Gå til innhold

3+2 kontra profesjonsstudium?


Anbefalte innlegg

Heisann! Har rett og slett bare et kort spørsmål, siden jeg ikke har funnet svar noen andre steder: Hva slags forskjell vil det i prakis være om man først tar bachelor og så master (3+2) kontra profesjonsstudium (5 år)? Vil dette gi deg forskjellige forutsetninger i forhold til videre jobb, og er innholdet i disse to utdanningene forskjellige? Vurderer å studere samfunnsøkonomi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen er vel at på 3+2 må du søke deg inn på master, på 5-årig er du garantert skoleplass i fem år. Ta f.eks. NHH. Kommer du inn der så har du kommet inn for fem år. Tar du bacheloren din på f.eks. UiA må du søke deg inn sammen med mange andre og konkurrere om masterplass. Men da kan du også velge å flytte til en annen by, eller utlandet. Eller slutte etter tre år. For fem år kan være lenge for mange. Går du et profesjonsstudie vil du ikke ha noen grad dersom du slutter før det er ferdig. Det er mange pros og cons.

Lenke til kommentar

Hvis du vil slutte etter tre år kan du hoppe av et profesjonsstudium etter to eller tre år, søke deg inn på en BA og gjennomføre ett år der (med fritak fra emner allerede avlagt), og få BA'en. Begrensningen her ligger i at du ikke kan få en grad fra et lærested uten at du har avlagt minst 60 studiepoeng ved lærestedet, og i forutsetningen om at du finner et BA-lærested som godskriver fullt ut tre år fra profesjonsstudiet (eller i alle fall ikke så mye mindre enn tre år at du må ta mer enn 60 studiepoeng).

Lenke til kommentar

I samfunnsøkonomi er forskjellen mellom bachelor og master og profesjonsstudiet at en bachelor + master vil ha mindre fordypning i samfunnsøkonomi, men i stedet får du bredde i form av støttefag, det være seg statsvitenskap, historie eller hva som helst. I de fleste jobber kan begge deler være relevant, i noen jobber er det en fordel med det andre du har studert mens i de tyngste samfunnsøkonomijobbene vil de foretrekke profesjonsstudiet.

Lenke til kommentar

I samfunnsøkonomi er forskjellen mellom bachelor og master og profesjonsstudiet at en bachelor + master vil ha mindre fordypning i samfunnsøkonomi, men i stedet får du bredde i form av støttefag, det være seg statsvitenskap, historie eller hva som helst. I de fleste jobber kan begge deler være relevant, i noen jobber er det en fordel med det andre du har studert mens i de tyngste samfunnsøkonomijobbene vil de foretrekke profesjonsstudiet.

Jeg har kommett inn på bachelor i statsvitenskap, så tenkte å bruke første året det som et årsstudium (er jo samme fagene), også hoppe over til samf. økonomi, slik at jeg ikke mister det året. Altså å i inkludere årsstudiumet i en bachelor i samf. økonomi. Ville du heller anbefalt å gå rett på et profesjonsstudium etter et år på statsvitenskap, slik at det blir et år ekstra?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for meg å komme med noen anbefaling, det er litt opp til deg. Personlig synes jeg kanskje de mest interessante spørsmålene innenfor samfunnsøkonomi ligger i skjæringspunktet mellom økonomi og andre fag, men samtidig er det ikke gitt at introduksjonsemnene i de fagene gir noe særlig mer enn en introduksjon til fagspråket.

 

Men uansett er det ikke krise å bruke et år mer, ta litt av begge og se hva du trives med. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...