Gå til innhold

Verdsetting av aksjer i firma


Anbefalte innlegg

En bekjent av meg har aksjer i firmaet som vedkommende selv jobber i. Disse ble kjøpt for 1 kr/aksje, og de siste årene har det blitt utbetalt et utbytte 0.25-1 kr/aksje. 

 

Når man slutter i selskapet må man selge aksjene, og pdd. verdsettes de til 6 kr. 

 

På aksjeoppgaven listes disse aksjene opp, med verdi 0. Etter å ha spurt en medarbeider, var dette noe som var vanlig, og ikke noe han skulle bry seg om eller rette på. På grunn av dette, vil denne aksjeformuen stå i 0, og derfor ikke bli regnet med i formueberegningene på selvangivelsen. Andre innskudd i aksjer listes jo etter markedsverdi 31.12. 

 

Noen som kan forklare meg hvorfor dette blir som det blir? Er det rett? Dette vil jo si at man kan kjøpe aksjer for en betydelig sum for å redusere formuen sin? 



Anonymous poster hash: 98ee0...e23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ikke-børsnoterte selskaper skal aksjenes formuesverdi settes til en relativ andel av selskapets samlede ligningsformue. Aksjenes markeds-/omsetningsverdi er ikke relevant, det er kun relevant for børsnoterte aksjer.

 

Det eneste tilfellet hvor aksjeverdien kan være null er når selskapets nettoformue er null. Det vil si at selskapet har mer gjeld enn eiendeler (negativ egenkapital), eller gjeld lik eiendeler (null egenkapital). Det er i så fall et selskap jeg ville vært litt skeptisk til å arbeide i...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...