Gå til innhold

[Løst] Bygg av arbeidstasjon til 3D design og animasjon


Anbefalte innlegg

Skal bygge en rigg som for det meste skal brukes til 3d animasjon, I Maya og blender. Har en budsjett på rundt 20k. Jeg har satt sammen en liste, men vil gjerne ha folks meninger. Er ingen ekspert på hardware så er takknemlig for all lærdom. Men kan jeg få mer for pengen?

 

Kabinett: Corsair Carbide Clear 400C Midi Tower

​Hovedkort: ASUS X99-Deluxe II, Socket-2011-3​

​Prosessor: Intel Core i7-5930K, Socket-LGA2011-3                    

Skjermkort: Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming

​Minne: HyperX Fury 2666MHz 32GB

Lagring OS:Samsung 850 EVO 500GB SSD

​Lagring:Seagate Barracuda® 1TB

Kjøler CPU: Corsair Hydro Series H100i v2 Kjøler

Strømforsyning:  Chieftec A-135 Series 850W PSU (Gjenbruk fra tidligere rigg)

 

Handleliste: https://www.komplett.no/wishlists/1421d432-c4c3-4ed9-af13-9a7459e2d8d3​

 

 

 

Det jeg er mest usikker på er Cpu og hovedkort. Jeg kommer ikke til å prøve meg ut på OC så er ikke sikker på om det trengs et så dyrt hovedkort. har skjønt at CPU er viktig og flere kjerner er essensiell, så der går det en del penger.

skjermkort skulle jeg sikker helst ha Quadro, men det koster skjorta så det får vente. PSU er noen år gammal men regner med at det ikke er et problem, bruker den fra min gamle maskin.  

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke skal ha mer enn 2 kort i SLI så holder 5820k.

Eneste forskjellen på 5820k og 5930k er at sistenevnte har flere PCI-lines og er levert med en høyere fabrikklokk, ellers er disse to prosessorene identiske.

Så om du ikke har tenkt til å ha tre eller fire kort i SLI så vil du ikke merke forskjell fra 5930k til 5820k.

Selv de billige X99 hovedkortene funker, de dyreste er kun for ekstremklokking så du kan med fordel også gå for et billigere hovedkort uten å komprimere ytelsen.

Lenke til kommentar

Ah det var akuratt det jeg ville høre! har ikke planlagt noe SLI nei, leste meg fram til at det er dårlig med støtte til SLI i autodesk programmene så dropper det. Tommel opp 93MiChr

Så bra, ser at du også har gått for en rimelig kjøleløsning, og selv om du ikke ønsker å overklokke så kan jeg skrive under på at det er enkelt. Er man helt ny på det, og ønsker mest mulig effekt uten å risikere noe så kan man bare la Voltage stå på auto og sette multiplieren mellom 40-42 i BIOS. Med andre ord, alt man trenger å gjøre for å klokke 5820k til 4-4.2 Ghz er å klikke DEL ved oppstart, gå inn i BIOS og sette multiplieren til enten 40, 41 eller 42. Med 5820k slipper man å tukle med Volten eller annet i BIOSen, det er kun nødvendig om du skal klokke den over 4.3Ghz, så om 4.2Ghz er nok til ditt bruk så er det ikke mye man trenger å gjøre for å klokke 5820k. Kun endre multiplieren i BIOS.

 

5820k'en nok en av de letteste overklokkerne jeg har vært bort i. Og av det jeg har lest skal de fleste 5820k prosessorene klare å klokke til 4.3-4.5 Ghz uten noe problem, så å klokke den til 4.2Ghz med Voltage på auto er helt trygt om du går for en så rimelig kjøleløsning som Corsair h100i ;)

 

Har selv h110i og har uten vanskeligheter klokket den stabilt til 4.5Ghz, men lar den stå på 4.3Ghz til standby bruk da jeg foretrekker lav temperatur.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

Ah det var akuratt det jeg ville høre! har ikke planlagt noe SLI nei, leste meg fram til at det er dårlig med støtte til SLI i autodesk programmene så dropper det. Tommel opp 93MiChr

Så bra, ser at du også har gått for en rimelig kjøleløsning, og selv om du ikke ønsker å overklokke så kan jeg skrive under på at det er enkelt. Er man helt ny på det, og ønsker mest mulig effekt uten å risikere noe så kan man bare la Voltage stå på auto og sette multiplieren mellom 40-42 i BIOS. Med andre ord, alt man trenger å gjøre for å klokke 5820k til 4-4.2 Ghz er å klikke DEL ved oppstart, gå inn i BIOS og sette multiplieren til enten 40, 41 eller 42. Med 5820k slipper man å tukle med Volten eller annet i BIOSen, det er kun nødvendig om du skal klokke den over 4.3Ghz, så om 4.2Ghz er nok til ditt bruk så er det ikke mye man trenger å gjøre for å klokke 5820k. Kun endre multiplieren i BIOS.

 

5820k'en nok en av de letteste overklokkerne jeg har vært bort i. Og av det jeg har lest skal de fleste 5820k prosessorene klare å klokke til 4.3-4.5 Ghz uten noe problem, så å klokke den til 4.2Ghz med Voltage på auto er helt trygt om du går for en så rimelig kjøleløsning som Corsair h100i ;)

 

Har selv h110i og har uten vanskeligheter klokket den stabilt til 4.5Ghz, men lar den stå på 4.3Ghz til standby bruk da jeg foretrekker lav temperatur.

 

Skal sjekke ut OC, det virket jo forsovet ganske greit.

Da blir det spennede med ny rigg! for bare vente på de GTX 1070 som forsvinner fra lagere med samma

Endret av tobleronee
Lenke til kommentar

Hva burde man velge av Asus x99 deluxe -II for 4400 eller Asus x99 A-II for ca 2800? Ville originalt gå for deluxe som nevnt,men lurer på om jeg kunne gå litt billigere uten å miste for mye ytelse.

Hve mener du med å miste ytelse?

 

Eneste forskjellen fra X99-A og Deluxe II er at sistenevnte har ett ekstra PCI-E 3.0 spor (for quad-SLI), støtte for 128GB (hvor X99-A kun har støtte for 64GB RAM). I tilleg er det RBG styrt LED-lys på det dyreste hovedkorte, i tillegg til at det har en mer solid og fresh byggefinish enn det billigste.

 

Når det gjelder ytelse så vil nok begge hovedkortene tillate en solid overklokk. Jeg har selv ett av de billige MSI hovedkortene, men har ikke hatt noe problem med å få prosessoren opp på 4.5-4.6Ghz av den grunn.

 

Du betaler egentlig kun en premium sum ekstra for at det skal se flottere ut, og en mulighet for å kunne makse ut PCen med RAM og SLI. For en vanlig forbruker vil det billigste hovedkortet være mer enn godt nok da X99 kun tilbyr kvalitetshovedkort ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah du gjør dagen min så mye bedre 93MiChr! Ja det var egentlig det jeg tenkte, men blir få fort frista med snakk om premium og super kvalitet. Også vil jeg ikke ha en flaskehals, men der er kanskje ikke hovedkort et problem.

Bare hyggelig :)

Hadde man gått for AMD derimot kunne hovedkortet vært en begrensning når det kommer ril varme, da AMD har en øvre TDP på hvor mye varme socketen tåler, som kan gi problemer ved overklokking. Intel derimot har ikke dette problemet så vidt jeg vet, og siden X99 tilhører enthusiast serien til intel så er alle disse hovedkortene (selv de billigste) laget for å tåle høy overklokking. Så når man kjøper X99 vil ikke hovedkortet være en begrensning med mindre man enten a) har dårlig kjøling eller b) ønsker quad-SLI, mer RAM eller PLX for ekstra PCI slots, f.eks om man skal ha flere PCI-baserte SSD disker. Siden enthusiast chippene til intel har flere PCI-lines enn de vanlige quad-core prosessorene så vil ikke PLX være nødvendig med mindre man kjører 3-4 skjermkort, har flere ulike PCI baserte kort (nettverk, lydkort, osv) i tillegg til flere PCI-baserte SSDer.

Skal du derimot ikke stappe PCen ihjel med skjermkort og PCI-kort så vil man med et "billig" X99 basert ikke være i nærheten av å bruke opp kapasiteten. Så det skal en del lapper til før de billige X99 kortene blir en flaskehals, og da snakker vi om rigger godt over 50k.

 

Skal du derimot overklokke er kjøling viktig, ikke hovedkort (om man har intel). Men Corsair H100i og H110i er noe av det bedre du kan få uten å kjøre full custom-loop som vil koste en god del mer. Så ville absolutt ikke vært bekymret for flaskehals i ditt tilfelle ;)

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...