Gå til innhold

[Løst] Valg av kabler for kabling i leilighet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har planer om å kable leiligheta skikkelig da eg er lei av å ha fleire lause kabler liggandes overalt. I den sammenheng lurte eg på kva kabel eg bør kjøpe CAT6 eller CAT6A? Ein anna ting som eg lurte på var forskjellen på solide kontra fletta ledere. Eg ser dei fleste kabelprodusentane anbefaler å bruke kabler med solide ledere fra switch/patchepanel til veggpluggen, men at desse igjen er vanskelige å bøye. I og med at eg ikkje kan legge noken form form skjult kabling i leiligheta, på grunn av bærande murvegger, lurer eg då på om det er ein fordel å bruke fletta ledera slik at eg kan få lagt kabelen litt penare på veggen. Kva konsekvenser vil dette ha på hastigheta og eventuelt forsinkinga i nettet?

 

Nettverket skal i utganspunktet brukast til streaming av HD video, Steam in-home streaming og flytting av data mellom ulike maskiner i heimen. Har ingen planer om å kjøpe 10GB switch frå starten av, men vil nokk plukke ein opp etterkvart. I mellomtida er planen å legge opp to uttak til alle rom slik at eg eventuelt kan kople ein kryssa kabel direkte, via patchepanelet, for å få 10GB mellom dei maskinene der det trengst mest. Eksempelvis maskinene som skal utveksle HD video og snakke sammen via in-home streaming. Kabelstrekka vil være type 7-15 meter kvar.

 

Takker på forhand for all feedback :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cat6 drar 10G over 30-50 meter, og Cat6A drar 10G opp til 100m. Begge drar 1G over 100m. 6a er en bedre kabel, men om det er nødvendig for deg må nesten du avgjøre. De å legge ett cat6a system og terminere det godt nok i alle punkt er ikke så lett da det er veldig nøye hvordan kablene termineres for at kvaliteten ikke skal bli dårligere enn 6a.

 

Når det kommer til slide ledere vs. flerleder så er det normalt å ha solide ledere på kabler mellom patchepaneler og kontakter da det elektrisk er bedre kabler. For løse patchesnorer (Fra pathepanel til switch, eller kontakt til pc) er det normalt med flerleder kabel da disse er mer fleksible som er greit når kabelen flyttes på. Kabel som klamres til vegg vil ikke flyttes etter den er installert.

Lenke til kommentar

Cat6 drar 10G over 30-50 meter, og Cat6A drar 10G opp til 100m. Begge drar 1G over 100m. 6a er en bedre kabel, men om det er nødvendig for deg må nesten du avgjøre. De å legge ett cat6a system og terminere det godt nok i alle punkt er ikke så lett da det er veldig nøye hvordan kablene termineres for at kvaliteten ikke skal bli dårligere enn 6a.

 

Når det kommer til slide ledere vs. flerleder så er det normalt å ha solide ledere på kabler mellom patchepaneler og kontakter da det elektrisk er bedre kabler. For løse patchesnorer (Fra pathepanel til switch, eller kontakt til pc) er det normalt med flerleder kabel da disse er mer fleksible som er greit når kabelen flyttes på. Kabel som klamres til vegg vil ikke flyttes etter den er installert.

 

Trur eg ender opp med å gå for vanlig cat6 med solide ledere da den er litt meir bøybar enn cat6a. Huset er ganske gammalt so alle vegger består av engelsk hålmur med 3 lag og er bærande. Ergo vil eg gjerne legge ein kabel som kan bøyast nokk til at eg fortsatt berre kan plate over kabelen ved ein eventuell opppussing.

 

Innser jo og at eg tenkte helt feil når eg vurderte cat6a. Strekket fra svitsj til endepunkt blir jo kun 7-15 meter ergo er eg jo godt innanfor grensa på 30 som jo gjelder jo fra svitsj til endepunkt.

 

Mange takk for hjelpa :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...