Gå til innhold

Venteliste samordna opptak


fjernto

Anbefalte innlegg

Står dessverre for meg, ganske langt nede på ventelisten til alle studiene jeg har søkt på. På det studiet jeg står høyest på ventelisten, står jeg som nummer 26. Er det noen som helst teoretisk sjanse for at jeg får begynne på dette studiet i år? Skjønner at ingen er synsk, og kan fortelle meg om jeg blir tilbudt plass, eller ikke. Uansett, har noen erfaring med å stå, så langt nede på ventelisten, og allikevel bli tilbudt skoleplass?

 

Jeg forstår at å stå som nummer 26, gir meg ganske lave odds for å få tilbudt en skoleplass. Jeg har derfor tenkt, om jeg ikke blir tilbudt noen plass, og søke gjennom 23/5 regelen neste år. Jeg vil da ha rundt 4,5 i snitt, istedenfor 3.55. Dette er noe jeg garantert får bedre svar på, om jeg ringer samordna opptak, men jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre, om jeg ikke har noen skoleplass til høsten. Jeg har tidligere gått 4 og 3 måneder på videregående, og sluttet. I tillegg har jeg jobbet rundt 40 prosent til sammen, gjennom deltidsjobber. Den eldste jobben strekker seg 5/6 år tilbake i tid, blir dette regnet for å være for gammelt? Samtidig, som jeg selvsagt har fullført VG1, VG2 OG VG3 (yrkesfag, og påbygging) Betyr dette at jeg, hvis jeg ikke kommer, kan/må jobbe 60/70 prosent frem til neste søknadsprosess for å få innvilget 23/5 regelen`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, er litt i samme situasjon. Står på venteliste (nummer 18 og 73 (!) ) på studiene jeg hadde håpt på og fikk kun tilbud på noe jeg egentlig ikke har så lyst å ta. Blir nok å gå litt i tenkeboksen de neste dagene, vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi får håpe det er mange som svarer nei slik at vi jobber oss opp ventelistekøen i Usain Bolt-fart. 

Lenke til kommentar

 

Jeg har samme problem som ( Evigstudent93) at jeg ikke finner hvor det står hvilket nummer jeg er på ventelistene der hvir jeg har søkt . Prøvd å lete under status og infotegnet men kommer ikke opp noe ? Hvordan finner jeg ut hvor jeg står da ?

 

Samme greia her, hadde vært greit om man kunne fått se hvilken plass man ligger på selv hvis det er usannsynlig at man (eller noen andre, i mange studier) kommer inn fra ventelista. Spesielt de av oss som bare er 0,X poeng unna. Da kan vi i hvert fall anslå. Det leie for noen av oss er at vi har (i første omgang) misset det vi ville inn på med så smal margin, også er det vel ikke alle som engang har fått en annen studieplass tilbudt så de må stresse sånn til supp er over så vet de i det minste om det blir jobb/sofa/skole til høsten og utover

Endret av krympesnute
Lenke til kommentar

Tror det mattamat sier stemmer okei. Ringte og prata litt med de på knutepunktet og de sa at UiO, som flere andre læresteder har brukt statistikk fra tidligere år til å anslå hvor mange som ender opp med å takke nei/gå videre/droppe ut, så gir de tilbud om plass til det antallet søkere i tillegg til plassene kurset i utgangspunktet var planlagt å ha.

 

Så her tror jeg det avhenger veldig på hva man har søkt, hvilke andre som har søkt det, hva annet de har søkt, prioriteringene deres, hvor stort overslag lærestedet har valgt å gjøre i år, osv, osv, og den dataen finnes nok ikke nei, så man får vel bare vente.

 

Sikkert lurt å sjekke poenggrensene fra de siste få årene og sammenligne kolonnene som gjelder din kvote. Også smart å se søkertallene fra de årene og kryssreferere, og også se på årets søkertall, hvor mange som har linja di som førstevalg sammenlignet med hvor mange søkere linja har totalt. Så hvis du ser at de siste tre årene så har poenggrensen sunket betydelig fra hoved til supplering, samtidig som at din poengsum er svært nærme den poenggrensen du ser på søknaden, samt at det var få som søkte linja di som førstevalg (her vil jo mange av de som står på venteliste foran eller har fått tilbud sannsynligvis stå på ventelister på valgene over og kan da frigi plass). Jeg tror nok det er veldig mye som må klaffe for at mange av oss på unummerert venteplass skal komme inn. Virker som man er ganske sikker på å ikke ta inn flere folk da man har droppa ventelista til det eventuelt skulle bli aktuelt.

 

Ser dårlig ut det her folkens, jeg tror nok de av dere som i hvert fall har et tall kan bli litt smartere på oddsene deres, men vi urangerte sliter nok, selv om det kan gå for noen få av oss kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke før suppleringsopptaket. Etter det så blir den vel oppdatert løpende. Usikker, men om du ikke har fått venteplassnummer kan det være at de ikke tar inn flere? F.eks. NHH gjør det.

 

Jeg rykket fra 5 til 4 i dag i alle fall, er ikke suppleringsopptaket 26? 

 

Sikkert noen som har takket nei til ventelisteplass

Lenke til kommentar

 

 

Ikke før suppleringsopptaket. Etter det så blir den vel oppdatert løpende. Usikker, men om du ikke har fått venteplassnummer kan det være at de ikke tar inn flere? F.eks. NHH gjør det.

 

Jeg rykket fra 5 til 4 i dag i alle fall, er ikke suppleringsopptaket 26? 

 

Sikkert noen som har takket nei til ventelisteplass

 

 

Tror du sjansen er stor for å komme inn? 

Lenke til kommentar

Jeg ringte og sa at de var umulig å si noe om sannsynligheten, men at det var lurt å sjekke hvor mange som kom inn fra ventelisten i fjor. Finne hvor mange som var på ventelisten men ikke hvor mange som kom inn fra ventelisten? Vet noen om hvor jeg finner disse tallene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med bortfalte studieønsker? Dvs. er det noen mulighet for å søke på studier langt nede på lista igjen hvis de skulle få noen ledige plasser mot studiestart?

Føler meg som verdens største idiot i dag som ikke tok muligheten jeg hadde til å omprioritere. Studiet har relativt lav poengkvote, 32. Kunne man ringe skolen og høre, eller har det toget gått? Det ligger ikke ute på restetorget, så det er vel for tidlig å si?

For øvrig er jeg på unummerert venteliste på 1. og kom inn på 2.

 

Ønsker alle lykke til med ventelistene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...