Gå til innhold

Her vil man spytte inn milliarder for å tiltrekke seg de største IT-gigantene i verden


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

"vil kunne skape flere tusen nye IT-jobber" - men ikke i Norge.

 

Utrolig u-kunnskap blant diverse politikere. Tror de virkelig folk kommer til å sitte ved siden av serverne for å drifte og programmere de?

 

"Derfor er det veldig viktig for oss å ha et godt samarbeid med Universitetet i Tromsø og de omliggende videregående skolene for å bidra til å utvikle den faglige kompetansen man vil bli avhengige av."

 

Jesus....

Kanskje du skal se litt på prosjektet det vises til i sverige før du konkluderer.
150 ansatte? https://www.theguardian.com/technology/2015/sep/25/facebook-datacentre-lulea-sweden-node-pole

 

Clocks give the time at the other data hubs in North Carolina, Iowa and Oregon. Most of the 150 employees are locals, and a team of cleaners trundle constantly around the complex.

Er dette direkte knyttet til det spesifikke datasenteret? I såfall så må du utvide horisonten din litt.

Husk at et datasenter har en drøss med underleverandører, kantine, transport, infrastruktur, økt befolkning gir mer boligbygging, PR byråer, flere studenter osv osv.

Sitat fra din egen link: "There are also new hotels and restaurants in Luleå’s small centre"

 

"Facebook spent hundreds of millions of dollars on the building. Five other companies have now set up datacentres nearby."

 

"The numbers applying for computer science courses at Luleå’s technical university have gone up"

 

Kan være greit å lese hele artikkelen før du bruker den som argumentasjon.

Det er direkte tilknyttet det spesifikke datasenteret og dermed også et direkte svar på den spesifikke kommentaren. Har bestridet at det er snakk om "flere tusen it-jobber" og understreket at det er 150 hos senteret som gjengen henter inspirasjonen sin fra. Men hvis du mener kantinepersonell og hotellresepsjonister også har it-jobber har du såklart rett i at jeg bør utvide horisonten min litt og lese artikkelen.

 

Som jeg nevnte tidligere så er det flere rendyrkede IT jobber som har kommet pga facebook sitt senter, i en av linkene jeg postet til noen over her så har det kommet 5 andre datasentre etter at facebook kom dit så vi snakker om mange flere enn 150 rene IT jobber hos facebook alene (de holder vel også på med senter nummer 2?).

Ang de andre jobbene så er de relatert til datasentrene men ikke nødvendigvis IT jobber, kanskje en noe upresis formulering av enten digi.no eller intervjuobjektet. Men at en klynge med datasentre kan generere 1000 + jobber er ikke usannsynlig om du kikker på hele supplykjeden ett datasenter er avhengig av både ved oppføring, drift og i lokalmiljøet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...