Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tåler en 1.6 turbodiesel full gass over tid?


Anbefalte innlegg

Hei :)

Har en 2012 mondeo med 1.6 PSA diesel.

Bilen blir mye brukt også på lengre turer, og er absolutt ikke daukjørt.

 

Skal på campingferie med den nå og har tatt service på den. Byttet olje og filtre. Tok giroljen i samme slengen. Bilen har gått rett over 100 tusen og fulgt alle servicer. Skal forbi vertfall 3 bratte bakker som er 4km lange, og sist jeg kjørte der med en lett henger så var det full gass for å holde 80. Så da at temp.måleren gikk noe over 'normalt', men fortsatt endel å gå på før rødmerke.

 

Vil selvfølgelig unngå å være sinke og prøve å holde fartsgrensen på disse strekkene, men lurer på om motoren (tenker da spesielt på turboen og toppakning) kan ta skade av at jeg kjører det den er god for på slike strekker? Tenker da på maks belastning på mellom 2500-3000 omdreininger ca 3-4km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke bekymret meg i det hele tatt. At nålen kryper noe over midten er bare et tegn på at kjølingen er tilstrekkelig, så sant den legger seg ned til normalen når du ikke lenger presser hardt. Det jeg ville vært særs nøye med er at du ikke slår av motor eller lar den gå på tomgang, like etter en slik hard belastning. Kjør normalt minst i noen minutter, slik at både olje og kjølevannstemperaturer får normalisert seg.
Kan forøvrig tipse om at det er normalt at det er et slags skumplast-filter som ligger inne i kjølerøret som går til turboen på disse. Dette filteret skal hindre slagg fra å komme inn til turboen. Bakdelen er selvsagt om det ligger endel slagg i motoren (det gjør det ofte på diesel-maskiner, også denne 1.6 PSA), så kan det tette dette filteret og derved ryker turboen. Nå er din kjørt såpass lite og om det er sånn at den absolutt ikke er daukjørt/småkjørt, så skal det heller ikke ligge så mye slagg i motoren.

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt ferie som påtenkt, og heller vurdert senere en gang å ta en runde med innvendig motorvask, fjernet det filteret inne i røret, og evt byttet til en olje som har spesielt gode renseegenskaper.

God tur!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...