Gå til innhold

Skjerm for personer som er høysensitiv og har migrene


Anbefalte innlegg

Jeg skal bytte ut skjermene mine (Dell U2711 x 2) med noen som har høyere oppdateringfrekvens.

Har migrene og er høysensitiv. Kjøpte 144Hz skjermer hjemme og merker at jeg blir mye mindre sliten og får mindre anfall.

 

Trenger råd om kontorskjerm som dekker dette behovet.

Enten en stor widescreen buet, eller 2 x 27++ med høyere oppdateringfrekvens en 60Hz

 

Pris er egentlig ikke et tema.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

U2711 har CCFL (lysstoffrør) baklys som kan skape flimring. Det er nok heller det at de nye skjermene har flikkerfritt LED baklys som er grunnen til at du opplever at en nyere 144Hz skjerm er bedre for deg. Det har neppe noe med oppdaterings frekvensen til selve panelet å gjøre. 144Hz skjermer kan også ha pulserende LED baklys som enkelte reagerer på. Grunnen er at produsenten da velger å dimme belysningen med pulser i stedet for å bruke LEDs som kan justere lysstyrke uten pulsering.

 

Mange har også fokus på problematikken om at mange LED'er i dag har veldig høy andel frekvenser i det blå spekteret. Noe som kan være problematisk i forhold til døgnrytme, og sikkert også for høy-sensitive.

 

Det er nok disse to tingene du kanskje bør ha mest fokus på. At skjermen har et blåfilter som begrenser mengden blått, og at baklyset ikke pulserer. Om skjermen du faller på i tillegg har 144Hz oppdaterings frekvens, så kan det neppe skade. Selv til kontorbruk synes jeg det er fint med høy oppdaterings frekvens så man slipper å se mus-pilen flytte seg hakk-vis over skjermen når man beveger musen. Men det er nå ikke akkurat det viktigste i verden.

 

Som sagt tviler jeg veldig sterkt på at det er oppdaterings frekvensen som er problemet ditt. "60Hz" er egentlig ganske misvisende å si om LCD skjermer. Gamle CRT TV'er hadde en flimrende/pulserende overgang mellom bilder, og "Hz" blir vel ikke helt feil å si da. Men alle LCD skjermer har en flytende overgang fra en farge til en annen per piksel. "60Hz" angir bare hvor ofte i løpet av et sekund man kan sende en ny "kommando" med fargeinformasjon til hver pixel. Så si en piksel er helt rød, så får den beskjed om å endre farge til grønn. På en CRT skjerm så skjer det med en piksel respons på 0,01ms og så blir pikselen i løpet av kort tid helt svart før katodestrålen sveiper over igjen 1/60 sekund senere med ny fargeinformasjon. Dette opplever de fleste av oss som flimring. Men på LCD paneler, spesielt for kontorbruk, så er piksel responsen helt oppe i 4-8ms. Og med mindre du kjøper en gaming skjerm med ULMB, så blir pikslene aldri helt svarte. De bare endrer seg direkte fra fargen de hadde, til en ny farge.

 

Er det store Excel ark du skal jobbe med, så vil du kanskje ønske å gå opp til 4K nå. Man får jo større oversikt da, noe som gjør det mer behagelig å jobbe. Det blir mer effektivt også når man slipper å scrolle opp og ned og til sidene hele tiden. Jeg synes kanskje selv 27" er litt smått til 4K. Men man får dem jo i 28 - 40" størrelse også. Og om du venter litt, så kommer også 4K skjermer med 120Hz, men de blir dyre i første omgang, og man må ha skjermkort med DP1.3 utgang. Altså de aller siste skjermkortene som kom nettopp. Til kontorbruk vil det nok holde med et RX460, eller GTX1050/1060 som er rett rundt hjørnet.

 

Jeg har ingen spesifikke anbefalinger til deg, men håper dette hjelper deg litt på veien. :)

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke ekspert på temaet, men synes argumentasjonen til Gabri3L virker veldig fornuftig. Alle LCD-skjermer som jeg kjenner til nå har det som ble kalt aktiv matrise skjermer (da det fantes andre) og på slike skjermer "husker" hver piksel sin verdi til den endres. Dvs at oppdateringsfrekvensen ikke (eller i liten grad) påvirker hvor stabilt skjermbildet er - når det er et nesten statisk skjermbilde som i typiske kontorapplikasjoner. Oppdateringsfrekvens er fortsatt viktig når skjermbildet endres raskt, dvs stort sett for spill, muligens noen andre applikasjoner.

 

Uansett, har du ikke applikasjoner som oppdaterer skjermbildet veldig raskt er det mye større sjanse for at bakgrunnsbelsyningen påvirker enn at selve panelet er problemet.

 

Vil du helgardere og ha høyest mulig oppdateringsfrekvens med veldig høy oppløsning er jeg enig med Gabri3L at du må ha siste generasjon skjermkort fra AMD (460/470) eller Nvidia (1050/1060) da det kun er disse som støtter siste standarder. Alle disse er imidlertid totalt overkill for kontorapplikasjoner og selv (relativt ny) innebygd grafikk er godt nok for å drive høyoppløslige skjermer i dag.

 

Hva som er gode skjermer spørs litt hva du jobber med. Personlig liker jeg "gammeldags" 30-tommers 16:10-skjerm fremfor 27-tommer eller 4K med 16:9-format (eller ennå bredere), men det blir mye en smakssak. Det viktige for deg er sannsynligvis at du unngår lysstoffrør som bakgrunnsbelysning og så finner noe som du liker mht høyde/bredde-format og oppløsing. Nesten alt nytt i dag har LED bakgrunnslys, men sjekk spesifikasjonene, det står vanligvis der.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fantastiske svar, tusen takk.

 

Jeg har bestilt meg 2 x Dell S2716DG

 

Får da inderlig håpe de ikke har CCFL som Gabr3l skrev i sin utrolig informative post.

 

Takk igjen

 

Bare hyggelig å kunne hjelpe. :)

 

Modellen du har valgt deg har ikke PWM som metode for å dimme lysstyrken, og har heller ikke CCFL, (det siste tror jeg nesten ikke finnes i nyere modeller lenger). Så dette er bra. (Den har ULMB, men det er som regel skrudd av som standard. ULMB er en funksjon der du faktisk fremprovoserer flimring for å få skarpere bilde ved bevegelser. Så pass på at du ikke skrur den på. :))

 

Den har også fått god omtale i flere tester. Men det er jo i hovedsak en skjerm med fokus på data spilling. Den har TN type LCD panel som gir svært rask responstid, som er perfekt for spill med raske bevegelser. Min Asus PG278Q benytter akkurat samme panel. Og disse panelene har ganske lav inn-synsvinkel fra oversiden og undersiden. Jeg vil ikke anbefale disse skjermene om man har tenkt å bruke dem i "portrett modus". Posisjonen til hodet i forhold til skjerm blir da veldig viktig, og man ender fort opp med å ubevisst "låse" hodet på en bestemt plass der inn-synsvinkelen er best. Dette fører til at muskulatur i nakken overarbeider og strammer seg, og man risikerer gjerne da at blodstrømmen i nakken opp til hjernen blir hindret. Dette er jo svært lite ønskelig for en med migrene.

 

Til bruk i "landskaps modus" er modellen nok mye bedre i bruk. Men pass på å sette skjermen i en behagelig høyde. Om ikke foten til skjermen beveger seg høyt nok, så vurder å bruke et uoriginalt feste, eller løft skjermen høyere ved å sette den oppå noe. Uoriginale fester kan være en stor fordel uansett med tanke på ryddighet på skrivebordet. De finnes i versjoner som kan festes både i kanten på bordet med skrufeste, og også i for eksempel veggen bak bordet. Det er ganske utrolig hvor mye bedre plass man får på skrivebordet slik. Her er ett eksempel på en slik modell. Dette er ikke en anbefaling fra meg, bare den første modellen jeg fant på prisjakt som illustrerer hvordan slike bordfester kan se ut.

 

Dersom du skal bruke skjermene i "portrett modus", ville jeg rett og slett returnert disse du har bestilt. Prøv dem gjerne så lenge du har returrett. Men jeg er redd de er et dårlig valg for deg til slik bruk. Så vær oppmerksom på dette jeg sier med inn-synsvinkel, og eventuelt stiv nakke. Dine U2711 hadde en annen type panel (IPS), som gir mye bedre inn-synsvinkel både ovenfra, nedenfra og fra sidene enn TN panelene. Og til "portertt modus" bruk spesielt, er dette langt å foretrekke.

 

Modellen du har valgt er som sagt en modell beregnet på dataspill. Den har til slik bruk, en funksjon som kalles G-Sync, som kun fungerer med Nvidia skjermkort. Dersom du ikke har Nvidia skjermkort, eller ikke skal spille. Så er denne funksjonen helt bortkastet. Og den er dyr, regn med ca. 2000Kr mer for G-Sync skjermer, enn tilsvarende uten G-Sync. Man får i dag en konkurrerende modell, også med nøyaktig samme eller svært likt panel. Til en mye rimeligere penge. Denne har også 144Hz, flicker free baklys, og blåfilter som jeg nevnte i minforrige post (men som jeg ikke kan se Dell skryter av å ha). Men en kjedeligere fot med svært begrensede justerings-muligheter. Men det er jo ikke noe problem om man uansett kjøper uoriginalt skjermfeste. Ellers får man 144Hz skjerm med IPS type panel også mye rimeligere enn G-Sync modellene. Denne for eksempel, med mye av det samme, som går under deres "ASUS EyeCare Technology" parole. Til kontor og produktivitets bruk tenker jeg Asus'en er et mye bedre valg. Og prisdifferansen er vel omtrent slik at et godt vegg/bord feste blir "gratis".

 

Det er ikke meningen å "rakke ned" på valget ditt. Men bare ment som mulig forklaring og forslag om du skulle bli skuffet over dine nye skjermer. Jeg håper selvsagt heller at du blir fornøyd. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Gabri3l Veldig interessant lesing, skal faktisk ta med meg flere av poengene og gi dem til både hms og de som velger modeller i innkjøp. Fikk skjermene i går, de er for meg mye "roligere" en U2711. Blir ikke like sliten i øyene heller av dem. Prøver de en periode, og ser det an. Sitter i en support avdeling i en statlig bedrift. Litt usikker på hva "portrett modus" er for noe.

 

Takk for glimrende svar igjen.

Lenke til kommentar

Flott at du merker bedring rett ut av boksen. :)

 

"Portrett modus" er en måte å angi orienteringen til skjermen på. Forestill deg hvordan du vil holde kameraet om du vil ta et landskaps bilde, og så vrir kameraet 90° for å ta et portrett bilde.

 

Om man skriver brev for eksempel, så bruker man mest midten av skjermen når skjermen er orientert i "landskaps modus", og man må skrolle opp og ned for å se toppen og bunnen av brevet. Vrir man skjermen 90°, så kan man gjerne se hele brevet, uten å kaste bort masse av skjerm arealet som ellers ofte står ubrukt.

Lenke til kommentar

Bør jeg stille inn skjermene på varm eller kald under preset modes og fast istedenfor normal under response time?

 

Det kommer jo an på bruken, "kald" angir fargetemperaturen. Skjermprodusentene har lagt inn en "Blenda mode" der de blander litt ekstra blått inn i bildet. Det er slik de får frem ekstra hvitt i Blenda reklamer. Vi opplever hvitt med bittelitt blått mikset inn, som enda hvitere enn ekte hvit. Mange foretrekker denne modusen, men det er svært sjeldent jeg bruker den, fordi fargene er jo helt feil i forhold til hva de skal være. Som oftest er det den "varme" preset'en som er den mest korrekte i forhold til å se fargene slik de er ment å sees. Men om Dell'en har en "standard" mode, så ser det ut som det er den TFTCentral brukte når de kalibrerte skjermen. Disse innstillingene oppgir de her, og kan være lurt å bruke selv. Det blir jo ikke 100% som om man kalibrerte egen skjerm selv, siden det er variasjoner fra eksemplar til eksemplar. Men det er en grei reserveløsning.

 

Ellers sier de på TFTCentral: "In practice the Dell S2716DG performed best with the response time setting at normal."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...