Gå til innhold

Satse på studium i tysk eller i naturfag?


Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på om jeg bør velge å ta et årsstudium i tysk eller et i naturfag. Målet er å bli lærer i videregående.

Er det noen her som vet hvordan jobbmarkedet som tysklærer er sammenlignet med naturfaglærer?

Jeg antar at det finnes flere naturfaglærere, og at det derfor kanskje vil være vanskeligere å finne jobb som naturfaglærer. Tysk virker ikke like populært, men det betyr også færre tysklærerstillinger.

Hvilket fag er mest gunstig for jobbprospekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Hva annen utdanning sikter du etter? Regjeringen har innført krav om mastergrad for å undervise, i en rekke fag. 60 studiepoeng (årsstudium) i tysk holder for å undervise, såfremt du har en mastergrad i noe, og praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) i tillegg til det. Kravet fraviker hvis du har en bachelor i slikt som kunstfag, med praktisk komponenter, eller idrettsfag, også med praktiske komponenter. For å illustrere med et eksempel, kan du i teorien kan du ta en bachelor i samfunns- og idrettsfag, et årsstudium i tysk, og deretter PPU. Det skal sies at da har du brukt like lang tid som det en lektorutdanning tar, fem år. Med lektorprogrammet kan du fordype deg i to fag, og den pedagogiske biten er en integrert del av utdanningen.

 

Jeg kan ikke stort om jobbmarkedet for lærere akkurat nå. Men jeg leser at det er, og kommer til bli et stort behov for lærere i tiden fremover. Det er snakk om tusenvis av lærere som jobber i skolen, uten godkjent utdanning. 

Dersom du skal undervise i tysk på VGS, vil det nok kreves at du har særs gode kunnskaper i feltet. Det spørs om 60 poeng vil gi deg nok, om du ikke er stødig i språket fra før. Du vil være mer lukrativ for en arbeidsgiver ved å ta lektorutdanning med språklig fordypning, mener nå jeg.

Lykke til med utdanningen!
Mvh
SveinHoff

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg fikk med meg at Regjeringen ønsket en obligatorisk mastergrad, men jeg forstod det slik at dette kravet ble utsatt til 2019. Jeg tror det er mulig å ta pedagogikk uten å ha mastergrad i noen år til, eller har jeg misforstått?

Du mener at det er dårlig sjans for jobb med mindre jeg har lengre utdanning? Jeg har allerede tatt en bachelor i filosofi som tilfredsstiller kravene om pedagogikk innen Religion og etikk, så planen er at ved fullført utdanning kan jeg være fleksibel og undervise i to fag (religion og tysk/naturfag). Kan dette veie opp for mangel på mastergrad, tror du?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått er kravet utsatt til 2019 for de som allerede jobber som lærere. Så de som er adjunkter idag har noen år på seg for å få på plass mastergraden. Du må nok belage deg på en master.

 

Tysk er nok det lureste faget å ta mtp. jobb. Det er fortsatt populært (1/3 av alle elever i 2012), men få lærere velger tysk. Uten å ha belegg for det vil jeg tro at andelen tysklærere som pensjonerer seg de neste 5-10 årene er høyere enn i andre fag. 

 

Hør med universitetet du tok graden din ved og undersøk muligheten for å ta master i filosofi med fordypning i tysk. Etter det kan du ta PPU. 

Endret av Glasscola2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Du kan ta PPU med bachelor/180 poeng til opptaket i 2018, så du har fortsatt litt tid. Den 8. april i år informerte regjeringen om at kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning er utsatt til 2019. Det vil si at søkere uten mastergrad kan få opptak 2017 og 2018.

Det blir ikke krevd mastergrad for alle adjunkter som oppfyller kravet om å ha 60 poeng i sine respiktive undervisningsfag. Så kommer du deg igjennom PPU før mastergradskravet trer i kraft, trenger du slettes ikke å ta en master i etterkant.
 

Endret av Slettet+921324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

... Snoka litt på profilen din, og ser du er musiker. Om du likevel skulle være interessert i å ta en master, kan jeg varmt anbefale musikkterapi. Det er et spennende fagfelt som er backet up av god forskning, og som gir deg muligheter for jobb i alskens sektorer; fengsel, barnevern, sykehjem, kulturskole og videregående skole. NTNU har gjort en fagvurdering av musikkterapistudiet, de godkjente det for opptak til PPU i musikkfaget. En master i MT vil gi deg kompetanse i samspill, bruksmusikk, terapeutisk profesjonskunnskap, samt. ruste deg til å drive forskning.

Er opptaksprøve og motivasjonsintervju, og spiller du gitar får du en prøve i tabulatur. Selv kunne jeg ikke spille etter noter, kom inn på Griegakademiet likevel.

 

Studiet er å finne ved Norges Musikkhøgskole og Griegakademiet i Bergen. NMH tilbyr en toårig master, mens utdanningen på GA tar fem år.

Lenke til kommentar

Da har jeg satt tysk årsstudium øverst på studiesøknaden min, etterfulgt av naturfag, selv om jeg foretrekker sistnevnte faglig. Tror det er inntil 12. juli jeg kan fjerne valg fra søknaden, så jeg har noen dager å pønske videre på hva jeg vil ta.

 

Takk for forslag SveinHoff, men jeg vet ikke om musikkstudier er noe for meg, kjedet meg alltid under musikktimene på skolen... Gitar og musikk liker jeg best som hobby.

Lenke til kommentar

Fristen for å omprioritere gikk ut 1. juli.

 

20. juli så kommer resultatene fra hovedopptaket. Du bør også være oppmerksom på at om du takker nei til det du får tilbud om 20. juli, så er du ikke garantert noen plass på studiene lenger ned på listen din.

 

Litt mer frister/info fra Samordnaopptak finner du her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...