarene kan scannes på strekkoden så man slipper å legge inn manuelt for det meste. Og har man lagt det inn én gang, ligger det inne slik at det bare kan kopieres til en annen gang du spiser samme matvare. Gratisversjonen fungerer mer enn godt nok.

Jeg anbefaler også å skaffe en kjøkkenvekt som måler gram på elkjøp eller expert til et par hundrelapper, så du vet hvor mye mat som går inn. Nøtter er sunt for oss, men visste du at peanøtter inneholder hele 600 kcal pr 100 gram? Man finner raskt ut slike små feller man går i ved å ha full oversikt. En stor kebab kjøpt på gatekjøkken feks. inneholder grovt 800-1200 kcal.

 

Du kan også lese litt rundt hva forskjellige aktiviteter forbrenner som for eksempel her. Ikke regn med å forbrenne 6-800 kcal på en treningsøkt, hvis det ikke er 60 min med zumba, spinning eller bootcamp. Gå tur én time forbrenner grovt 2-250 kcal.

 

Én kilo "fett" tilsvarer ca 7000 kcal, så du må ligge 7000 kcal i underskudd i løpet av ei uke hvis du skal gå ned én kilo på denne uka. (Det er 1000 kcal i underskudd per dag ! )

Skal du gå ned 0.5 kilo på ei uke må du ligge 3500 kcal i underskudd på ei uke osv ( 500 kcal i underskudd per dag...)

 

Anbefaler å starte med 500 kcal i underskudd hver dag, altså si du forbrenner 2500 kcal om dagen, så spiser du 2000 kcal om dagen. Så veier du deg én gang i uka, og justerer inntaket etter hva resultatet viser :)

 

Lykke til!

Aha.

 

Men du sier jg kan starte med å forbrenne så å så mye kcal, men greia er at jeg pdd ikke er noe særlig aktiv. Eneste aktive er at jeg går til butikken/fester/dama, og det er det. Og utifra den kalkulatoren du ga meg, så står det at jeg må spise maks 1350 kcal pr dag for at jeg skal ned 1 kg i uka?

Lenke til kommentar

Du bør sikte deg inn på 1 kilo hver 14 dag fremfor hver uke. Det oppnår du med 500 kcal underskudd daglig. Om du ikke trener aktivt så kan du f.eks. legge deg på ca. 1500 kcal daglig.

 

Om du ikke er glad i grønnsaker bør du vurdere tilskudd av vitaminer ved siden.

 

Til kyllingfilet kan du ha ris i stedet for pommes frites. Du kan lage hjemmelaget potetsalat til andre retter, det er mye å velge mellom. Må bare bruke fantasien.

 

Protein er ikke like viktig om du ikke trener, jeg anbefaler:

 

1.5g protein per kg kroppsvekt om du trener lite.

2.0g protein per kg kroppsvekt om du trener regelmessig

2.5g protein per kg kroppsvekt om du trener mye

3.0g protein per kg kroppsvekt om du trener drøyt mye og gjerne flere økter i løpet av dagen

Lenke til kommentar

Du bør sikte deg inn på 1 kilo hver 14 dag fremfor hver uke. Det oppnår du med 500 kcal underskudd daglig. Om du ikke trener aktivt så kan du f.eks. legge deg på ca. 1500 kcal daglig.

 

Om du ikke er glad i grønnsaker bør du vurdere tilskudd av vitaminer ved siden.

 

Til kyllingfilet kan du ha ris i stedet for pommes frites. Du kan lage hjemmelaget potetsalat til andre retter, det er mye å velge mellom. Må bare bruke fantasien.

 

Protein er ikke like viktig om du ikke trener, jeg anbefaler:

 

1.5g protein per kg kroppsvekt om du trener lite.

2.0g protein per kg kroppsvekt om du trener regelmessig

2.5g protein per kg kroppsvekt om du trener mye

3.0g protein per kg kroppsvekt om du trener drøyt mye og gjerne flere økter i løpet av dagen

Hva med potetmos? Får kjøpt sånn ferdig, og har bare 210 kcal. Tenker sammen med karbonade og løk.

Lenke til kommentar

Og utifra den kalkulatoren du ga meg, så står det at jeg må spise maks 1350 kcal pr dag for at jeg skal ned 1 kg i uka?

 

Det stemmer det, hvis du føler deg komfortabel med å spise så lite mat hver dag. Hvis du går rundt og er sulten ville jeg spist mer, 1850 kcal pr dag og heller gått ned 0.5 kilo i uka.

 

Kroppen forbrenner energi gjennom hele dagen selv om du sitter på rumpa. Det er det den kalkulatoren regner ut. Da den tar med den lille aktiviteten (gå til butikken/dama) i regnestykket.

 

Hele greia er en prosess og jeg skjønner du gjerne vil komme raskt i mål, men man må tenke litt på veien dit også. Man blir raskt lei og mister motivasjonen hvis man sulter seg ihjel etter min mening.

Lenke til kommentar

 

Det er bedre enn pommes frites, men da vil anbefale deg å lage potetmosen fra bunn av. Er ikke vanskelig heller og smaker mye bedre.

Hvordan lager du potetmosen på kjøkkenet? Jeg er veldig dårlig på kjøkkenet haha.

 

 

Kok opp en kasserolle med vann.

 

Tilsett 1kg poteter, og kok dem til de er gjennomkokt (ca. 15 min).

 

Tøm ut vannet.

 

I en liten kasserolle, varm to spiseskjeer smør og 200ml melk over lav varme til smøret er smeltet.

 

Tøm potetene oppi smør/melk-blandinga, og bruk en moser (eller elektrisk visp) til å blande alt sammen til det er mykt og kremete.

 

Tilsett salt og pepper som du selv ønsker.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...