Gå til innhold

TEST: Motorola Moto G4 Plus


Anbefalte innlegg

Absolutt en telefon jeg vurderer, siden jeg skal gå over til privattelefon. Men, jeg lurer på et par ting.

Dette med at den skal tåle litt dårlig vær, vil det si at den tåler å ligge i rygglommen når jeg er på sykkeltrening? her blir det gjerne litt fuktig..

Annen ting er hvor raskt kameraet er. Min nåværende Z5C er veldig treg på kameraet. Er mange ganger jeg har gått glipp av bilder, siden kameraet er så tregt.

Gikk fra Z1C til Z5C, men Z1C føltes raskere...

 

Det som gjør at jeg er litt skeptisk til denne telefonen er størrelsen. Har ikke brukt telefoner over 5" tidligere, men 5.5" må bli uforholdsmessig stort? går den i lomma etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for en god test.

 

Jeg lurer på hvordan denne stiller seg mot Honor 7 Lite? De koster det samme men Honor 7 lite har en annen CPU og en IPS skjerm som skall være en del raskere og dra mindre strøm. Jeg fant ikke noen test av den Honor 7 lite telefonen hos dere så har bare lest på specs.

 

Mvh

Lenke til kommentar

KrissLH: Svar fra Motorolas nordiske PR - "Gällande lagring är det endast 16 GB-modellen som kommer till Norden."

 

Du skal likevel ikke se bort fra at de andre variantene kan dukke opp som gråimport hos butikkene som importerer mer uvanlige modeller, men den vil altså neppe bli å finne i hyllene hos de store elektronikkutsalgene.

 

arnska75: Den er satt inn med et ekstremt tynt belegg (nano coating) som gjør at vannet preller av viktige komponenter. Dermed skal dråper og "fukt" ikke være noe problem, men hvis den virkelig dynkes må den ristes tørr. Det er heller ikke sikkert det er fornuftig å utsette den for bad spesielt ofte, ettersom det er uvisst akkurat hvor varig belegget er. Men i utgangspunktet skal den tåle det meste. Motorola viste frem konseptet første gang da de gjenopplivet Razr-serien som Android-telefon. Den gang var det en karaffel vann som ble helt over telefonen gjentatte ganger, med risting for å tørke av før den var like fin.

 

Dette er nok noe som er til for sikkerhets skyld mer enn for jevnlig, planlagt dynking. Men en overraskende syndeflod i ny og ne, eller en fuktig lomme burde gå helt greit.

 

Telefonen bruker et lite sekund på å åpne og få i gang kameraappen, så den er ikke blant de aller raskeste. Samtidig har gjerne bildene man tar med lynfotofunksjoner på telefonene som har det en tendens til å ikke være helt i fokus. Erfaringsmessig trenger man gjerne litt mer tid enn de aller raskeste variantene hevder å bruke fra låst telefon til fotografert bilde. Men det kan gå noe fotere enn med Moto G4 Plus, hvis målet er å få appen i gang på raskest mulig vis.

Lenke til kommentar

Takk for en god test.

 

Jeg lurer på hvordan denne stiller seg mot Honor 7 Lite? De koster det samme men Honor 7 lite har en annen CPU og en IPS skjerm som skall være en del raskere og dra mindre strøm. Jeg fant ikke noen test av den Honor 7 lite telefonen hos dere så har bare lest på specs.

 

Mvh

 

Hvorfor skal honor 7 lite sin IPS skjerm dra mindre strøm enn Moto G4 sin IPS skjerm? Den skjønte jeg ikke helt.

Jeg vil tro batteritiden er ganske lik mellom telefonene, muligens litt bedre for moto G4 da jeg tror snapdragon er litt bedre på strømsparing enn hisilicon, uten at jeg kan si det med sikkerhet.

 

Du kan lese en test her evt: http://www.notebookcheck.net/Honor-5C-Smartphone-Review.169130.0.html

Ikke at jeg syns det er den beste testen (Det er laptops de er flinke på, ikke telefoner), men gir en grei gjennomgang

 

Så vidt jeg vet er det Honor 5C som selges som "Honor 7 lite" i norden.

Lenke til kommentar

 

Takk for en god test.

 

Jeg lurer på hvordan denne stiller seg mot Honor 7 Lite? De koster det samme men Honor 7 lite har en annen CPU og en IPS skjerm som skall være en del raskere og dra mindre strøm. Jeg fant ikke noen test av den Honor 7 lite telefonen hos dere så har bare lest på specs.

 

Mvh

 

Hvorfor skal honor 7 lite sin IPS skjerm dra mindre strøm enn Moto G4 sin IPS skjerm? Den skjønte jeg ikke helt.

Jeg vil tro batteritiden er ganske lik mellom telefonene, muligens litt bedre for moto G4 da jeg tror snapdragon er litt bedre på strømsparing enn hisilicon, uten at jeg kan si det med sikkerhet.

 

Du kan lese en test her evt: http://www.notebookcheck.net/Honor-5C-Smartphone-Review.169130.0.html

Ikke at jeg syns det er den beste testen (Det er laptops de er flinke på, ikke telefoner), men gir en grei gjennomgang

 

Så vidt jeg vet er det Honor 5C som selges som "Honor 7 lite" i norden.

Sorry jeg skrev sammen CPU og skjerm i samme setning, det var fremst den Kirin 650 vs snapdragon i G4 plus jeg tenkte på. Kirin 650 skall være produsert med 16nm vs 28nm i G4 plus. tynnere CPU pleier å ha en bra effekt på forbruk og generell effektivitet.

Lenke til kommentar

 

 

Takk for en god test.

 

Jeg lurer på hvordan denne stiller seg mot Honor 7 Lite? De koster det samme men Honor 7 lite har en annen CPU og en IPS skjerm som skall være en del raskere og dra mindre strøm. Jeg fant ikke noen test av den Honor 7 lite telefonen hos dere så har bare lest på specs.

 

Mvh

 

Hvorfor skal honor 7 lite sin IPS skjerm dra mindre strøm enn Moto G4 sin IPS skjerm? Den skjønte jeg ikke helt.

Jeg vil tro batteritiden er ganske lik mellom telefonene, muligens litt bedre for moto G4 da jeg tror snapdragon er litt bedre på strømsparing enn hisilicon, uten at jeg kan si det med sikkerhet.

 

Du kan lese en test her evt: http://www.notebookcheck.net/Honor-5C-Smartphone-Review.169130.0.html

Ikke at jeg syns det er den beste testen (Det er laptops de er flinke på, ikke telefoner), men gir en grei gjennomgang

 

Så vidt jeg vet er det Honor 5C som selges som "Honor 7 lite" i norden.

Sorry jeg skrev sammen CPU og skjerm i samme setning, det var fremst den Kirin 650 vs snapdragon i G4 plus jeg tenkte på. Kirin 650 skall være produsert med 16nm vs 28nm i G4 plus. tynnere CPU pleier å ha en bra effekt på forbruk og generell effektivitet.

 

 

Teoretisk ja, ikke alltid tilfellet i praksis. 28nm prosessorene i SD serien har god strømsparing.

 

Ta f.eks huawei p9 lite som har kirin 650 CPU  - den havner på 79 timer endurance rating hos GSMarena.com, mens Huawei honor 5X som har snapdragon havner på 76 timer endurance rating. Honor 5X har større skjerm - ved lik skjermstørrelse ville det ikke vært noen forskjell i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat til å legge in bestilling på denne telefonen men tok meg en Google runde først. Over alt klager folk over at den overopphetes hele tiden. av spill av å bruke kamera skype osv. har dere i TEK testet det med overoppheting eller andre brukere som har kjøpt telefonen?

Så nå sitteer jeg på gjerdet å tviler veldig på å kjøpe telefonen etter noe som startet med et Google søk til å bli veldig mange google søk og så å si alle klager på overoppheting.

Lenke til kommentar

Jeg skulle akkurat til å legge in bestilling på denne telefonen men tok meg en Google runde først. Over alt klager folk over at den overopphetes hele tiden. av spill av å bruke kamera skype osv. har dere i TEK testet det med overoppheting eller andre brukere som har kjøpt telefonen?

Så nå sitteer jeg på gjerdet å tviler veldig på å kjøpe telefonen etter noe som startet med et Google søk til å bli veldig mange google søk og så å si alle klager på overoppheting.

 

Jeg har også stuset over dette når jeg googlet nettet rundt om telefonen. Min forståelse av det var at Moto G4 hadde noen problemer med overoppheting, men at plus modellen ikke er like ille. Blant annet så er det et par stykk som har gjennomført en stress test av telefonen på reddit og rapportert at telefonen kan komme opp i toppen 46 grader uten noen forsinkelser i menyer og bruk. Ingen har klart å få telefonen til å bli mer varm enn det.

 

Jeg har ihvertfall bestilt meg en i god tro om at dette antageligvis ikke er et problem, tiden for vise.

Lenke til kommentar

-51PUSCYD: Den blir varm under kontinuerlig bruk, og jeg merket at flere benchmarker på rad reduserte ytelsen noe, men aldri voldsomt mye. Vårt testeksemplar blir heller ikke varmere enn jeg oppfatter som normalt - snarere er det uvanlig at telefoner holder seg helt upåvirket av kontinuerlig krevende bruk. Noen bugs eller annet som følge av varme har jeg ikke merket noe til. Det inkluderer bruk rett etter tre kjøringer av 3D Mark på rad, noe som burde fått opp dampen ganske betraktelig.

 

Jeg har ellers forsøkt å kjøre telefonen en stund med minnekort som integrert lagring. Den varsler om at minnekortet er tregt ved formatering - noe det strengt tatt ikke er, U1-merket som det er (joda, det finnes U3 også, men hvor mange har så raske kort liggende?). Det virker som om installasjoner og filoperasjoner går vesentlig tregere med minnekortet integrert mot telefonlagringen, men selve responsen i telefonens menyer og apper har så langt sett upåvirket ut. Dermed virker det (foreløpig) lite sannsynlig at treghetene The Verge omtalte skyldes dette. Mistenker defekt testeksemplar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Bruker-405938

Har lenge vurdert ny mobil med 5.5 skjerm. Er iphone 6 plus som har vært mest aktuell for min del. Men denne ser ut til og være bedre på alt.3000 for telefon + et stort minnekort. Iphone 6plus 128, koster 9000.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Har lenge vurdert ny mobil med 5.5 skjerm. Er iphone 6 plus som har vært mest aktuell for min del. Men denne ser ut til og være bedre på alt.3000 for telefon + et stort minnekort. Iphone 6plus 128, koster 9000.

 

Du har misforstått hele testen om du tror at denne er bedre på alt enn 6+. På papiret kan den ha visse fordeler, men i den virkelige verden vil du nok oppleve en aldri så liten nedtur om du bytter ut iPhone 6+ med denne. Det betyr ikke at det ikke er en bra telefon, men den får mest toppkarakterer fordi den er så bra i forhold til pris. Prisen her gjør at den kommer veldig godt ut. Hadde den kostet 6.000 kr ville den fått mye mer trekk og dårligere karakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

 

Har lenge vurdert ny mobil med 5.5 skjerm. Er iphone 6 plus som har vært mest aktuell for min del. Men denne ser ut til og være bedre på alt.3000 for telefon + et stort minnekort. Iphone 6plus 128, koster 9000.

 

Du har misforstått hele testen om du tror at denne er bedre på alt enn 6+. På papiret kan den ha visse fordeler, men i den virkelige verden vil du nok oppleve en aldri så liten nedtur om du bytter ut iPhone 6+ med denne. Det betyr ikke at det ikke er en bra telefon, men den får mest toppkarakterer fordi den er så bra i forhold til pris. Prisen her gjør at den kommer veldig godt ut. Hadde den kostet 6.000 kr ville den fått mye mer trekk og dårligere karakter.

Tja, kan godt være. Kjøper en iphone, så får en jo ios, aluminium byggekvalitet og 1 v ut på hodetelefonutgang. Flere områder iphone er bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Du får en mye mer responsiv skjerm. Den er mer nøyaktig også, så du kan gjøre ting på skjermen mye enklere. Detaljnivå på videopptak er klart mye høyere. Du får en del bedre lyd ut av øretelefonutgangen. Raskere intern lagring, så lesing og skriving til minne er mye raskere.

 

Og ikke glem at en brukt Motorola må halveres i pris ved salg bare du har åpnet esken. En iPhone får du en veldig god pris for på bruktmarkedet. Og du får solgt den omtrent med en gang.

 

Det er ofte de tingene man ikke tenker over, som er de som egentlig gir deg en positiv brukeropplevelse som er bedre på de dyrere telefonene. Motorola lager ikke dårlige telefoner, men de må kutte litt kostnader for å oppnå så lav pris og det går på bekostning av en del ting.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Hadde en defy en gang.husker den var ubrukelig. Slo seg av og på selv. Endte opp med og få en ny moto g. Som jeg solgte for litt over 1000kr.solgte en iphone 5 swap for 1 år siden. Hadde 20 kjøpere.får vente litt til og se om 6'n blir superbillig, når ny modell kommer i sep.men det spørs vel. Air2 koster det samme idag,som når jeg kjøpte i 2014

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Air 2 kom vel i det tidsrommet der ting begynte å bli dyrere pga dollarkursen, så den har stått veldig stille i pris ja. Husker at iPhone 6 ble 1000 kr dyrere over natta.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-405938

Stemmer. Air2 steg til nesten 5000kr rett etter jeg kjøpte. Idag koster den 4000.så da kan en vel si den har sunket med ca 900kr

Endret av Bruker-405938
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt denne i tre dager, og sitter med følelsen av å ha gjort et skikkelig varp. Kompisen min med nyeste Apple er enig, det er ikke noe merkbar forskjell på telefonene for den litt mer enn jevne forbruker annet en at G4 koster 1/3 av Apple sin og har plass til minnekort og et ekstra sim, og at OS'et er forskjellig. Moto G4 er helt topp!

 

Det jeg synes er bra med TEK:NO sine tester, at de faktisk tenker på behovet til folk. Mange må ha det dyreste, men det er neimen ikke sikkert at de i bunn og grunn trenger å ha det. Huset mitt har 5 middels prisa mobiler, og alle er fornøyd med dem.

 

Var nettopp en tur i Vietnam og så mange Kinamobiler på nært hold. Prøvde både Oppo og Xiami sine siste toppmodeller. De var kanonbra, og kosta mindre enn halvparten av "toppmodellene" her hjemme. Eneste grunnen til at jeg ikke tok med en hjem er manglende menyer på Norsk og 800 mhz-støtten. Verden er i endring, supre mobiler for mannen i gata trenger ikke koste skjorta. Heldigvis. For da kan vi bruke de 5000 spenna på noe annet, som flybillett til Vietnam...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Xiaomi Redmi 3 pro har Snapdragon 650 og er dermed raskere. Men den har et forferdelig kamera (i forhold) og mangler 800mhz båndet. Beveger du deg utenfor byene så har det en god del og si.

 

Jeg må informere om at jeg har bestilt Xiamo Redmi Pro, etter å ha lest om nærmere 10timer On screen time. Vurderte denne telefonen ,men Motorola G4 Plus ble regelrett slaktet på Anandtech og da blir det ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...