Gå til innhold

Systemvalg


Anbefalte innlegg

Heisan, Har behov for å skifte mange dimmere og termostat / varmekabel brytere i heimen.

Tenkte jo da å skaffe noe som lar seg styre. Tenker samtidig å koble til video (Har IP noen IP kamera i drift), vannlekkasje deteksjon, kanskje også koble sammen med alarmsystemet (Verisure)

Vingler mellom xComfort og z-wave teknologi.

 

Har mest stansen for "standard" systemer som z-wave, men leser jo mye negativt om styresystemene, for eks Fibaro.

Dersom jeg går for z-wave, hva er det beste styresystemet? Tenker, stabilitet, rimelig grei programeing, bra support osv.

/Blouberg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for z-wave så står du mye mer fritt enn xComfort. 

 

Når det kommer til styringssystem så ville jeg gått for Homeseer som har stor støtte og kan utvides med egenprodusert kode/scriptes.

 

Ser du ønsker å koble sammen med Verisure.  Verisure har ingen åpent API men jeg har laget en plugin til homeseer som lar deg styre systemet ditt så lenge du har Internett tilgang (pluginen benytter mine sider)

Lenke til kommentar

Noen z-wave alternativer:

  • FutureHome - denne har jeg nettopp kjøpt. Peneste app, norskutviklet. Fungerer bra med multireg termostat. Lite konfigurasjonsmuligheter, dårlig (ingen) støtte for programmering eller mer avansert oppsett. Det er mulig å legge til scenario, tidsstyring etc, men ikke "avanserte" oppsett. Har hatt litt krøll med noen komponenter. Vil egentlig ikke anbefale denne (enda), føles ikke helt "moden". 
  • Fibaro - Lite versjon støtter ikke programmering, da må du kjøpe den dyreste boksen. Lua som programmeringsspråk tror jeg? 
  • HomeSeer - Denne fikk jeg anbefalt av en butikk som selger z-wave pga gode konfigurasjonsmuligheter, bla. mulig å endre z-wave parametre. Ser ut til å være utviklet i Vb.Net? Grensesnitt/app ser helt forferdelig ut..
  • Vera

 

Jeg lurer litt på å bytte til enten Fibaro eller Homeseer...

Lenke til kommentar
  • HomeSeer - Denne fikk jeg anbefalt av en butikk som selger z-wave pga gode konfigurasjonsmuligheter, bla. mulig å endre z-wave parametre. Ser ut til å være utviklet i Vb.Net? Grensesnitt/app ser helt forferdelig ut..

Er i utgangspunktet skrevet i .NET, ja. Så C# og VB.

 

HomeSeer er nok det mest avanserte av valgene dine, og som du sier har de brukt tid på funksjonalitet, ikke UI. Og heldigvis for det (mener jeg). Hjemmeautomasjon skal være akkurat det: Automatisk. Hvis du til stadighet må fiske opp mobilen av lomma så bør man se litt nærmere på valgene man har gjort. Da er det (etter min mening) viktigere med et system som er lett å håndtere enn at det er fancy animasjoner og glitter i hvert hjørne.

Lenke til kommentar

Noen z-wave alternativer:

  • FutureHome - denne har jeg nettopp kjøpt. Peneste app, norskutviklet. Fungerer bra med multireg termostat. Lite konfigurasjonsmuligheter, dårlig (ingen) støtte for programmering eller mer avansert oppsett. Det er mulig å legge til scenario, tidsstyring etc, men ikke "avanserte" oppsett. Har hatt litt krøll med noen komponenter. Vil egentlig ikke anbefale denne (enda), føles ikke helt "moden". 
  • Fibaro - Lite versjon støtter ikke programmering, da må du kjøpe den dyreste boksen. Lua som programmeringsspråk tror jeg? 
  • HomeSeer - Denne fikk jeg anbefalt av en butikk som selger z-wave pga gode konfigurasjonsmuligheter, bla. mulig å endre z-wave parametre. Ser ut til å være utviklet i Vb.Net? Grensesnitt/app ser helt forferdelig ut..
  • Vera

 

Jeg lurer litt på å bytte til enten Fibaro eller Homeseer...

 

Jeg jobber selv i Futurehome og har brukt flere systemer tidligere som stjal all min fritid. Det er riktig at Futurehome er mer begrenset for brukeren selv men den er absolutt ikke mindre avansert i form av funksjonalitet da vi har en del veldig avansert e funksjoner som ligger forhånds programmert slik at brukeren ikke trenger å lage regler eller oppsett for det selv. Ønsker du en smarthus kontroller hvor du programmerer alt fra bunnen av i form av Hjemme, borte, natt, ferie, lysstyring, varmestyring, notifikasjoner, strømforbruk osv osv så er ikke Futurehome noe for deg. Ønsker du alt dette i en ferdig løsning så er Futurehome for deg. Vi lanserer også vår IFTTT kanal snart som gir deg enda mer utvidet funksjonalitet. Snart kommer også flere triggere for Innbrudd, Brann, vannlekkasje samt muligheten til å lage egne triggere (scener).

 

Se mer på www.futurehome.no, oppdatert hjemmeside :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...