Gå til innhold

Gaming gjennom wifi vs kabel, betydelige forskjeller?


Anbefalte innlegg

I min leilighet har jeg fire stasjonære PCer, alle med hver sin wifi-dongle i ein av usb-portene. Jeg har hatt LAN med kompiser hos meg med jevne mellomrom, og til nå har wifi i de aller fleste tilfellene virket helt ok.

 

Jeg vurderer nå derimot å gå til innkjøp av en switch og et par TP-kabler for hjemmenettverket her (til bruk når vi skal game), for nå leser jeg en påstand om at kablet nettverk selv i dag skal være så fantastisk mye bedre enn ved bruk av wifi. Det blir påstått at ved bruk av wifi så kan kun en og en enhet kommunisere sammen om gangen (noe som vil skape en viss forsinkelse), mens under kablet nettverk med switch kommuniserer alle med alle samtidig.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har blitt fortalt stemmer.

 

Det kommer at av med wifi så trenger man kun å ha kontakt med routeren(eller aksesspunktet). Da vil enhenten ikke nødvendigvis kunne se andre enheter som prøver å sende samtidig, og da kan man heller ikke oppdage det på samme måte som man gjorde i gamle dager med hub. Derfor kan kun enhetet sende av gangen og alle andre må vente på tur. Dette er veldig merkbar i applikasjoner avhengig av responstid, som spill. Det hele kan lett demonstreres ved at man måler ping kontinuerlig samtdig som noen andre på en annen enhet bruker en nettleser.

 

Hvis du vil lese om dette kan du forsøke deg her.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_sense_multiple_access_with_collision_avoidance

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_sense_multiple_access_with_collision_detection

Lenke til kommentar

Det du har blitt fortalt stemmer.

 

Det kommer at av med wifi så trenger man kun å ha kontakt med routeren(eller aksesspunktet). Da vil enhenten ikke nødvendigvis kunne se andre enheter som prøver å sende samtidig, og da kan man heller ikke oppdage det på samme måte som man gjorde i gamle dager med hub. Derfor kan kun enhetet sende av gangen og alle andre må vente på tur. Dette er veldig merkbar i applikasjoner avhengig av responstid, som spill. Det hele kan lett demonstreres ved at man måler ping kontinuerlig samtdig som noen andre på en annen enhet bruker en nettleser.

 

Hvis du vil lese om dette kan du forsøke deg her.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_sense_multiple_access_with_collision_avoidance

https://en.wikipedia.org/wiki/Carrier_sense_multiple_access_with_collision_detection

Nja. Half-duplex har ikke så mye å si på latency her siden WiFi har en symbol rate på 250.000 eller 312.500 som vil si at man prater i 3.6us eller 4us om gangen så det er ikke noe som øker latency merkbart. Noe tid går tapt i prosesseringen når man endrer enkapsuleringen fra eth til wifi tilbake til eth men ellers er det ikke så mye økt latency med selve wifi-teknologien. Det som er det største problemet med Wifi er antall retransmissions og errors som vil øke latency og jitter (som *kan* skyldes to klienter som ikke ser hverandre og "prater" samtidig). 

 

Forøvrig, den demonstrasjonen din vil gi samme resultat på både wifi og cat5 da det primært skyldes Blufferbloat.

Endret av Rim
Lenke til kommentar

Personlige erfaringer tilsier at pingspikes forekommer oftrre på wifi enn kabel.

 

Jeg lager mat nå og jeg kommer til å se om jeg kan gjenskape "symptomene", men om dere har kjennskap til artikler o.l. som beskriver dette på en god måte ville jeg ha blitt veldig takknemlig. :)

Lenke til kommentar

Du kan for så vidt foreta noen relativt enkle tester for å sjekke om du får betydelig "latency" ved bruk av WiFi.

 

Sørg for at du er tilkoblet trådløst. Finn IP-adressen til router/gateway.

 

Åpne kommandolinjeverktøyet. (Start -> Søk etter "cmd")

Kjør kommandoen:

ping "IP-adressen" -n 200  (200 = antall ping forespørsler til routeren din)

La programmet fullføre, og så ser du hva resultatet (se etter "statistics") blir til slutt. Kablet tilkobling bør gi deg +/- 1ms. Noe lengre responstider må du nok regne med trådløst, men ikke spesielt mye. Dersom du får et veldig sprikende resultat med trådløs tilkobling, så bør du vurdere kablet opplegg. Som nevnt ovenfor bør du spesielt se etter ping "spikes", da dette er spesielt merkbart under gaming.

Endret av sebztR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...